Test: Volkswagen Passat provkörd – lastad med succé
1973 drogs skynket av första generationen Volkswagen Passat. 50 år visade sedan märket upp den nionde generationen. Vi lade i Högsta Växeln och dundrade till Frankrike för en provkörning.
Volkswagen Passat ingår i kategorin ”bestämt viktiga modeller” hos det tyska märket.
Bilen har varit en sann pelare i utbudet, något Volkswagen även vill att fallet ska vara framgent.
Provkörningen ägde rum i Nice och enligt Volkswagen markerar nya Passat ett ”paradigmskifte” för modellen.
Bara som kombi
Volkswagen Passat beskrivs som ”business class for Volkswagen” vilket kan härledas till att bilen riktar sig mot tjänstebilsförare.
Det som premieras då är således långfärdskomfort, högkvalitativa material, och en myriad av drivlinor.
Drivlinorna finns i form av bensin, diesel, och laddhybrider.
På drivlinefronten är laddhybriderna den största nyheten då de erbjuder en elektrisk räckvidd på upp till 100 kilometer. Enligt Volkswagen tillgodoser det i sin tur 99 procent av märkets kunders dagliga behov.
På karossfronten erbjuds Passat numera endast som kombi.
En historiebok av lärdomar
Sedan 1973 har Passat tillverkats i hela 34 miljoner exemplar, varför Volkswagen lärt sig ett och annat om segmentet.
Nya Passat byggs på märkets nya MQB Evo-plattform – en vidareutveckling av den utgående plattformen.
Framtiden för Passat doftar elektrisk och på sikt tror vi att den kommer att ersätta Volkswagen ID.7. Nu är det emellertid endast laddhybriderna som gäller.
En hel drös av drivlinor
I Nice gavs vi möjlighet att testa en rad drivlinor, däribland både laddhybrider, bensinaren på 150 hästkrafter, och dieseln på 193 hästkrafter.
Laddhybriderna erbjuder olika mängd kraft – 204 kontra 272 hästkrafter – men mer eller mindre samma elektriska räckvidd.
Bilarna är strikt framhjulsdrivna och i el-läget går den alltid bara på el, även vid hårda gaspådrag.
Drivlinan upplevs som stundtals ryckig, men övergången mellan el och förbränning sker för det mesta sömlöst. Gasen i botten resulterar i vad som kan uppfattas som betänketid från bilens håll.
Passat är riktigt tyst – något eldriften onekligen bidrar till – och som elbil är den väldigt behaglig att köra. Det finns ingen som helst anledning att välja den mer kraftfulla varianten av laddhybriden.
För de som önskar fyrhjulsdrift får man slå till på bensin- eller dieselbil.
Genomtänkt som attan
Nya Volkswagen Passat har växt sedan förra generationen är numera uppe och snuddar på femmetersgränsen. Resultatet är en väl tilltagen bil med innerutrymmen som matchar.
Däribland finner man ett bagageutrymme på hela 690 liter, vilket med fällda säten går upp till 1 920 liter. Det är en ökning av 40 respektive 140 liter jämte utgående generationen Passat.
Baksätet är riktigt rymligt med enorma mängder benutrymme. Dragvikten är på upp till 2 200 kilogram för de fyrhjulsdrivna varianterna. Med andra ord har Volkswagen lagt krut på modellens praktiska gebit.
Fortsätter man på det interiöra spåret möts man av antingen en 13- eller 15-tums infotainmentskärm beroende på utförande. Passat har, likt nya Tiguan, även begåvats med fysiska knappar, ett minst sagt välkommet inslag.
Knapparna känns robusta och kvalitetskänslan är högre än tidigare. Det nya infotainmentsystemet är ett enormt kliv i rätt riktning och har nästintill ett oändligt antal inställningsmöjligheter, på gott och ont.
Tyskarna erbjuder numera ChatGPT i bilarna och har lagt mycket krut på digitalisering.
Konsten att tuta och köra
Volkswagen har premierat komfort när det gäller nya Passat och bilen osar inte direkt sportighet.
Det är ett gott betyg, inte minst med hänsyn till biltypen. Nya Passat har även nya tvåventilsdämpare vilket kort och gott innebär att fjädringen parerar vägens ojämnheter med bravur.
I det mjukaste läget blir Passat riktigt mjuk och komfortläget förvandlar modellen till en långfärdsvagn av rang.
Rent kördynamiskt döljer Passat sin storlek väl och enligt en ingenjör på plats strävade de efter att emulera körkänslan i nya Golf.
Väghållningen är neutral och Passat är extremt tillmötesgående oavsett hastighet. Även om den inte uppmanar till det går den att köra riktigt hårt utan tillstymmelse till dramatik. Resultatet är en lättkörd vagn som upplevs som riktigt trevlig att ratta.
Dieseln upplevs som tyst och behaglig samtidigt som den ger enormt lång räckvidd. Även bensinaren är ett trevligt inslag.
Alla modeller är utrustade med en sjustegad dubbelkopplingslåda som växlar blixtsnabbt, med undantag av laddhybriderna som får nöja sig med sex steg.
Instegsmodellen – den framhjulsdrivna varianten med 150 hästkrafter och sjustegad dubbelkopplingslåda – går loss på under 440 000 kronor och är så pass bra att det är omöjligt att rekommendera någon annan variant, såvida man inte vill ha fyrhjulsdrift.
Volkswagen Passat skjuter mitt i prick
Nya Volkswagen Passat satsar rejält på dess styrkor och gör ett formidabelt jobb. Den går i linje med märkets traditionella stuk, något som är en klar fördel. Resultatet är en väldigt bekväm och rymlig kombi som är svårfelad.
Laddhybriden erbjuder svårslagen räckvidd och den flexibilitet som förbränningsmotorn tillsammans med elmotorn erbjuder är oerhört attraktiv. Som långfärdsvagn fungerar Passat utmärkt, varför dieseln är ett välkommet inslag för de som önskar det.
Nya Passat visar varför Volkswagen är en av världens största biltillverkare och genom att satsa på det som gör märket till vad det är har tyskarna lyckats med en riktig fullträff.
Volkswagen Passat 1.5 TSI (2024)
Motor: 2-liters I4, bensin, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,2 sekunder
Toppfart: 222 km/h
Vikt: 1 623 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4917/1849/1497 mm
Pris: Från 437 900 SEK
Volkswagen Passat
Nya Volkswagen Passat gör exakt det man förväntar sig och det med bravur.