Volvo XC90 B5
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 235 hästkrafter, 480 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,8 sekunder
Toppfart: 220 km/h
Vikt: 2050 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4953/1776/2008mm
Pris: 649 900 SEK (Testbil ca 800 000 SEK)

Volvo är ett av Sveriges starkaste varumärken. 2015 påbörjades utrullningen av en helt ny generation Volvobilar som skulle förflytta märket in i premiumsegmentet. Först ut var herren på täppan, nämligen XC90. Den största Volvon i modellprogrammet bemöttes väl och blev populär inte bara på hemmaplan, utan även globalt. Volvo har, precis som flera andra bilmärken, lovat att elektrifiera alla sina bilar och har tagit steget i den riktningen genom att erbjuda diesel- och bensinmotorer med ett mildhybridsystem. Först ut att mildhybrid-behandlas blir flaggskeppet XC90 som dessutom har fått en facelift, även den i mycket mild form. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på vad Volvo XC90 med ett ”B”, istället för ett ”D” i modellnamnet egentligen innebär.

Designen har varit en av XC90:s viktigaste köpargument. Den stilrena och ståtliga karossformen har charmat SUV-köpare i Europa såväl som i USA och uppdaterade XC90 bjuder inte på några överraskningar. De exteriöra skillnaderna är färre än antalet cylindrar i motorn och det märks tydligt att Volvo har gått efter ordspråket ”varför ändra på ett vinnande koncept?”. Det som är nytt är en grill som nu är konkav istället för konvex, ett antal nya fälgar och nya exteriörfärger. Det är allt. Faktum är att XC90 har åldrats väl, den ser mogen och ståtlig ut utan att skryta om det. Skandinavisk lyx när den är som bäst helt enkelt.

Interiört är det samma visa som på utsidan, det andas skandinavisk minimalism och kvalitet. Förändringarna är små, och den mest utmärkande är växelspaksväljaren som i Inscription-utförande är en smäcker glasbit från Orrefors. Det är alltså inte längre bara toppversionen laddhybriden T8 som pryds med svenskt glas, utan även välutrustade mildhybrider. I övrigt är det svårt att finna fel på den stilrena layouten. Infotainmentsystemet flyter på utan buggar och svarar snabbare än tidigare på kommando, och stolarna är så sköna att jag skulle kunna tänka mig att tillbringa natten i dem i liggande läge.

Vad står då egentligen B:et för i modellbeteckningen? Jo, brake regeneration eller bromskraftåtervinning. Rent tekniskt betyder det att ett 48-voltsbatteri laddas upp genom inbromsningar och hjälper sedan förbränningsmotorn vid uppstarter och accelerationer. Det ska i praktiken innebära lägre förbrukning.

När man rullar iväg märks mildhybridsystemet av förvånansvärt mycket. Starterna blir mjukare än på en väloljad kvalitetscykel och växlingarna upplevs som smidigare än tidigare. Dieselmotorn är alltid igång eftersom det inte är frågan om något konventionellt hybridsystem. Dieselklattret hörs alltså tydligt utifrån men tack och lov är den, som förväntat, välisolerad så motor- och vägljud lämnas till största delen utanför bilen. XC90 är trots allt inriktad på komfort. Sätena är, som tidigare nämnt, oerhört bekväma, drivlinan bjuder på en mjuk gång och luftfjädringen gör att man gungar fram över ojämnheter snarare än att hoppa fram så att ryggen tar stryk.

När D5 blev B5 förändrades inte motorn. Det innebär att det är samma fyrcylindriga dieselmaskin som tidigare som producerar 235 hästkrafter. Motorn fungerar fint i V90 och XC60 men den kan upplevas som på gränsen till för svag i den tyngre XC90. Vid normal framfart gör den sitt jobb utan konstigheter. Det är om man vill köra mer dynamiskt, eller försöker vinna över någon vid ett trafikljus som den kan kännas ansträngd. En V6:a hade definitivt förhöjt körkänslan ytterligare.

Volvo XC90 bevisar att det går att ta ett rejält kvalitetskliv uppåt. Den är utan tvekan en äkta premiumbil som i och med den senaste uppdateringen har blivit ännu bättre. I landet där villa, vovve, Volvo fortfarande präglar bilköpare är en XC90 något av det bästa man kan skaffa sig, och i många fall är det drömbilen för barnfamiljer. Att det nu går att konfigurera bilen som fem-, sex- eller sjusitsig gör inte saken sämre. Volvo XC90 B5 bjuder på en hel drös av skandinavisk lyx och det gör den till en värdig, och nu mer elektrifierad, utmanare i premium-SUV-segmentet.

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.