Test: Ford Kuga PHEV

 

Ford Kuga PHEV (2022)
Motor: 2,5-liters, 4-cylindrig sug-bensinmotor och elmotor, totalt 225 hästkrafter.
Kraftöverföring: CVT automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 9,2 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Vikt: 1 844 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4614/1658/1883 mm
Pris: 512 700 SEK
(testbil cirka 586 000 SEK)

Ford har länge lyckats finna sin plats på marknaden genom att erbjuda väl avvägda modeller till lockande priser. När man då adderar attributen SUV, eldrift och säkerhet flockar folk in i Ford-butiker som aldrig förr. Föregående år blev just Kuga PHEV den bästsäljande pluggisen på kontinenten. 

Nu har modellen lagt ett par år på nacken och att inte passera minst en Kuga under en bilfärd är idag en nobelpris-värdig bedrift. Låt oss därmed lägga i Högsta Växeln och se om populära Ford Kuga PHEV fortfarande håller måttet.

Designen gör sig väl i Lucid Red- och ST-Line-utförande. Bra mycket bättre än samtliga föregångare åtminstone. Den uppnår en något sportig look utan att desperat försöka gömma att det de facto handlar om en stor SUV i slutändan.

SUV-känslan är påtaglig även invändigt där man kommer lika nära en känsla av ombonad som på anstalten Hall. Det går att argumentera för att just UV (Utility Vehicle) i SUV genomsyrar interiören i form av ytor i utförande arbetsbänk från Toys “R” Us. Något man inte gärna finner i en bil för norr om en halv miljon kronor.

Vidare börjar både klimatanläggningen och infotainmentsystem visa sin ålder – vilket för den förstnämnda är en bra sak – då man slipper leta igenom 45 menyer för att justera temperaturen. Ford själva har dock modeller med bättre infotainment idag.

Väl i förarsätet känns Kuga modern på gott och ont. Instrumentklustret är digitalt och informerar en om godtycklig räckvidd på 64 kilometer vilken huvudsakligen går att uppnå vid vanligt bruk. På ren eldrift kan man fortfarande hålla trafikrytmen och tystnaden i kupén ett faktum. 

De 225 hästarna är förvånansvärt frånvarande – mycket tack vare CVT-lådan – som inte gärna hänger med vid gaspådrag. Efter lika lång tid som det tar ett SJ-tåg att dyka upp sticker varvtalen och motorljudet iväg utan att bilen rör på sig särskilt mycket och Kuga förblir förvånansvärt slö med tanke på den relativt låga (för en laddhybrid) vikten på 1844 kilogram.

För att verkligen hamra in att Kuga inte tillhandahåller S:et i SUV krävs det att man tar sig an en landsväg där styrningen uppträder som om man har två tyglar att dra i snarare än en ratt. I vad jag vill tro är ett försök till sportig styrning har man endast framkallat en extremt artificiell och gummiaktig upplevelse.

För- och nackdelar

+ Bekväm
+ Praktisk
+ Trevlig design

 

– Plastig invändigt
– CVT-låda
– Känns aningen gammal

Esset i rockärmen för Kuga PHEV är just vardaglig användning. Som bruksbil, pendlarbil och familjevagn är den precis vad som önskas och förväntas. Komforten är hög, praktikaliteten likaså och driftkostnader låga – förutsatt att man har laddmöjlighet samt inte betraktar sig som en globetrotter. 

Konkurrenter

Hyundai Tucson PHEV
Opel Grandland PHEV
Volkswagen Tiguan PHEV

Tyvärr faller Kuga på grund av sin ålder. Inte för att den är hemskt omodern eller dålig, utan av den anledningen att konkurrenterna från KIA och Hyundai både har slipats och putsats oerhört mycket.

Den som köper Kuga PHEV bryr sig mest om att baksätet är användarvänligt, bekvämt och rymligt samt att man i bakluckan får plats med ett halvt flyttlass. Att körupplevelsen är motbjudande väger inte lika tungt och vågen tippar mot köp i många européers fall, tråkig som den än är. Med åldern kan modellen dessutom hittas till ruskigt bra priser, så håll utkik.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.0

Sammanfattning

Ford Kuga PHEV är än idag ett godtyckligt val av kärra trots dess ålder. Det finns både sämre och bättre alternativ på marknaden. Kuga stoltserar med komfort och praktikalitet men känns billig på många ställen. Hittar man den till ett lägre pris är den ännu ett förnuftigt val.