Svenska bilar du inte visste fanns
Sverige har en förvånansvärt lång bilindustriell historia, vilket man snabbt märker när man tar sig en titt i historieböckerna. Därför finns det även svenska bilar man aldrig hört talas om.
Naturligtvis tänker man oftast på märken som Koenigsegg, Saab, eller Volvo – men det har även funnits andra svenska bilar genom tiderna.
Vissa mer kända än andra
Det finns många svenska biltillverkare som man aldrig ha hört talas om och som kommit och gått utan att någon märkt det. Nedan är tre svenska bilar du (kanske) inte visste fanns.
Kalmar KVD440/441
Kalmar KVD440/441 – oftast kallad Tjorven – är en skåpbil som flitigt brukades av Postverket från 1969. På vissa marknader heter den DAF Kalmar.
Totalt tillverkades 2 000 bilar – varav många brukades var för posten – och tillverkningen lades ner 1972.
Indigo 3000
Indigo 3000 tillverkades av bilföretaget Jösse Car som är baserade i Arvika.
Bilen har (tydligt) hämtat inspiration från Storbritannien och 1996 rullade den första bilen ur fabriken. Knappt 50 bilar tillverkades innan bolaget gick i konkurs 1999.
Rättigheterna köptes upp av Lusitano Cars 2014, men även de gick i konkurs.
Cederholmaren
Den äldsta svenska bilen som fortfarande existerar är Cederholmaren. Det rör sig om en ångbil som tillverkades i Ystad mellan 1892 och 1894.
Totalt tillverkades bara två bilar – varav en var med i en olycka – och det enda existerade exemplaret bor på Ystads militärmuseum. Det sägs att bilen är körbar.
Finns andra aktörer som tillverkade svenska bilar
Utöver de ovannämnda finner man även tillverkare som Dala7, Hult Healey, Nilsson Special Vehicles, och Svensk Elektrobil.
Nillson Special Vehicles tillverkar exempelvis ambulanser, limousiner och likbilar av befintliga Volvo-modeller.