Test: Nya Alfa Romeo Giulia provkörd – när hjärtat får bestämma

Alfa Romeo har uppdaterat sina modeller Giulia och Stelvio för att de ska hålla sig fräscha i ett par år till. Därefter kommer helelektriska versioner att ta vid.

Faktum är att modellerna i sin nuvarande generation kommer att ha existerat i nästan tio år innan de blir helt omarbetade. 

Efter cirka tre år fick bägge modellerna en smärre uppdatering på insidan. Nu är det emellertid dags för ännu en uppdatering värdig av titeln ‘ansiktslyft’.

Undertecknad lade i Högsta Växeln och begav sig till Alfa Romeos nya showroom på Gärdet för en provkörning av såväl nya Giulia som nya Stelvio.

Provkörningen av nya Stelvio hittar du här.

Alfa Romeo Giulia
Undertecknad kan stå och stirra på Giulia bra länge. (Foto: Astara Sweden)

Kärlek först, förnuft därefter

Alfa Romeo Giulia är ett projekt som har haft riktiga biltokar bakom spakarna från början.

Mannen bakom Ferrari 458 Speciale och hans team på omkring 200 handplockade ingenjörer fick nämligen utveckla plattformen “Giorgio” som Giulia och senare Stelvio skulle byggas på.

Inte nog med det var de så gott som bortkopplade från FCA och kunde således ta fram juvelen Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio på under tre år.

Filosofin för plattformen är känslodriven rakt igenom. Bakhjulsdrift (med möjlighet till fyrhjulsdrift), låg vikt, perfekt viktfördelning och en hjulupphängning i världsklass; Allt för att ta körupplevelsen till nya höjder.

Notera att det här inte endast gäller Quadrifoglio-modellerna, utan att man tänkte på dem först, men att samma sak är sann även för de vanliga modellerna.

Designen har moderniserats, men bibehåller allt vad som gjorde den så läcker. (Foto: Alfa Romeo)

Vad är nytt i Alfa Romeo Giuila?

Nu erbjuds tre utrustningsnivåer där instegsmodellen heter Sprint, mellanmodellen Veloce och lanseringsverisonen Competizione.

Drivlinan som erbjuds är den som i särklass passar modellen bäst och består av en tvåliters fyrcylindrig spis som levererar 280 kusar till alla fyra hjul via en åttastegad ZF-låda.

I och med ansiktslyftet har samtliga versioner av Alfa Romeo Giulia fått nya LED-strålkastare som kan blända av partier av helljuset för mötande fordon. Även baklyktorna har moderniserats.

På insidan är den stora skillnaden att instrumentklustret nu är helt digitalt.

Ett digitalt instrumentkluster moderniserar kupén. (Foto: Morgan Petri)

Alfa Romeo Giulia är en riktig ögonsten

Innan man ens hinner kliva in bakom ratten börjar Giulia spela på ens känslor. Exteriören är så gott som oförändrad bortsett från lyktorna, och det är banne mig bäst så.

Jösses vad läcker den är. Det fanns ingen konkurrent som var lika snygg när Alfa Romeo Giulia gjorde debut på marknaden, och det finns det sannerligen inte nu heller.

De nya lyktorna moderniserar och ger modellen en tydligare identitet utan att sabba något av det känslomässiga formspråket.

I Competizione-utförande, som testbilen var i, får den röda sömmar och börjar efterlikna Giulia Quadrifoglio desto mer.

Kvaliteten är inte klassledande, men designen är snygg och funktionell. (Foto: Astara Sweden)

Bakom ratten på uppdaterade Giulia

Efter att ha tagit plats bakom ratten fortsätter Alfa Romeo Giulia att spela på känslorna. Formspråket är långt från Bauhaus-inspirerat.

Start-knappen sitter på ratten och motorns uppvaknande är nästan lite klent när man i huvudet förväntar sig något italiensk och grandiost.

Nåväl, ute på vägen tar det ungefär tio sekunder att inse hur briljant Alfa Romeo Giulia är. Ytterligare tio sekunder senare, efter att ha tagit en kurva eller två, är det tydligt att Giulia erbjuder en klassledande körupplevelse i termer av körglädje.

I Competizione-utförande har Alfa Romeo Giulia såväl mekanisk diffbroms som adaptiv fjädring och den känns alltid bakhjulsdriven till dess att man överbelastar bakdäcken.

Motorn har mer än tillräckligt med mos och i kombination med den kompetenta växellådan, som kan manövreras med hjälp av två enorma växelpaddlar i aluminium, erbjuder Giulia en fantastisk upplevelse bakom ratten oavsett om det gäller lugn eller livfull körning.

Alfa Romeo Giulia
Låg vikt, ett välbalanserat chassi och en avancerad hjulupphängning gör köupplevelsen fantastisk. (Foto: Alfa Romeo)

Gammalmodig, på gott och ont

Att Alfa Romeo Giulia börjar bli till åren känns av, på gott och ont. Körupplevelsen är mer analog och kommunikativ än i många helt nya modeller, men infotainmentsystemet kan inte mäta sig mot någon av konkurrenternas.

Både Apple CarPlay och Android Auto finns dock att tillgå i samtliga varianter.

Lyckligtvis finns fysiska reglage för klimatinställningar, mediakontroller och körlägen, något som börjar bli en bristvara i nylanserade modeller.

På det stora hela känns det som att Alfa Romeo har kunnat råda bot på de kvalitets- och mjukvaruproblem som modellen hade och i dagens värld av techföretag som råkar tillverka bilar är Alfa Romeo och modellen Giulia något att hålla kärt.

Som ett intyg på kvalitetslyftet får Giulia nu hela fem års nybilsgaranti, jämfört med de tidigare tre.

Hur Giulia är att leva med får ett framtida test utreda, men det är svårt att inte älska den.

Alla bör förgylla vardagen med en sann Alfa Romeo någon gång i livet. (Foto: Alfa Romeo)
Tekniska data

Alfa Romeo Giulia (2024)

Motor: 2-liters I4, 280 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,2 sekunder
Toppfart: 240 km/h
Vikt: 1 620 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4643/2024/1450 mm
Pris: Från 579 000 SEK (Testbil 699 000 SEK)

första intryck

Alfa Romeo Giulia (2024)

4.0

Är man på jakt efter den snyggaste och körgladaste sedanen i segmentet är Giulia den man ska ha.