Test: Lamborghini Huracán Sterrato provkörd – terrängsuperbilen

Har du drabbats av jordens undergång? Behöver du ta dig över både stock och sten i blixtrande hastighet? Har du vaknat upp i en Mad Max-film? Toppen, då har Lamborghini något som designats med alla dina behov i åtanke – Lamborghini Huracán Sterrato.

Huracán Sterrato är nämligen något så vansinnigt (ballt) som en faktisk superbil på styltor och vi har lagt i Högsta Växeln för en provkörning i franska Courchevel.

Ja, du läste rätt. Huracán, Lambos bästsäljande superbil har fått sig en offroad-konvertering à la Porsche 911 Dakar och har på så vis blivit bland det coolaste man kan ratta.

Lamborghini Huracán Sterrato
Vi åkte till de franska Alperna för en provkörning. (Foto: Lamborghini)

Läste jag rätt?

Vi pratar alltså en 5,2 liter stor, mittmonterad V10-motor med 610 hästkrafter, fyrhjulsdrift, offroad-däck och en fjädring som höjts med 44 millimeter. Det är så mycket att det bäst uttrycks i centimeter. 4,4 sådana! Massor!

På utsidan är transformationen total. Den en gång så låga och slanka bilen har nu begåvats med skärmbreddare i plast, rallylyktor där fram och takräcken (tillval).

Sterrato vinner utan tvekan priset för årets ballaste bil med vad som bara kan beskrivas som total Lambo-galenskap.

Lamborghini Huracán Sterrato
Huracán Sterrato är en superbil byggd för terrängen. (Foto: Lamborghini)

Hallå, här är jag

En Lamborghini är typiskt sett inte det man brukar associera med diskretion men Huracán Sterrato drar åt sig mer uppmärksamhet än det mesta. Man skulle lika gärna kunna åka runt i en stor blinkande neonskylt som det står ”SE PÅ MIG” på.

Insidan av Huracán Sterrato har Lamborghini fyllt med alcantara och kolfiber. Bokstavligt talat. Här finns knappt en kvadratcentimeter plast eller läder så långt ögat kan nå.

Bilen känns välbyggd och infotainmentsystemet fungerar helt okej, men knapparna på ratten som styr alla funktioner man vanligtvis använder rattspakarna för är något svårbegripliga.

Lamborghini Huracán Sterrato
Interiören ser extremt maffig ut. (Foto: Lamborghini)

Magna cum laude

Stolarna är av den mindre bekväma skåltypen och bakom dem sitter en racingbur och brandsläckare. Det är uppenbart att Lambos ambitioner med denna bil är stora.

Och de ovannämnda ambitionerna gör sig omedelbart påminda när man lyfter den stridsflygplansliknande luckan som skyddar startknappen, och väcker motorn till liv. Och det faktum att motorn är igång lär inte gå någon obemärkt förbi.

Den varvar nämligen till 8500 varv/minut och sitter precis bakom öronen. Lamborghini har sparat in på ljudisolering i viktbesparingens namn.

Men det gör inget för motorljudet är alldeles magnifikt vilket gör att man lätt förlåter det urusla stereosystemet bilen är utrustad med.

Lamborghini Huracán Sterrato
Lamborghini Huracán Sterrato är vansinnigt häftig. (Foto: Lamborghini)

Vill du känna att du lever?

Körupplevelsen är enormt taktil med ljud och vibrationer så det räcker och blir över. Samtidigt är fjädringen oerhört förtroendeingivande och förlåtande.

Farthinder i 60 knyck är inga som helst problem. Men visst är väl inte det konstigt i en bil som är designad för att ta sig över både stock och sten?

Huracán Sterrato bjuder på en helt groteskt upphetsande upplevelse. Sinnesstimulansen är tillräckligt för att framkalla ett epileptiskt anfall, och man behöver inte ens ha epilepsi.

När man väl når gränserna satta av fysikens lagar tenderar Huracán Sterrato att understyra något, ett resultat av att Lamborghini vill att deras bilar ska vara så säkra som möjligt att köra för så många som möjligt.

Detta är naturligtvis att föredra av de allra flesta personer men samtidigt förtar det, om än minimalt, en del av bilens lekfullhet.

Lamborghini Huracán Sterrato
Sterrato är mer tillmötesgående än man anar. (Foto: Lamborghini)

Alla ska med

Tröttnar man på att köra som om ens skjorta brinner lägger man enkelt bilen i Strada-läget, växellådan i automatläget och puttrar fram som om man kör en Volkswagen Golf. Huracán Sterrato är verkligen inte mer svårkörd än så.

Så vad är då dåligt? Inte jättemycket om jag ska vara helt ärlig. Sittpositionen funkar för personer upp till 190 centimeter, sen blir det trångt.

Bakåtsikten är bokstavligt talat obefintlig, bagageutrymmet är skrattretande och värst av allt är naturligtvis att man inte kan köpa en Sterrato. Alla 1 499 exemplar som ska tillverkas är nämligen slutsålda.

Lamborghini Huracán Sterrato
Sterrato-varianten av Huracán är redan slutsåld. (Foto: Lamborghini)

Lamborghini Huracán Sterrato är helt galen

Lamborghini är kända för att plocka ihop galna kreationer, men Huracán Sterrato tar det hela till en ny nivå för det italienska märket. Bilen är fullkomligt sensationell på alla sätt och vis och körupplevelsen den bjuder på kan vara den mest upphetsande i modern tid.

Sterrato känns som en klockren framtida samlarbil, och visst känns inte längre apokalypsen lika skrämmande?

Lamborghini Huracán Sterrato
Finns det något häftigare än en superbil tillika terrängbil? (Foto: Lamborghini)
Tekniska data

Lamborghini Huracán Sterrato (2024)

Motor: 5,2-liters V10, bensin, 610 hästkrafter, 560 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,4 sekunder
Toppfart: 260 km/h
Vikt: 1 470 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4525/1956/1248 mm
Pris: Från 3 100 000 SEK

Första intryck

Lamborghini Huracán Sterrato

5.0

Köp den. Om du har råd. Och är under 190 centimeter lång.