Test: Nissan Qashqai

Nissan Qashqai (2022)
Motor: 1,3-liters 12V-mildhybrid (bensin), 158 hästkrafter, 270 newtonmeter
Kraftöverföring: CVT-låda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 9,9 sekunder
Toppfart: 198 km/h
Vikt: 1 570 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4425/1625/1835 mm
Pris: Från 369 400  SEK
(testbil cirka 426 500 SEK)

Nissan Qashqai, likt den första iPhonen, var revolutionerande när den först kom ut och banade vägen för ett helt nytt segment där den ständigt möter ökande konkurrens. Med tanke på dess historiskt omåttliga popularitet har Nissan gjort något väldigt rätt. En ny generation är därmed genast potentiellt intressant för fotbollsmorsor i hela landet. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och recensera nya Nissan Qashqai.

Det räcker med en kortare körsträcka på svenska vägar för att uppskatta komfortvnivån i nya Nissan Qashqai som är en av dess paradgrenar. Fjädringen är mjuk och stolarna sköna även på längre resor.

Nackdelen med fjädring mjukare än en studsmatta är naturligtvis att båtkänslan börjar blotta sig vid äventyrligare körning. De dynamiska egenskaperna är inte satta i första rummet och Qashqai uppmuntrar inte till sportig körning, vilket är helt i linje med förväntan.

En bidragande faktor till den goda komfortnivån är kupén. Utöver stolarna blir man ombonad av förvånansvärt högkvalitativa ytor och logiskt placerade fysiska knappar och reglage. Panoramataket samarbetar med den ambienta belysningen för att introducera ljus och skapa en luftigare känsla i en interiör med i övrigt mörka toner. 

Det som drabbar interiören mest av allt är infotainmentsystemet, vilket liknar en äldre android-telefon både sett till utseende och användarvänlighet. Att använda sig av Carplay eller Android Auto är att rekommendera.

Det positiva i cockpit överförs i stort till baksätet där det är såväl rymligt som komfortabelt. Det märks att Qashqai är utvecklad i syfte att vara användarvänlig och avstressande. Apropå avstressande kan man simulera småbarn som sparkar en i ryggen medans man kör genom att slå på massagefunktionen, vilken känns som ett desperat försök att addera ännu mer krimskrams i toppmodellen. Något som känns väl genomtänkt däremot är BOSE-ljudsystemet som låter riktigt bra.

Tar man sig ännu längre bak finner man en redig lastkaj strax norr om 500 liter med en rad finurliga funktioner. Mattan i bagageutrymmet kan med fördel vändas på vid de tillfällen där en plastmatta önskas. Även krokar och 12V-uttag finns till ens förfogande.

Testbilens utrustningsnivå, benämnd Tekna+, medför föga förvånande en ordentlig uppsättning teknik: elbaklucka, adaptiva LED-strålkastare, Head-up display och digitalt instrumentkluster. Alla funktioner får nya Qashqai att kännas modern och snudd på premium, vilket med tanke på priset inte är självklart.

Något i mer gammaldags fattning finner man under huven. En bensinfyra med elassistans motsvarande en mobilladdare levererar mediokra 158 häst. 0 till 100 avverkas på längre tid än vad man orkar hålla räkningen. 0 till 30 däremot går förvånansvärt snabbt tack vare mildhybrid-assistansen och i tätorter känns Qashqai pigg. Jag skulle ha föredragit drivlinan från Honda HR-V, en drivlina som snart även dyker upp i Qashqai.

CVT-lådan simulerar steg av någon oförklarlig anledning, men samarbetar väl med motorn samt bidrar med mjuka och snabba ”växlingar”. Kraften levereras till alla fyra på ett betryggande sätt och antisladd-lampan är ständigt släckt trots slaskigt väglag. Frågan man får ställa sig själv är huruvida man egentligen behöver fyrhjulsdrift eller om man kan spara en slant på den fronten.

Konkurrenter

Skoda Karoq
Seat Ateca
Volvo XC40

Utvändigt lyder ledordet evolution snarare än revolution. Den går genast att identifiera som en Qashqai, förvisso med ett modernare designspråk. En större grill omsluten av det karaktäristiska U-formade krominlägget hör till moderniseringen. 

Baktill har man varit ytterst subtil med ändringarna men det kan å andra sidan ses som positivt då baken inte hörde till de motbjudande sådana. Överlag är designen intressant men mer åt det polariserande hållet jämte föregångarna. Designen är sådan att den är subtil om färgen är neutral; en svart Qashqai lyfter ingen blicken för, medans den i kraftigare färger kommer designen till liv och får lite personlighet.

För- och nackdelar

+ God komfort
+ Praktisk
+ Mycket teknologi

– Inget intresseväckande
– Tradigt infotainmentsystem
– Köregenskaper

Nissan Qashqai träffar helt rätt på helt rätt punkter. Kunderna kommer utan tvekan att uppskatta precis allt vad den har att erbjuda minus ett fåtal saker. Som familjevagn är den bland de bästa valuta-mässigt, förutsatt att styltor är ett krav. Det skulle komma som en förvåning om den inte sålde som smör.

Konfigurera din Nissan Qashqai här.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Nya Nissan Qashqai bibehåller det lyckade receptet från tidigare generationer. Hög komfort, praktikalitet och användarvänlighet står därmed i centrum. Den nosar på premium-territorium med ett stort teknologiskt arsenal och förblir en prominent pjäs i segmentet.