BMW M240i xDrive Coupé (2022)
Motor: 
3-liters bensinmotor, 374 hästkrafter, 500 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,3 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 765 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4548/1838/1404 mm
Pris: Från 555 300 SEK

”När du älskar att köra” – så löd BMW:s slogan från 1972 men den har på senare år fasats ut och är numera inte en obligatorisk del av det bayerska märkets marknadsföring. Det har även återspeglats i modellutbudet som idag består av långt ifrån körglada modeller som BMW X1 och 2-serie Active Tourer.

Men BMW vill bestämt understryka att de inte har glömt bort oss entusiaster. Enligt BMW utvecklades nya BMW M240i med ett enda mål – att vara så körglad som möjligt. För att ta reda på om framtiden för fantaster ser ljus ut lade jag i Högsta Växeln och begav mig till München för en provkörning.

Med släktdrag från förr

Designmässigt har inspiration hämtats från legendariska BMW 2002 där framljusen är den tydligaste kopplingen. Axellinjen är distinkt och följer hela bilens sida och i det stora hela är intrycket genomgående atletiskt. Bilen ser bättre ut i verkligheten än på bild och proportionerna fungerar fint. Baktill möts man av ett par bakljus med lite annat stuk än vad man är van vid från BMW men personligen tycker jag att de ser bra ut. Den klarar sig dessutom från de gräsliga njurarna som sprider sig som ogräs i BMW:s modellutbud.

Interiört har BMW tagit en riskfri approach med en traditionell BMW-layout à la 3-serie. Kvalitetskänslan är alltigenom hög, infotainmentsystemet är intuitivt och lättanvänt. Man sitter långt ner vilket förstärker känslan av att man är en viktig beståndsdel av bilen. BMW har stått emot förändringens vindar och bibehållit fysiska knappar och reglage och interiören är ett lyft jämte förra M240i.

Lekfull, livlig, lättsam

Enligt BMW själva kallas M240i för den ”ultimata driftmaskinen” internt, trots att bilen de facto är fyrhjulsdriven. Faktum är emellertid att nya M240i känns extremt bakhjulsdriven och det är lätt som en plätt att låta bakvagnen släppa loss. Bakändan känns väldigt lätt men samtidigt är M240i sanslöst förtroendeingivande vilket gör att man inte räds för när bilens livligare sidan träder fram. Enligt BMW är de som köper M240i bättre bilförare än andra, något som grundar sig på att man ofta är bra på något som intresserar en. Med det sagt är BMW överrepresenterade i olycksstatistiken.

Ruskigt rolig men inte hela vägen fram

Målet med nya BMW M240i är att vara så rolig som möjligt. Det som talar emot det är faktumet att modellen endast går att fås med fyrhjulsdrift – förvisso ett system som premierar bakhjulen, och automatlåda. Bortsett från det besitter bilen emellertid de egenskaper som krävs för att vara uppriktigt körglad – en rak sexa utan en överdriven mängd kraft, en storlek som gynnar bilens flinkhet och styrning som är bra på att berätta vad som komma skall. Den känns även lättare än vad pappret avslöjar.

BMW M240i delar bottenplatta med 3- och 4-serien och har därför även en mer mogen sida som lämpar sig för mer vardaglig körning. Resultatet är en komfortabel bil med väl avvägd fjädring som inte räds för ojämnheter i vägbanan. Om man i stället väljer att anamma en lite mer underhållande körstil träder bilens fantastiska lekfullhet fram. De 374 kusarna tar sig prompt ner i backen och BMW M240i känns explosiv i sin framfart.

Summan av kardemumman

Nya BMW M240i erbjuder en varierad upplevelse. Modellen briljerar när det gäller lekfullhet och väghållning samtidigt som den förblir användarvänlig och bekväm nog för att brukas till vardags. Men samtidigt känns det som att BMW hade kunnat gå steget längre, men rimligtvis är det en fråga om att tyskarna inte vill trampa storebror M2 på tårna när den väl gör entré.

Tanken med M240i är som sagt att den ska vara så rolig som möjligt varför varken fyrhjulsdrift eller en automatlåda är särskilt logiskt. Det är emellertid så att M240i är i allra högsta grad välkalibrerad och det märks ändå att BMW har ansträngt sig för att visa att de minsann bryr sig. Förhoppningsvis smittar det tänkte av sig på övriga modellutbudet men än lever hoppet kvar.

För- och nackdelar

+ Rolig att köra
+ Bekväm
+ Lättkörd
– Lite väl mogen ibland
– Ingen manuell låda

BMW 2-serie lanseras i januari 2022.

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Föredrar tygsäten framför läder. Kör en första generationens Fiat Panda köpt i Rom.