Renault 5 lanseras på nytt: Folklig elbil med klassiskt namn

I en tid då populariteten och framtiden för elbilar påverkas av ekonomisk osäkerhet, minskade statliga incitament och sjunkande andrahandspriser, framstår en prisvärd elbil tillverkad i Europa som det perfekta valet. 

Vi satte kurs mot Paris för att delta i en exklusiv förhandsvisning av Renaults nylansering av den ikoniska modellen 5, denna gång med tilläggsnamnet E-Tech – en betydande skillnad jämfört med den förra versionen som lanserades 1971. 

Renault 5
Renault 5 satsar stenhårt på retrospåret. (Foto: Renault)

Renault 5 är en retrobil av rang

När Renault 5 lanserades för mer än 50 år sedan, som ersättare till Renault 4, blev modellen känd för sin avantgardistiska framtoning som stod i skarp kontrast mot andra modeller. 

Modellen var mångsidig, bränslesnål och den tacklade utmaningarna i sin tid åt miljoner användare genom att svara på oljekrisen, förändrade livsstilar och det ökande behovet av att ha en andra bil. 

Genom att föra vidare det här arvet som på många sätt fortfarande är högst aktuellt hoppas Renault att 5:an återigen ska vara en bil som möter vår tids stora frågor genom att vara energisnål, hållbar och ha ett litet koldioxidavtryck.

Den nya 5 E-Tech är resultatet av det franska märkets nysatsning med namnet Renaulution som lanserades av Luca de Meo som är efterträdare till den skandalomsusade före detta vd:n Carlos Ghosn. 

Renault 5
Nya Renault 5 kommer endast att erbjudas som renodlad elbil. (Foto: Renault)

En modern tolkning

Det första som slår en när man ser bilen är hur lik den är konceptbilen som lanserades för tre år sedan vilket får anses positivt i det här sammanhanget då konceptet bjöd på läcker retro-design. 

När man jämför den första 5:an med den nylanserade E-Tech versionen är det uppenbart att man hämtar mycket inspiration när det gäller designen och modellens grundidé.

Originalets plaststötfångare, färgglada kaross och utformningen av strålkastarna gav den ett lekfullt utseende vilket genast gjorde den populär bland franska köpare, särskilt kvinnor och unga människor, en ny kundgrupp för den tiden. 

Det är uppenbart att Renaults förhoppning är att E-Tech-versionen ska lyckas med samma bragd.

Dock är man tydliga med att understryka att det inte bara ska bli en kultbil som tilltalar de som var dåtida konsumenter. Även en yngre generation utan någon relation till dåtidens 5:a ska vara attraherade av modellen. 

Trots detta väljer man att lyfta fram några av de mest signifikanta dragen från dåtidens 5:a. Den röda taklisten tar inspiration från de legendariska och numera otroligt värdefulla Turbo-modellernas gummispoiler som löpte runt taket.

På samma sätt ser man att inspiration tagits från föregångaren när det gäller de vertikala bakljusen och sidoprofilen. 

På samma sätt har man utnyttjat de historiska designdragen när man utvecklat en lekfull batteriindikator som sitter placerad på motorhuven där man på vissa äldre versioner haft ett luftintag. Batteriindikatorn ska visa den aktuella laddningsnivån på ett användarvänligt sätt jämfört med att titta på förardisplayen eller i bilens tillhörande app.

Med samma nytänkande inställning har man tagit sig an bakljusen som har en form av inbyggd spoiler i transparent plast för att optimera de aerodynamiska egenskaperna som är av stor vikt för att uppnå lång räckvidd. 

Renault 5
Renault 5 har en rad fiffiga lösningar. (Foto: Renault)

Renault 5 får en splitterny interiör

Insidan har däremot inte särskilt många gemensamma nämnare med sin föregångare bortsett från stolar inspirerade av Turbo-modellen. Alltjämt lyckas man återspegla det exteriöra intrycket på ett attraktivt sätt. 

5 E-Tech kommer utrustad med en 10-tum stor multimedieskärm med Google-integration. Som grädde på moset är grafiken och ljudet för välkomstsekvensen utvecklade i samarbete med musik- och ljudinstitutet Ircam och artisten Jean-Michel Jarre.

Samma samarbetspartners har även hjälpt till att utveckla bilens varningsljud för fotgängare. 

Dessutom gömmer sig Renaults interaktiva avatar Reno i infotainmentsystemet för att kunna svara på röstkommandon och assistera med olika uppgifter. Spontant känns det mest som en gimmick. 

Historiken kring hur Renault bestämde sig för att utveckla bilen är intressant då den knappast följde vad som kan anses vara den vanliga beslutsprocessen. 

Designavdelningen skulle visa upp de senaste kreationerna på ett möte tillsammans med vd:n Luca de Meo när han upptäckte en skapelse som stod ut från resten – undangömd i ett hörn hade designerna placerat en mock-up av hur en modern Renault 5 skulle kunna se ut. 

Luca blev genast helt förälskad i vad han såg och det blev startpunkten för projektet. Det medförde att designen fanns till innan en passande plattform.

Det här ställde tuffa krav på ingenjörerna som med en kombination av helt nya lösningar parat med vad som fanns på hyllorna, tog fram en helt ny plattform med namnet AmpR Small. 

Renault 5
Interiört är Renault 5 minst sagt modern. (Foto: Renault)

Ett knepigt projekt

Att använda en del saker som redan finns på hyllan bidrar till skalekonomi och lägre priser samtidigt som de nya komponenterna bidrar med att designen kan vara både coolt retro samtidigt som utrymmena är ledande. 

