Test: Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen Golf GTI Clubsport (2021)
Förbränningsmotor: 2-liters, 4-cylindrig bensinmotor, 300 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,6 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 500 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4284/1789/1491 mm
Pris: 405 900 SEK (testbil cirka 480 000 SEK)

Vill man ha en snabb Golf köper man en GTI, och vill man ha en riktigt snabb Golf köper man en R. Så har det varit i ganska många år nu. Och trots att GTI är ikonen med sin status som het halvkombi-pionjär, är det i modern tid R-modellen, med sin lättillgängliga prestanda i alla väder, som har uppnått kultstatus. Samtidigt kan den med sin högre vikt, fyrhjulsdrift och monotona färgsättning också beskyllas för att sakna sitt småsyskons lekfullhet. Golf GTI Clubsport förefaller på pappret vara den ultimata kompromissen mellan de båda. Låt oss lägga i Högsta Växeln och se om så faktiskt är fallet.

Clubsport-modellen kan något förenklat beskrivas som en GTI med R-prestanda, eller för den delen en R som bara driver på framhjulen. Den ligger förvisso fortfarande 20 hästar i lä om storasyskonet (effekten har ökat från 245 till 300 hästar jämfört med en vanlig GTI) men med hälften så många hjul att driva och nästan 100 kilo mindre att kånka runt på är prestandan väldigt likartad ute på vägen. Framhjulsdriften straffar sig emellertid från stillastående; 0-100 avverkas på 5,6 sekunder, vilket är en halv sekund snabbare än en vanlig GTI, men nästan en sekund långsammare än en R. Detta gäller oavsett vilken växellåda man än väljer, eftersom det endast erbjuds ett alternativ. Någon manuell låda finns inte på kartan, utan det är Volkswagens välbeprövade, sjustegade DSG-dito som gäller.

Konkurrenter

BMW M135i

Ford Focus ST

Honda Civic Type R

Hyundai i30 N

Renault Megane RS

Utseendemässigt bibehålls klassiska GTI-attribut som den röda linjen i grillen och den skotskrutiga klädseln, vilka kombineras med bland annat större luftintag i fronten, lägre markfrigång och en större spoiler på bakluckan. Resultatet är en bil som sticker ut betydligt mer än sina syskon, samtidigt som den fortfarande lätt känns igen som en GTI. Å andra sidan förlorar man lite av den diskreta och klasslösa anonymitet som länge har varit en del av attraktionen med snabba Golfar.

Mer väsentligt än hur Volkswagen Golf GTI Clubsport ser ut är hur den uppför sig på vägen, och på den punkten är svaret ypperligt. Sammanfattat kan bilen beskrivas som livlig men kompetent. Jämfört med en vanlig GTI har växlarna gjorts kortare för kvickare acceleration, och bromsarna är både större och lättare och därmed otroligt effektiva.

Fjädringsgeometrin är ny, kombinerat med nya fjädrar och mer sofistikerade dämpare, och resultatet är ett chassi som förvisso är ganska hårt, men ändå välkontrollerat. Bilen känns dessutom härligt flink tack vare den förhållandevis låga vikten, och roterar med knivskarp (om än något död) styrning fint in i kurvorna. Och ut ur kurvorna känner man hur den elektroniskt styrda diffbromsen tampas för att få ner kraften i backen. Resultatet är en bil som kan färdas med en oerhörd fart på små, kurviga vägar. 

Tyvärr lever inte växellådan riktigt upp till bilens ambitioner som sportvagn. I vardagstrafik när den får sköta sig själv för den ett fullt godkänt jobb, även om den ibland gör lite konstiga växelval. När man kör snabbt är det däremot värre, då den mitt i kurvor kan få för sig att utan någon större finess hoppa ner en växel. Detta gäller även när man växlar själv med paddlarna på ratten. Lådan växlar även upp på eget bevåg i manuellt läge vilket inte är helt sportbilsmässigt.

Bortsett från detta lever Volkswagen Golf GTI Clubsport helt upp till förväntningarna. Den är snabbare och mer aggressiv än en traditionell GTI, och mer lekfull än en R. Med ett pris som ligger närmare en vanlig GTI än en R bjuder den också på mycket prestanda för pengarna – åtminstone i Golf-termer mätt. Är man ute efter en sportvagn är den därmed klart värd uppgraderingen över en vanlig GTI, medan valet mellan en Clubsport och en R mest beror på hur mycket man värdesätter fyrhjulsdriften för framkomlighet och lek vintertid. 

Vilken av de tre prestanda-Golfarna man än väljer lider de emellertid av samma problem. De är förvisso välbyggda och kompetenta, men de dras också med samma inredningar, med trist design, värdelösa touchknappar och ett förvirrande MMI-system. Jag lockas därför att fylla mina het halvkombi-behov på helt annat håll.

Betyg

Helhet:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

GTI Clubsport fyller en värdig nisch inom Golf-familjen. Den är snabbare än en vanlig GTI, mer lekfull än en R, och ser sportigare ut än båda. Sen är frågan om man i längden hade stått ut med MMI-systemet, men det problemet består vilken Golf man än väljer.