Opel Astra provkörd i Portugal

Opel Astra Petrol manuell (2022)
Motor: 1,2-liters, 3-cylindrig, bensin, 130 hästkrafter, 230 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 9,7 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Vikt: 1 266 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4374/1470/1860 mm
Pris: Ännu ej fastställt i Sverige, från 280 000 SEK i Tyskland

Opel Astra Diesel automat (2022)
Motor: 1,5-liters, 4-cylindrig, diesel, 130 hästkrafter, 300 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 10,6 sekunder
Toppfart: 209 km/h
Vikt: 1 363 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4374/1470/1860 mm
Pris: Ännu ej fastställt i Sverige, från 310 000 i Tyskland

Dragvikt på båda: 1 400 kg

1991 kom Opel Astra till världen som ersättare till Kadett som lanserades för 86 år sedan. Astra har blivit en storsäljare världen över med fokus på design, valuta för pengarna och tyskhet. Nu har det emellertid blivit dags för den sjätte generationen Astra, nära besläktad med DS 4 och Peugeot 308, att göra intåg. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Portugal för en provkörning.

Viktigt med design

Exteriört har Opel lyckats väl och nya Astra är en attraktiv pjäs. Interiört är Opels filosofi att det ska vara enkelt, rent, och intuitivt. Man möts av en ratt av storlek atlantångare och en interiör som upplevs som genomtänkt.

Lyckligtvis har Opel inte fallit i touch-fällan. Det finns fysiska knappar både på ratten och under infotainmentskärmen för att snabbt komma åt diverse inställningar, stolsvärme och andra funktioner man ofta nyttjar.

Kvalitetskänslan är genomgående hög och allt känns väl ihopskruvat. Infotainmentsystemet är intuitivt och logiskt utformat. Navigatorn fungerar även den riktigt väl och instruktionerna är tydliga, ett måste när man navigerar sig längst Portugals till synes kaotiska vägnät.

Instegsmodellen stavas bensin

På plats i Lissabon fick vi testa tre motoralternativ – en 130-hästars bensinare med manuell låda, en 130-hästars diesel med automat samt den förväntade storsäljaren i Sverige, laddhybriden. Laddhybriden kommer att erbjudas i två varianter – en med 180 hästkrafter och en med 225 hästkrafter som kommer senare i år.

Jag inledde dagen med bensinaren och den manuella lådan. Under huven ruvar en trepipig pjäs som låter sportigt men lite väl mycket ibland. Den manuella växellådan är trevlig och kopplingen är lättmodulerad även om den sknar känsla.

Utrustningsnivåer (Sverige)
GS LINE – välutrustad instegare
Ultimate – utrustad med extra allt
GSE – special toppversion, endast 225 hk PHEV

På den portugisiska motorvägen där asfalten är slätare än en marmorbänk var det enda påtagliga ljudet vindbruset från backspeglarna. Annars var det knäpptyst i kupén och Astra är både mjuk och följsam.

Full fart i ytterfilen

Drivlinor
Bensin – 130 hk – AT
PHEV – 180/225 hk – AT
Diesel – 130 hk – AT

Manuell kommer inte att erbjudas initialt i Sverige

Opel utlovar att nya Astra är ”Autobahn-säker” och kan hantera allt som man som förare kan tvingas tampas med på den tyska motorvägen, närmare bestämt höga hastigheter och hastiga filbyten. Även i höga hastigheter kändes nya Astra kontrollerad och bilen känns större än vad den är. Nya Astra känns stabil i kurvorna och är lagd åt det sportigare hållet.

När motorvägen förvandlas till bergiga landsvägar möts man av ett fint chassi och bilen imponerar med sin körglädje. Styrningen är väldigt lätt i lägre hastigheter men när man väl är uppe i fart möts man av en behaglig tyngd och förvånansvärt mycket feedback. Det går att pressa på riktigt ordentligt och körupplevelsen är överraskande engagerande.

Dieselmotorn – som i Sverige troligtvis bara kommer att gå att fabriksbeställa – är lagd åt det mer klattriga hållet och det är totalt omöjligt att undgå faktumet att det rör sig om en diesel. Med det sagt erbjuder den mycket vridmoment och kommer ruskigt långt på en tank. Den åttastegade automatlådan växlar snabbt och metodiskt.

Viktigt med elektrifiering

Opel Astra Plug-In Hybrid automat (2022)
Motor: 1,6-liters, 4-cylindrig, bensin, elmotor, 180 hästkrafter, 360 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 7,6 sekunder
Toppfart: 225 km/h
Elektrisk räckvidd: 60 km
Vikt: 1 603 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4374/1470/1860 mm
Pris: Ännu ej fastställt i Sverige, från 380 000 SEK i Tyskland

Dragvikt: 1 450 kg

Beträffande laddhybriden, vilken är den första elektrifierade Astran, upplevs drivlinan som mindre genomarbetad. Den elektriska räckvidden uppskattas till 60 kilometer och systemeffekten i testbilen var 180 hästkrafter. Gasen i botten resulterar i en viss fördröjning innan hela drivlinan inser att den måste jobba tillsammans och växellådan hade även en förmåga att inte vilja växla ner när det var lämpligt.

När förbränningsmotorn flikar in gör den det högljutt och vid flera tillfällen vibrerade hela bilen vid exempelvis start-stopp-trafik. Bilarna på plats i Portugal var förseriebilar så vi får avvakta till ett test på hemmaplan innan vårt slutgiltiga utlåtande. Bromsarna är svårmodulerade och även om man har en del regenerering att leka med biter bromsarna hårt vid minsta input. Resultatet är att ens framfart blir minst sagt ryckig.

Summan av kardemumman

Nya Opel Astra levererar på många punkter – den har en genomarbetad interiör med ett bra infotainmentsystem och hög komfort, även om baksätet är åt det trängre hållet. Körmässigt har nya Astra ett bra chassi, känns stabil och förtroendeingivande på både motorväg och landsväg. Det märks att Opel har sneglat mycket på konkurrenterna och försökt göra allt lite bättre. Resultatet är en väldigt välgenomtänkt bil som inte nödvändigtvis slår konkurrenterna på fingrarna men som uppfyller alla tänkbara krav.

Lansering sker i vår med leveranser efter sommaren.

För- och nackdelar

+ Upplevs som genomtänkt
+ Tyst och trevlig att ratta
+ Ser bra ut
– Utmärker sig inte enormt
– Laddhybriden imponerar inte
– Lit väl lik syskonet 308

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 3.5