Försäkringsbolagen: Dubbelt så dyrt att försäkra en elbil

Under 2023 ökade försäkringspremierna på elbilar med 50 procent i Storbritannien. I sin tur innebär det att det numera är dubbelt så dyrt att försäkra en elbil kontra en fossilbil på ö-nationen.

Vissa skeptiker har trott att de höga försäkringspremierna på elbilar enbart är ett sätt för försäkringsbolagen att tjäna storkovan.

Försäkringsbolagen har emellertid dementerat detta och påpekar att premierna styrs av mängden skadeanmälningar och skadorna förknippade med varje anmälan.

Det rapporterar CarScoops.

Många bäckar små

Försäkringsbolagen i Storbritannien menar på att elbilar är 35 procent dyrare att reparera jämfört med motsvarande fossilbil.

Mot slutet av 2023 låg den genomsnittliga försäkringspremien för en elbil på 1 344 pund, motsvarande 17 905 kronor, rapporterar Bloomberg.

Det finns flera faktorer som bidrar till detta: Högre reparationskostnader, en brist på elbilsmekaniker, och längre förvaringstider.

Marknaden är iskall för elbil

Det visar sig även att allt fler elbilar skrivs av till följd av högre omkostnader, och det sjunkande värdet på elbilar.

Ett exempel är att när en elbil får sitt batteri skadat är det raka spåret till soptippen som gäller, enligt Reuters.

Lågkonjunkturen har bidragit till att allt färre privatpersoner väljer elbilar vilket kopplat med högre omkostnader påverkar marknaden negativt.

Hertz
Försäljningen av elbilar har svalnat rejält på sista tiden. (Foto: Marcus Berggren)

Populär men ändå inte

Med det sagt var den mest sålda bilen i världen en elbil, men i exempelvis Europa var Tesla Model Y den enda elbilen på topp 30-listan.

Det visar sig även att just Teslas elbilar är dyrare att reparera än andra elbilar.

I Storbritannien var den mest sålda bilen under 2023 Ford Puma följt av Nissan Qashqai.

I Sverige var det Tesla Model Y följt av Volvo XC40.