Test: Honda HR-V

Honda HR-V e:HEV (2022)
Förbränningsmotor: 1,5-liters, 4-cylindrig bensinmotor, 107 hästkrafter, 131 newtonmeter
Elmotorer: 131 hästkrafter, 253 newtonmeter (vilket är bilens maxeffekt och -vridmoment)
Kraftöverföring: CVT-låda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 10,6 sekunder
Toppfart: 170 km/h
Vikt: 1 452 kg
Mått (längd/bredd/höjd):
4340/1790/1582 mm
Pris: 299 900 SEK
(testbil cirka 349 900 SEK)

Honda HR-V finns nu i sin tredje upplaga och skillnaden är till synes markant. Första generationen – stylad som en samtida Civic blandat med en blåsfisk – delade lika många karaktärsdrag med andra generationens HR-V som Greta Thunberg gör med Jeremy Clarkson.

Denna nya generation har enligt Honda hämtat inspiration från F1-teknik och bidrar med en förgylld körupplevelse. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och reda ut huruvida F1-teknik i en svullen barnvagn är något att ha.

Redan när HR-V ställer sig på parkeringen vid fotbollsträningen märks det att den inte längre är en i mängden. Designen är i ärlighetens namn väldigt attraktiv, fruktansvärt mycket mer än förra generationen som bredvid denna ser ut som en dammsugare från 2010. Grillen – med sina kaross-färgade inlägg – påminner om Ferrari Roma och ger fronten ett lyft och ett modernare intryck i en värld av grill-lösa elbilar. 

Baktill är HR-V inte överstylad och har gjort sig av med baklyktorna vilka vi tidigare beskrev som “något som en blind orangutang råkat rista in i en trädstam”. Istället har Honda låtit ett kompetent designteam skissa fram ett sammanhängande modernt designspråk.

Invändigt har inspiration hämtats från Honda e utan att gå till elbils-extremer med skärmar och touchknappar för precis allt. Här är det både stilrent och funktionellt. Det finns fysiska knappar och vred för allt man kan önska sig. En välkommen överraskning är kvalitén. Den är genomgående hög och allt känns väl ihopsatt. Infotainmentsystemet heter duga och används till fördel med Apple CarPlay eller Android Auto.

Konkurrenter

Lexus UX 250h
Jeep Renegade 4xE
Nissan Qashqai
Mazda CX-30

Baksätet är aningen udda dimensionerat. Det finns kopiösa mängder benutrymme och ingen kardantunnel. Det bådar i normala fall gott för att frakta tre vuxna på samma gång.

Dessvärre är taket ganska lågt och en rakryggad person norr om 185 slår gärna i taket. Värre än är mittensätet vilket är upphöjt till molnen och smalt. Det känns som att man sitter på en balanslina där man aktivt behöver kupa sig och försöka att inte trilla av.

Man kan dock avstå från att använda baksätet till kött och ben, och istället fälla upp hela bänken och skapa ett väldigt användbart lastutrymme. En TV eller cykel går in utan att man behöver invadera bakluckan där resten av packningen får gott om plats. Lastutrymmet längst bak är aningen snålt till följd av det generösa baksätet och batterierna undertill men ändock användarvänligt och duger gott och väl. 

Inspirationen från F1 avser den självladdande hybriddrivlinan. Den klarar av att köra enbart på el till skillnad från en vanlig mildhybrid. Motorn i kombination med regenerativ bromsning laddar batteriet och övergången mellan olika driftlägen är sömlös.

Lämnar man HR-V i körlägena Eco eller Normal används den drift som i stunden är mest effektiv: eldrift, hybriddrift eller direktdrift från bensinaren. Tack vare detta kommer man över 70 mil på en tank trots att den – till storleken sett – är åt det snålare hållet.

Väl ute på vägarna är HR-V trivsam som bara den. HR-V känns direkt aningen sportigare än förväntat. Styrningen väger upp härligt och bilen känns inte som att den ska gå omkull i rondeller. Körupplevelsen är dock överlag avslappnad och inget är ryckigt. Tyvärr går man miste om den rofyllda körupplevelsen så fort motorn bestämmer sig för att batteriet behöver lite mer kräm då motorljudet inte hör till de finaste. 

Lyckligtvis behåller HR-V lugnet i majoriteten av situationer och är då mer lik en elbil än något annat. Medan man inte kan bortse från motor-dånet till fullo acklimatiserar man sig kvickt.

Förbrukningen dalar nedåt 0,5 liter milen som svar på ett ekonomiskt körsätt. Om jag hade kört Uber i Stockholm skulle jag mer än gärna ratta en HR-V. Närmare bestämt hade jag valt instegsmodellen då prisökningen på 50 lakan till bilen i testutförandet Advance Style medför främst kosmetiska tillägg.

För- och nackdelar

+ Stilren design
+ Bekväm
+ Många smarta funktioner

– Påträngande motorljud
– Udda dimensionerat baksäte

Med ett fruktansvärt vettigt pris och en raffinerad drivlina med F1-teknik visar sig Honda HR-V vara något utöver det vanliga. Ett attraktivt yttre och stilrent inre lämnar inte mycket att önska. Bortsett från ett aningen burkigt intryck när förbränningsmotorn gör entré är upplevelsen bakom ratten att likna vid en elbil, det vill säga extremt trivsam. På det stora hela imponerar HR-V och är en minst sagt kompetent stadsjeep.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Honda HR-V e:HEV imponerar på flera fronter; snygg design, stilren interiör, hög komfort, effektiv drivlina… listan är lång. Till det negativa hör en något burkig upplevelse när motorn arbetar som mest. Kort sagt är den en crossover som erbjuder något utöver vad horden av konkurrenter kan.