Här är nya Volkswagen ID. Buzz GTX: Snabb och sjusitsig

Volkswagen drog skynket av retro-elbussen ID. Buzz 2022 och nu har det blivit dags att krydda till den befintliga modellen. Vi begav oss till Spanien för en närmare titt på nya Volkswagen ID. Buzz GTX.

GTX-beteckningen är reserverad för märkets sportigare modeller i stil med ID.3 GTX, ID.4 GTX, och ID.7 GTX.

Till skillnad från GTI-emblemet innebär GTX en något mognare och således mindre kryddstark approach.

Initialt innebär GTX även fyrhjulsdrift, men så är inte längre fallet i samband med lanseringen av ID.3 GTX.

Volkswagen ID. Buzz GTX
Vi tog en titt på den nya sportiga folkabussen i Spanien. (Foto: Volkswagen)

Praktisk och sportig

Nya Volkswagen ID. Buzz GTX lanseras med två olika axelavstånd och med två olika batteristorlekar.

Instegsvarianten får det mindre batteriet – på 79 kWh – medan den långa varianten får ett på 86 kWh.

Båda varianter får numera fyrhjulsdrift – med en elmotor på vardera axel.

Den totala effekten blir således 340 hästkrafter, något som gör ID Buzz GTX den kraftfullaste folkabussen någonsin.

Med tanke på att en tidig T1 avverkade sprinten till 100 på över 20 sekunder säger det inte särskilt mycket men ID. Buzz GTX gör det på 6,5 sekunder.

Toppfarten är begränsad till 160 km/h.

Volkswagen ID. Buzz GTX
ID. Buzz GTX är den snabbaste folkabussen någonsin. (Foto: Volkswagen)

Ökad dragvikt

Dragvikten på ID. Buzz har ökat i samband med GTX-förvandlingen. Numera drar den mellan 1 600 och 1 800 kilogram beroende på utförande, en ökning på 600 respektive 800 kilogram.

Det räcker för att dra ett hästsläp, något vi fick erfara.

Volkswagen ID. Buzz GTX
ID. Buzz satsar på retro. (Foto: Volkswagen)

Rött för hela slanten

Det som utmärker GTX-modellerna utöver lite mer prestanda är det kosmetiska.

ID. Buzz GTX är inget undantag och kännetecknas av en unik front, nydesignade varselljus och en rad svarta detaljer.

Även fälgarna blir unika för just GTX-modellen.

På plats i Spanien fick vi även beskåda den nya körsbärsröda lacken som finns att tillgå. Den går att kombinera med silver för att få en tvåtonslack.

I övrigt finns det sex andra heltäckande färger och fyra tvåtonskombinationer att välja mellan.

Även interiören har blivit lite sportigare med röda sömmar och svart takklädsel.

Volkswagen ID. Buzz GTX
Den nya tvåtonslacken är unik för GTX-varianten. (Foto: Volkswagen)

Fem, sex, sju

Väljer man ID. Buzz GTX med standardaxelavståndet kan man få den i antingen fem eller sexsitsigt utförande.

Den långa varianten kan fås med antingen fem eller sju säten.

I Spanien var det den långa varianten som vi valde att okulärbesiktiga och jag kan konstatera att samtliga sätesrader känns väldigt rymliga.  

Just rymdkänslan är något av bilens paradgren, även när det kommer till bagage.

Ordinarie ID. Buzz GTX kan lasta upp till 2 123 liter med baksätena fällda. Annars är det 1 121 som gäller.

Den långa varianten kan lasta upp till 2 469 liter, eller 1 340 liter med sätena uppfällda.

Med sju personer ombord får man 306 liter att leka med.

Volkswagen ID. Buzz GTX
Långa varianten av bussen är rymlig som få. (Foto: Volkswagen)
Volkswagen ID. Buzz GTX
Tredje sätesraden är rymlig som attan. (Foto: Volkswagen)

Volkswagen ID. Buzz GTX är lastad med teknik

Laddhastigheten i ID. Buzz GTX varierar beroende på batteristorlek.

Med det lilla batteriet – 79 kWh – kan man ladda upp till 185 kW.

Det stora batteriet – 86 kWh – sörjer för en laddeffekt på upp till 200 kW.

Det nya infotainmentsystemet har även en inbyggd ”innovativ laddnings- och värmestyrningsfunktion som förvärmer batteriet inför nästa laddningsstopp”.

Nya ID. Buzz GTX har även försetts med ChatGPT.

Någon information om priser och svensk lansering har ännu inte kommunicerats.

Volkswagen ID. Buzz GTX
Interiören är uppdaterad. (Foto: Volkswagen)