Jag brukar hävda att man som mest ska ha två barn för att kunna hitta en familjebil som lyckas med konststycket att vara både körglad och praktisk – en Audi RS6 exempelvis. Har du tre barn blir det helt plötsligt bråk om vem som ska sitta i mitten bak och har du fler än tre måste du köpa någon sjusitsig SUV. Då försvinner istället allt bagageutrymme och det bråkas om vem som ska sitta längst bak, även om du väljer något i stil med en BMW X7. Vad finns då kvar för de som inte vet vad preventivmedel är för något? En minibuss såklart – en kompromisslös familjebil som fokuserar på det väsentliga. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om en Volkswagen Multivan rent objektivt är den perfekta familjebilen.

Multivan är den mer lyxorienterade varianten av Volkswagen Caravelle, något den tvåtonade lacken på vår testbil accentuerade. Utseendemässigt är Multivan ungefär så attraktiv en skåpbil kan vara med tanke på att den ser ut som en skolåda med hjul. Vid ett rödljus var det till och med en man som frågade om han kunde köpa den av mig. Det enorma fokuset på funktionalitet är något som man drar nytta av på insidan som erbjuder mer utrymme än ett containerfartyg. Det finns enormt med rymdkänsla och oavsett var man sitter är det väldigt komfortabelt. I den mellersta sätesraden finns dessutom ett bord (tillval) som gör att bilen kan agera mobilt kontor – perfekt i pandemitider. Vår testbil kändes genuint lyxig och den enormt höga sätesposition innebar att man hade bra uppsikt över trafiken.

Vår Multivan var försedd med automatlåda, 204 hästkrafter och fyrhjulsdrift, något som var mycket tacksamt med tanke på dess enorma tyngd. Gasen i botten erbjuder fullt tillräcklig acceleration och fyrhjulsdriften (med låsbar differential) samt den förhållandevis höga markfrigången gör att man tar sig fram även på de lerigaste av underlag. Perfekt om man håller på med ridsport (föreställer jag mig). Köregenskaperna är väldigt personbilsliknande och den känns inte lika skåpbil-ig som dess familjeträd ger nys om. I många fall känns persontransportsvarianterna av en skåpbil som just det – en skåpbil med massa stolar, men i Multivans fall är upplevelsen genuint raffinerad. Komfortnivån är hög och man skulle kunna köra ruskigt långt i den.

Det för oss vidare till priset. Volkswagen Multivan är dyr – den börjar på närmare halvmiljonen med en manuell växellåda och 150 hästkrafter till framhjulen. Vår testbil kostade en bit över 700 000 utan överdrivet mycket utrustning – och många av konkurrenterna är betydligt billigare (samtidigt är de mer spartanska) men till exempel nya Mercedes V-Klass som också är en lyxskåpbil framstår som mer prisvärd – den går dessutom att få med en V6 under huven. Multivan är definitivt prissatt åt det mer premiumorienterade hållet. Å andra sidan drar man in en hel del kosing på flerbarnstillägg om ens familjesituation kräver att man har en skåpbil som familjebil.

Volkswagen Multivan
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 204 hästkrafter, 450 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,8 sekunder
Toppfart: 197 km/h
Vikt: 2519 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5006/2297/1990mm
Pris: 471 375 SEK
(Testbil ca 750 000 SEK)

Nya Volkswagen Multivan är familjebilen för de som för jämnan skjutsar runt alla barn i Bullerbyn. Den går att få med åtta sittplatser (nio i Caravelle-utförande) men då får man även ett bagageutrymme som rymmer lika många passagerares packning, ett tillkortakommande hos många sjusitsiga bilar. Komfortnivån är för det mesta hög och varenda millimeter av bilen premierar funktion före form. En skåpbil må inte vara det sexigaste av transportmedel men det finns något charmigt med något som fokuserar helhjärtat på en aspekt och gör det ruskigt bra. Den är enkel att leva med och om man så vill kan man plocka ut alla stolar och då får man istället en hel skåpbil. Om Byggare Bob skulle ha en familjebil hade Multivan troligtvis stått högt upp på den listan.

Bygg din Volkswagen Multivan här.

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.