Jeep Wrangler 4xe Rubicon 4dr (2021)
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig bensinmotor + elmotor, systemeffekt 380 hk, 637 Nm
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,5 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Elektrisk räckvidd: 44 km
Vikt: 2409 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4882/1848/1894 mm
Pris: Rubicon från 715 900 SEK 

Vissa märken har behållit kopplingen till sin historia mer än andra. Ett av dessa märken är Jeep, och OG-modellen får utan någon större tvekan anses vara Wrangler. Men även modeller så fokuserade och entusiastinriktade som Wrangler måste följa med tiderna för att inte riskera att bli obsoleta. Därför har Jeep lanserat en Wrangler i laddhybridutförande, men vänta innan du drar slutsatsen att en av de sista renodlade terrängbilarna har blivit en symbol för matchaté-drickande och tofu-käkande grönfingrar. Wrangler 4xe har nämligen designats för att inte kompromissa på sina legendariska offroad-egenskaper. För att sätta bilen på prov begav jag mig till Turin.

Nya Jeep Wrangler 4xe har med hjälp av två elmotorer (en större och en mindre) lyckats sänka koldioxidutsläppen med 70%. Detta är väl bra men jag är mer intresserad av prestanda och terrängkompetens. Därför gläds jag av att systemeffekten är höga 380 hästkrafter och vridmomentet är 637 newtonmeter.

Spontant kan man tycka att det låter tokigt att proppa en bil med ett vaddjup om 76 centimeter full med batterier och elmotorer men Jeep har naturligtvis tänkt på detta. Batterierna sitter isolerade under baksätet och påverkar inte bilens terrängkörningsförmåga nämnvärt (trots de 320 kg som batterier och elmotorer väger).

Wrangler 4xe har elmotorer placerade på så vis att eldriften inte påverkar varken fyrhjulsdrift, difflås eller lågväxel (för toppvarianten Rubicon). Man kan således köra offroad helt ljudlöst vilket faktiskt är att föredra tack vare det konstant tillgängliga vridmomentet. Om du har erfarenhet av att köra offroad med en bil med förbränningsmotor känner du till att man måste överkompensera med gaspedalen för att få upp varvtalet och därigenom det vridmoment som krävs. Med Wrangler 4xe besparas du detta och kan lugnt, förutsägbart och ljudlöst klättra över både stock och sten.

Vad är nytt?
– Två elmotorer
– Ett gäng batterier
– Åk offroad ljudlöst
– Högre pris

Resultatet är en snudd på olagligt kapabel terrängbil som är närmast ostoppbar. Dessutom är Wrangler som modell oerhört cool. Väldigt få SUV:ar med så lång och rik historia har undvikit att falla i lyxfällan (se bara på Land Rover Defender och Mercedes G-klass). Wrangler ser ju fortfarande likadan ut som den gjorde för 30 år sedan. Och man kan fortfarande plocka bort både tak och dörrar. Vilken annan ny bil kan stoltsera med det?

Jeeps val att fokusera helhjärtat på en Wrangler laddhybrid är för mig självklart (Sverige kommer bara att få laddhybriden framöver). Trots bilens enorma kompetens kvarstår det faktum att de flesta ägarna lär tillbringa huvudsaken av sin tid inne i stan och möjligtvis i en förort. Där är eldrift en stor fördel men där gör även bilens största svaghet sig gällande: drivlinans ryckighet i start-stopp-trafik. Men kan du leva med det och något vingligare köregenskaper än i en standard-SUV är Wrangler ett riktigt kul alternativ med inte särskilt många konkurrenter. Prislappen ligger runt 700 000 riksdaler vilket är en relativt stor men inte helt orimlig summa.

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.