Golvytan är som sig bör i en elbil platt, hjulbasen är lång för sin storlek (2,54 meter) vilket borgar för god komfort och bagageutrymmet är 326 liter.

Samtidigt lyckas man hålla vikten under 1 450 kilo (den tyngsta versionen) vilket är ovanligt lågt för att vara en elbil. Längden slutar på under 4 meter (3,92 meter). 

AmpR Small kommer även förberedd med en växelströmsomvandlare som är kompatibel med V2L- och V2G-teknologier. Målet är att bilen ska kunna användas för energilagring.

Under motorhuven, där det dessvärre är så trångt att man inte lyckats skapa en frunk, hittar man motorn som finns tillgänglig i tre effektnivåer: 150, 120 och 94 hästkrafter.

Motorn är av typen synkron och utan permanentmagnet vilket gör att man inte använder sig av några sällsynta jordartsmetaller.  

På samma sätt som motorerna finns i olika storlekar kommer batteripaketet att erbjudas i antingen 40 eller 52 kWh vilket resulterar i 300 respektive 400 kilometer lång räckvidd enligt WLTP. 

Båda batterierna är av NMC-typ vilket bidrar till bättre prestanda vid låga temperaturer jämfört med billigare LFP-batterier som exempelvis det minsta batteriet i nya Volvo EX30 är. Garantitiden för batterierna är 16 000 mil eller 8 år. 

Effekten vid snabbladdning är däremot något som inte imponerar. Det mindre batteriet klarar 80 kW och det större upp till 100 kW. Ombordladdaren är däremot på 11 kW, vilket är helt acceptabelt.

Renault 5
Nya 5 känns dyrare än vad den är tänkt att vara. (Foto: Renault)

Renault 5 anammar ett holistiskt tänk

Från sommaren 2025 är målet att i stort sett hela bilen ska vara tillverkad i Frankrike i Douai-anläggningen. Just nu byggs en stor batteriproduktionsfabrik tillsammans med Envision AESC upp i anslutning till monteringsfabriken.

Just Douai-anläggningen var faktiskt en av de ursprungliga produktionsplatserna för den första Renault 5. 

Elmotorn och tillhörande kraftelektronik kommer att tillverkas i Cléon. Majoriteten av alla delar kommer att vara tillverkade inom en 30-mils radie från fabriken i Douai. 

Bilen kommer dessutom att kunna utrustas med dragkrok och får en dragvikt på 500 kilogram. Den är även, till skillnad från många dyrare och större elbilar, utrustad med en värmepump som standard. 

När det gäller körupplevelsen har man fokuserat på att skapa en upplevelse som är både komfortabel och underhållande. Exempelvis är bilen utrustad med en multi-länk-bakaxel. 

På säkerhetsfronten arbetar Renault både aktivt och passivt. Modellen går att få med självkörande teknik som motsvarar SAE nivå 2 och speciellt utformad aktiv säkerhet för stadskörning vilket bland annat innebär att bilen varnar för att öppna dörren om en bil kommer bakifrån. 

Det som är något unikt är att Renault arbetar med funktioner som heter “Fireman Access”, “Pyroswitch” och “Rescue Code” för att underlätta räddningstjänstens arbete med bilen ifall en olycka skulle inträffa. 

Renault 5
Renault 5 är en viktig modell för det franska märket. (Foto: Renault)

Smidigt väre

För att göra den ofta omständiga laddningsprocessen något mer smidig använder sig Renualt av Mobilize-ekosystemet för att få tillgång till över 600 000 offentliga laddningspunkter i 25 europeiska länder med endast ett kort.

Systemet ska fungera genom att bara koppla in laddningssladden tack vare Plug & Charge-funktionen. Hur det här fungerar i verkligheten får ett framtida test utvisa. 

Matchande för bilen namn är antalet färger vid lanseringen: Fem, vilka kan paras ihop med tre olika 18-tumsfälgar.

En retrofantast tycker naturligtvis inte att det var rätt beslut att det turbo-inspirerade alternativet blev fälgsidor medan de två andra riktiga fälgarna är betydligt mindre stilrena. 

Den stora frågan i dessa tider är alltjämt priset och här levererar Renault 5 svar på tal. Med ett startpris på under 25 000 euro borde modellen vara en given succé. Utifrån de timmar jag spenderade med bilen upplever jag att den känns betydligt mer påkostad än vad priset indikerar. 

Renault 5
Retrostuket återfinns inte i samma utsträckning på insidan. (Foto: Renault)

Kommer priset verkligen att stämma?

Det här leder mig till vad jag anser vara elefanten i rummet, hur ska Renault lyckas sälja den här bilen för ett så fördelaktigt pris och fortfarande tjäna pengar?

Personligen är jag lite tveksam då man verkar valt den dyrare lösningen i varje vägskäl. Det resulterar visserligen i en riktigt läcker bil men frågan är om man lyckas hålla sitt prislöfte. 

När jag summerar mina intryck av 5 E-Tech går det inte att undgå att Renault har otrolig tur med timingen. Det är exakt den här typen av elbilar som saknas på marknaden samtidigt som det högre prissegmentet börjat bli mättat med kraftigt fallande andrahandspriser som följd. 

Renault 5 står för något helt annat än lyxiga elbilar kring miljonen, här är det lekfullhet, balanserad prestanda och ett minst sagt konkurrenskraftigt pris som gäller samtidigt som det även funnits ett stort fokus på hållbarhet och en så lokal produktion som möjligt. 

Spontant känns det som att Volkswagen ID.2all kan bli en vass konkurrent men just nu verkar Renault ligga steget före trots att leveranserna i Sverige kommer att dröja något eftersom modellen måste vinteranpassas.