Hyundai i30 N provkörd i Italien

För er läsare kanske det här är en något perifer modell, men för mig är detta en av bilårets stora händelser. Jag påstod nämligen redan i början av året att nya Hyundai i30 skulle ha enorm potential som GTI-utmanare. Är mitt ord värt mer än ett sandkorn i Sahara? Med den frågeställningen i bagaget begav jag mig mot Rom och Vallelunga-banan för att lägga i Högsta Växeln och provköra rykande färska Hyundai i30 N.

Prestanda
Motor: 2,0 liter, 4-cyl turbo, bensin, 250-275 hästkrafter, 353 newtonmeter
0–100 km/h: 6,4-6,1 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, framhjulsdrift

Har du aldrig hört talas om N tidigare? Lugnt, knappt vi heller. Tänk på Hyundai N som BMW M – ett gäng vrickade ingenjörer som placerats i en helt egen sandlåda med syfte att trimma redan existerande modeller. Hyundai har inte bara apat efter BMW:s avdelningsnamn, de har dessutom norpat M-divisionens tidigare högsta höns Albert Biermann. Som Woody Allen en gång sa – var originell, stjäl inte, men om du ändå tänker stjäla, se till att stjäla från den bästa.

Vad är nytt?
– Hyundais nya prestandadivision N:s första produkt
– E-LSD differential
– Starkare ”Theta”-motor med fokus på ljudbild
– Diverse sportiga modifieringar i chassi, exteriör och interiör

Först och främst, nya Hyundai i30 N bryr sig inte ett skvatt om meningslösa siffror (men besegrar ändå Golf GTI i nästan alla grenar). Det här är något så ovanligt som en bil som faktiskt fokuserar på att vara rolig, vilket inte minst visade sig på Vallelunga-banan. Med hjälp av de klistriga Pirelli-däcken, en ytterst finurlig differential och superbt chassi fullständigt flyger man runt kurvor. Min co-pilot, Hyundais presschef, glömde bort att bromsa i en av de snävare svängarna, men precis när jag trodde att jag satt min sista potatis visade det sig att lösningen på problemet var att vrida lite mer på ratten. Bilens kurvtagningsförmåga är, blygt utryckt, fullständigt briljant – trots framhjulsdriften.

Fakta
– Svenskt pris ej officiellt, brittiskt pris motsvarande ca 320 000 SEK
– Lanseras i slutet av 2017
– Behåller alla vardagsfinesser från vanliga i30

Det som förvånade mig mest är hur pass aggressivt fokuserad i30 N är. Vi är inte riktigt på Honda Civic Type R-nivå, men knappast långt ifrån. Titta bara i bagageutrymmet, där en grov metallstång går tvärs över på bredden för ökad styvhet i chassit. Trots den brutala framtoningen går det utmärkt att pendla till jobbet med nya i30 N. Komforten finns där helt klart där, om man pillar lite med inställningarna på rätt sätt.

Kuriosa
Det finns ingen dubbelkopplingslåda att välja, vilket beror på att Hyundai inte hade en tillräckligt bra dubbelkoppling i sitt sortiment redan. Detta förtäljde en något överförfriskad ingenjör under middagen inför eventet.

Motorn, en trimmad pjäs hämtad från Hyundais redan existerande utbud, är den svagaste länken i kedjan. Missförstå mig rätt, den är fortfarande minst lika bra som konkurrenterna, men briljerar inte (till skillnad från resten av bilen). Sportavgassystemet är däremot fenomenalt, bilens kanske största partytrick är de knasiga avgasknackarna. Interiörens kvalitet kan inte riktigt konkurrera med Golf än, och rent accelerationsmässigt utklassas bilen av Ford Focus RS. Dessutom har vi ingen aning om det svenska priset än (kommer att landa mellan 300-350 lakan). På tal om pengar – se till att lägga de extra slantarna på Performance-paketet. Skillnaden är verkligen natt och dag.

Prestandaförhöjande finesser
– Elektronisk differential på framaxeln
– Launch-control
– Styvhetsribba i bagageutrymmet
– Bättre aerodynamik och kylning
– Varvtalsmatchning vid nedväxling (avstängbar)
– Sportavgassystem

Jag är helt golvad, vilken debut! Hyundai har inte bara prickat helt rätt när det kommer till balansen mellan användbarhet och underhållningsfaktor, de har dessutom lyckats skapa en bil som faktiskt känns som en renodlad prestandaprodukt. Det här är inte bara en i30 med uppskruvad effekt och ny plåt – det här är en bil som på riktigt kan bli en framtida klassiker. Nu är bara frågan vad som rullar ut från N:s garageport härnäst. Roliga halvkombis i all ära, men klarar Hyundai verkligen av att bygga riktigt snabba kärror till rätt pris? Framtiden blir minst sagt spännande.