Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2021)
Motor: 2,9-liters V6, turbo, bensin, 510 hästkrafter, 600 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,9 sekunder
Toppfart: 307 km/h
Vikt: 1758 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4639/1873/1426 mm
Pris: 779 000 SEK
(Testbil cirka 900 000 SEK)

Historiskt har svaret alltid varit BMW M3. Frågan är vilken sedan som är den bästa. Det är emellertid en fråga som blivit allt svårare att besvara. I dag får man fundera ganska länge för att komma fram till att svaret möjligtvis är Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, en bil som ofta hamnar i skymundan och förtjänar mer tid i rampljuset. Eller? Låt oss ta reda på om så är fallet genom att lägga i Högsta Växeln och recensera den uppdaterade varianten.

Uppdateringen av Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio innefattar enbart det kosmetiska – nya mörkare LED-ljus, blanksvarta inlägg runt grillen och fler tillvalsmöjligheter i form av kolfiber samt nya kulörer. Interiört får man en ny läderratt, växelväljare, uppdaterad mittkonsol och även ett nytt 8,8-tums infotainmentsystem. Rent generellt är kvalitetskänslan snäppet bakom konkurrenterna och på det stora hela känns inte bilen lika väl ihopskruvad. Mekaniskt finner man inga skillnader jämte föregångaren.

Alfa Romeo Giulia är i grundutförande en ruskigt attraktiv bil. Även med små fälgar går designen hem och den anspelar sannerligen på det mer emotionella och italienska. I Quadrifoglio-utförande tas designen till nya höjder. Det italienska är förvisso både bra och dåligt – när det kommer till design är det en klar fördel men när det gäller infotainment är det en svårare nöt att knäcka. Medan föregångaren tampades med ett infotainmentsystem som är lika spartanskt som Colosseum råder emellertid den uppdaterade varianten bot på den problematiken.

Ytterligare ett emotionellt attribut hos Giulia Quadrifoglio är den karismatiska V6:an under huven. Den 2,9 liter stora pjäsen är lika fylld med personlighet som Silvio Berlusconi. Den känns silkeslen och bidrar till att bilen känns lättfotad. Pjäsen är inte vilken motor som helst, utan den är hela 75 procent av en Ferrari-motor. Vad mer behöver man säga? Just V6-motorer har länge varit Alfa Romeos melodi men i många fall har just motorn definierat bilen i stället för hela paketet. I det här fallet är den i stället bara en del av paketet som gör bilen så bra.

För bilar i det här segmentet är körupplevelsen tveklöst bland det viktigaste. Om en BMW M3 är en hjärnkirurg är Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio en cirkusartist. Den rappa styrningen gör att Giulia byter riktning likt en ballerina och det är just körupplevelsen som är dess paradgren. Den förblir alltid tillmötesgående, även när man kör med samma anda som en italiensk fotbollshuligan, mycket tack vare motorns förmåga att leverera kraften lika linjärt som en linjal. Bilen svarar direkt på förarens input, något som gör att man känner en distinkt koppling mellan uomo e macchina.

Självklart är inte allt lika fantastiskt som i en italiensk kärleksfilm. När det beträffar tillkortakommanden med Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio är listan dock inte särskilt lång. Men likt Mona Lisa har även en Giulia med den gröna fyrklövern defekter. Till att börja med är den akustiska biten Idol-Anna snarare än Pavarotti. Fortsättningsvis är bromsarna lite väl bitiga, något som gör stadskörning till en ryckig historia. Det som saknas för oss i Norden är möjligtvis fyrhjulsdrift eller en kombivariant, men det är lite som att begära att La Dolce Vita ska vara i färg.

Att svara BMW M3 på frågan om vilken sedan som är marknadens bästa var en gång i tiden lika självklart som att äta pasta i Italien. Nu är svaret inte lika glasklart. Med Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio har italienarna lyckats väl. Den braverar med sin flinkhet, karismatiska motor, bedårande utseende, komfort, och tillmötesgående körupplevelse. Giulia Quadrifoglio förblir underbar och även om uppdateringen har varit av det mer konservativa slaget kan man knappast begära mer. Bravissimo säger jag bara.

För- och nackdelar

+ Fantastisk att köra
+ Bekväm
+ Italiensk rakt igenom
– Ljudbilden
– Manuella lådan bortplockad
– Bitiga bromsar i låga hastigheter

BETYG
Helhetsintryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Föredrar tygsäten framför läder. Kör en första generationens Fiat Panda köpt i Rom.