Test: Hyundai i20 N

Hyundai i20 N Performance (2021)
Motor: 1,6-liters, 4-cylindrig, bensin, 204 hästkrafter, 275 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,2 sek
Toppfart: 230 km/h
Vikt: 1 190 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4075/1775/1440 mm
Pris: Från 264 900 SEK
(testbil cirka 269 900 SEK)

Vissa har fått för sig att en bil måste kosta tio årslöner och ha fler hästkrafter än ett rymdskepp för att vara underhållande. Men faktum är att bland den genuint roligaste sortens bilar är heta halvkombibilar. De erbjuder mycket krut i ett alldagligt paket och är därför ideala när det kommer till att krydda till vardagen. På samma sätt som man inte måste vara fine dining-entusiast bara för att man gillar mat måste man inte bara köra Ferrari om man gillar bilkörning. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Hyundai i20 N.

Foto: Andreas Bergman

Första gången jag fick beskåda Hyundai i20 N var på körningen av ordinarie i20 i Frankfurt för 18 månader sedan. I samband med körningen av Hyundai Kona N fick jag även möjlighet att ratta en i20 N på tyska vägar men nu har tiden alltså kommit att rasta i20 N på hemmaplan. En ingenjör från Hyundai berättade för mig att i20 N är tänkt att vara så rolig en bil kan vara och att jag inte skulle bli besviken.

Att Hyundai i20 N är mer än bara en atletisk variant av i20 blir tydligt vid första ögonkastet, särskilt i Performance-blå-lacken som vår testbil var försedd med. Bilen fullständigt gastar pojkracer och har ett utseende som uppmanar till ligisteri. Jag tycker att den ser ruskigt bra ut men samtidigt är det en bil som talar om för omgivningen att man minsann älskar att köra bil.

Invändigt möts man av en genomtänkt interiör, likt fallet i ordinarie i20. Den är lite av en berg- och dalbana när det gäller kvalitetskänslan. Vissa ytor känns som tagna från Leos lekland medan andra är av den höga kvalitet som man till viss mån kommit att förvänta sig av Hyundai.

Körlägen
Eco
Normal
Sport
N
N Custom

Infotainmentsystemet är logiskt utformat och intuitivt. De interiöra skillnaderna jämte ordinarie i20 är sportigare stolar, N-specifika inställningar för både infotainment och den digitala instrumentpanelen samt N-knappar på ratten. De sportiga stolarna säkerställer att man inte flänger runt vid mer dynamisk körning.

Det Hyundai i20 N skall utmärka sig mest med är körupplevelsen den erbjuder. Prestandamässigt ligger den farligt nära rivalen Ford Fiesta ST som är en helt enastående bil. Det är tydligt att det är just Fiestan som i20 N har siktet inställt på och Hyundai har sannerligen fyllt på med ammunition. Det som ska vara i20 N:s paradgren är kurviga vägar.

Det märks från första växlingen att Hyundai inte har latat sig när det kommer till utvecklingen av i20 N. Kasten är korta och distinkta även om kopplingen lämnar mer att önska; den tar sent och saknar feedback. Pedalplaceringen är bra och det är enkelt att hitta en bra körställning. Bilen har automatisk varvtalsmatchning (som man kan stänga av) och bilen utstrålar ett fokus på att vara seriös men med en hög dos rolighet.

På landsvägar känns i20 N lika hemma som en präst i en kyrka. Den tar sig an kurvor helt platt och dansar fram likt en koreansk ballerina. Styrningen är direkt och bilen svarar snabbt på förarens input. Det känns onekligen som att man kan köra i valfri hastighet in i varje kurva och mängden grepp som framvagnen har är bottenlös. Bilens enormt låga vikt bidrar även till att den är lika flink som en leopard. 

På motorväg känns i20 N stabil även om man möts av en del vägljud och förhållandevis låg komfortnivå. Med det sagt är syftet med den att kunna ha så kul som möjligt och inte nödvändigtvis beta av mil på motorvägen. Körupplevelsen är dessutom väldigt förtroendeingivande och i20 N uppmanar en till att köra mer dynamiskt samtidigt som den är tillmötesgående och ser till att man inte gör bort sig.

Hyundai i20 N stoltserar med ett fokus på renodlad körglädje och lyckas understryka att väghållning och kurvtagningsförmåga är bra mycket mer intressant än kraft. i20 N är förbannat rolig att köra även om den inte riktigt når upp till den lekfullhet som rivalen Ford Fiesta ST erbjuder. Men det är lite som att anmärka på flugor på en picknick och Hyundai fortsätter sin varumärkesutveckling med gasen i botten.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Hyundai i20 N visar att den roligaste sortens bilar sett till körglädje är just mindre bilar med lite extra kräm. Den gör livet roligare samtidigt som den är genuint användbar och tillmötesgående i vardagen. Den är även ganska seriös, både på gott och ont.