Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio i Mellanöstern

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Motor: 2,9-liters, V6, bensin, 510 hästkrafter, 600 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,8 sekunder
Toppfart: 283 km/h
Vikt: 1830 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4702/1955/1681mm
Pris: 830 000 SEK (Testbil ca 920 000 SEK)

Högsta Växeln har en årlig tradition som går ut på att rösta fram en bil som har varit en älskvärd favorit under det gångna året. Ett antal kandidater tas fram och efter många livliga diskussioner och utförliga motiveringar om redaktionens olika favoritbilar får ni läsare rösta om vilken bil ni vill ha högst upp på prispallen. Under slutet av 2018 tog vi fram en lista med många kompetenta finalister, däribland Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Efter omröstningen stod det klart, Stelvio hade tagit hem titeln som Årets Högsta Växeln-bil 2018 och utklassat de andra deltagarna med hästlängder.

För att testa Stelvio Quadrifoglio så grundligt och utförligt som möjligt och säkerställa att den är värdig titeln som Årets Högsta Växeln-bil valde vi att låna en som sällskap under vår vistelse i Dubai i Förenade Arabemiraten och Muskat, Oman. Här skulle den få möta outhärdlig värme, spikraka motorvägar och sand, i mängder. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på hur den tar sig an Mellanöstern.

Förenade Arabemiraten är ett land som förlitar sig på en fungerande biltrafik. Att ta sig fram på annat vis än med bil är nästintill omöjligt och alla platser man kan tänkas besöka är anpassade för just bilen. Precis som i USA är det framförallt biltyperna sedaner och SUV:ar som pryder vägnätet. Alfa Romeo Stelvio skiljer sig från de populära modellerna Toyota Land Cruiser och Nissan Patrol med sin vackra, slanka form och icke-kantiga design. Sanningen är den att Stelvio uppfattas som relativt liten i Dubai där alla vägar och parkeringsfickor är förberedda för något mycket större.

När det kommer till att navigera sig runt i Dubai stöter man snart på en av Stelvios svagheter, nämligen infotainmentsystemet och i det här fallet närmare bestämt navigatorn. I och runt staden är det inte ovanligt att träffa på motorvägar som består av sex filer, i vardera riktning. För att hitta rätt är det kritiskt att ha ett så tydligt och enkelt navigationssystem som möjligt och Stelvios räcker helt enkelt inte till. Det går exempelvis inte att zooma in och ut så mycket man skulle önska och den ger inte tillräckligt tydliga anvisningar om avfarter. Det innebär att man helt plötsligt kan befinna sig på väg rakt ut i öknen snarare än in mot stadskärnan som det från första början var tänkt.

Något som inte är lika bristfälligt är kraften, tvärtom är den starka V6:an helt underbar. Motorn (som är utvecklad av samma man som tog fram motorn till Ferrari 458) passar perfekt in bland mullrande V8:or och de 510 hästkrafterna tillsammans med den responsiva åttastegade automatlådan ser till att man alltid hänger med i den hetsiga trafiken. Oberoende av hur många medpassagerare man har lastat in i bilen bjuder den på explosionsartade accelerationer och ett ljud som får de mest kräsna superbilsinnehavande emiratierna att nyfiket vrida på huvudet.

Att Stelvio Quadrifoglio bjuder på köregenskaper utöver det vanliga är ingen hemlighet. För att ta reda på exakt hur mycket körglädje den levererar gjorde vi en roadtrip till grannlandet Oman. Att få plats med såväl passagerare som packning var ingen konst eftersom Stelvio trots allt är en SUV och därför har ett relativt stort bagageutrymme. Att ta sig från Dubai till Omans huvudstad Muskat innebär många mil på motorvägar som på en karta ser ut att vara ritade med linjal. Efter en heldag i bilen utan en enda kurva i sikte, och inget annat än sand vid sidan av vägen kunde vi konstatera ett antal saker. Stelvio Quadrifoglio är ingen vidare komfortabel långfärdsbil. Sätena är hårda och dämpningen likaså. Det sipprar in en hel del vägljud i kupén och trots maximerad fläkthastighet fick vi inte till den iskalla orkan av luft vi hade önskat för att tackla de närmare 50 graderna som utomhustermometern visade.

Med det sagt var prestandan vid omkörningar fenomenal och vid varje rondell påminns man om vilka fenomenala köregenskaper den har att erbjuda. Faktum är att Stelvio Quadrifoglio är en av få SUV:ar som inbjuder till genuint passionerad bilkörning.

Hela redaktionen är enad. Vinnaren av Årets Högsta Växeln-bil 2018; Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio är en briljant SUV som förmedlar mer känsla än någon annan stadsjeep på marknaden. Den är en bil som har köregenskaper man älskar, en motor man blir kär i och brister man lätt glömmer bort. Den våg av positiva intryck man får när man upptäcker bilens fulla potential gör att man inte kan annat än att älska den precis som den är, vare sig man befinner sig i ett iskallt vinterlandskap eller en kokhet öken.

För att läsa recensionen av Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, klicka HÄR.

För att läsa motiveringen till Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio som Årets Högsta Växeln-bil, klicka HÄR.