Hyundai Kona N (2022)
Motor:
2,0-liters fyra, bensin, 280 hk, 392 Nm
Kraftöverföring: 8-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,4 sekunder
Toppfart: 240 km/h
Vikt: 1510 kg
Mått (längd/bredd/höjd):
4215/1800/1565mm
Pris: från cirka 400 000 SEK (ej officiellt)

Lansering i höst

N:et i Hyundais utbud av N-modeller är en sammanslagning av Nanyang, deras utvecklingscentrum i Sydkorea och Nürburgring, den berömda racingbanan i Tyskland. N:et är rent stilistiskt tänkt att representera en chikan och den renodlade körglädje som Hyundais N-bilar fokuserar helhjärtat på. Det hela började med i30 N som 2017 visade att sydkoreanerna minsann också kan tillverka genuint roliga bilar. Nu har turen kommit till lilla stadsjeepen Kona. För att testa om den kan leva upp till N-emblemet begav vi oss till Frankfurt. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra Hyundai Kona N.

Lika biffig som Daniel Ståhl 

Utseendemässigt ser Kona N rejält aggressiv ut. Designinslagen är tveklöst asiatiska med sina hårda linjer och hela bilen utstrålar en aggressivitet som ordinarie Kona saknar. Jag uppskattar den muskulösa framtoningen och skulle bestämt hävda att den klär bilen. På insidan möts man av två 10,25-tums skärmar – en i form av instrumentpanelen och en i form av infotainmentsystemet. Därtill finns även en så kallad performance-HUD och både grafiken och utformningen är gjord med just N-emblemet i åtanke. Informationen är egentligen ganska överflödig (vem bryr sig om laddtrycket i turbon?) och har tydligen varit lite datorspelsinspirerad.

Körlägen så det räcker och blir över

Körlägen

Normal
Eco
Sport
N
Custom

Snow
Deep Snow
Mud
Sand

Det viktigaste med just en N-modell är givetvis hur den är att köra. Det mest utmärkande med just Kona N är det faktum att den är framhjulsdriven trots att det är en SUV det rör sig om. I vanlig ordning med just Hyundai-SUV:ar finns det olika terränglägen vilket egentligen mest känns som ett desperat försök av Hyundai att mjölka just SUV-aspekten för vem hade kört en framhjulsdriven SUV i sand? Nåväl, det mest intressanta är just hur den ter sig på slingriga vägar och inte minst den obegränsade delen av autobahn.

Hyundai Kona N kan endast fås med en ny åttastegad dubbelkopplingslåda – utvecklad av Hyundai själva – och med den ovannämnda framhjulsdriften. Det finns i dagsläget inga planer på att komma med en fyrhjulsdriven variant. Enligt Hyundai själva rör det sig om att man vill efterlikna succén med i30 N och erbjuda den lekfullhet som en framhjulsdriven ofta besitter samt hålla priset nere. I normalläget är Kona N fortfarande styv men tveklöst mjuk nog för att kunna leva med.

Vad händer när man skruvar upp allt till max?

Skillnader jämte ordinarie Kona

Betydligt styvare chassi med fler svetspunkter

Annan styrning för att orka med ökade kraften

Om man slår på N-läget vässas samtliga parametrar upp till bristningsgränsen. Bilen blir rent ut sagt stenhård, gasresponsen blir mer direkt och styrningen blir märkbart tyngre. Skillnaden mellan det ordinarie läget och N-läget är som dag och natt vilket ändå bör anses vara väldigt eftertraktat – det innebär att Kona N ändå kan ta sig an vardagen med bravur samtidigt som den förvandlas till ett litet monster om man så vill med en ljudbild som heter duga och som låter som popcorn om man frågar Hyundai själva.

Det finns även en knapp – N Grin Shift – som under 20 sekunder gör bilen väldigt accelerationsorienterad genom att växla ner till den optimala växeln. Grin betyder alltså flina på engelska. Resultatet är att växlarna slås i likt en sekventiell låda och varje växling blir oerhört påtaglig. Anledningen till att den funktionaliteten begränsas till en bestämd tid och döljs bakom ett knapptryck har att göra med att man vill kunna garantera en viss livslängd på bilen – den är trots allt en Hyundai. Oavsett vad känns bilen riktigt stabil även i hastigheter en bra bit över 200 knyck. Trots sina 280 hästkrafter på framhjulen lyckas den elektroniska differentialen på framaxeln få ner kraften i backen utan särskilt mycket vridstyrning.

Ett enastående tillskott till SUV-utbudet

Konkurrenter 

Framhjulsdrivna
Ford Puma ST

Fyrhjulsdrivna
Audi SQ2
Mercedes-AMG GLA 35
Volkswagen T-Roc R

Hyundai Kona N kryddar till ordinarie Kona riktigt rejält. På pappret är den högt ologisk – vem är egentligen en framhjulsdriven GTI-SUV till för? – men i verkligheten uppenbarar sig ändock en bil som lyckas med konststycket att vara rejält körglad. När det kommer till heta SUV:ar i det här segmentet – även om man tar hänsyn till fyrhjulsdrivna modeller – är Kona N tveklöst den som tilltalar entusiaster mest. Den må vara en polär motsats till sin stallkamrat Ioniq 5 men det är en bredd som gynnar både Hyundai och oss konsumenter. Den är sanslöst nischad och är mer lifestyle-orienterad än sina stallkamrater och jag är genuint nyfiken på att se vilka kunderna kommer att vara.

För- och nackdelar

+ Genuint körglad
+ Prisvärd
+ Erbjuder både lugn och galenskap

– Terrängläge trots uppenbara tillkortakommanden bortom asfalten
– Lite väl nischad
– Endast framhjulsdriven

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.