Under 2017 års första halva har vi smidit stora planer på redaktionen. Vår ambition var att boka in så många häftiga bilar under denna sommar att det skulle vara fysiskt omöjligt att överträffa den. Sagt och gjort skred vår plan till verket och sommaren inleddes med ett samtal från Aston Martin. Dagen efter skulle vi få nycklarna till en Aston Martin DB11. Det enda problemet var att bilen var 160 mil bort. Tack och lov hade vi helt rätt bil för att avverka dessa, en Audi Q7 e-tron.

På grund av omständigheter utom vår kontroll lyckades vi inte komma iväg innan klockan 12.30 vilket innebar att vi hade en hel del nattkörning framför oss. DB11:an befann sig i Frankfurt och vi i Stockholm. Vi behövde alltså köra genom Sverige, Danmark, och Tyskland i ett svep. Detta var dock enklare än en femteklassares matematikprov av två anledningar. För det första väntade en Aston Martin på oss vid målet och för det andra är Q7 utomordentligt bekväm. Luftfjädring, en diesel-V6:a, och en tillräckligt kraftfull elmotor är receptet på en långfärdsresa i alldeles ypperlig komfort.

Klockan tre på morgonen anlände vi till Frankfurt, mer utmattade än någon som just spurtat genom Sahara utan att stanna. Detta berodde inte på att Q7:an uppfört illa på något sätt utan på grund av det faktum att ”man kan sova när man död” inte stämmer över huvud taget. Vi checkade in på det sämsta hotellet vi någonsin bott på (sängen passade bäst för en person, det fanns bara ett täcke, och toaletten omgavs av glasväggar), och fick långt ifrån den mängd sömn som en normal människa kräver.

Morgonen därpå letade vi reda på vår kameraman som hade flugit över från Miami. När alla hans prylar hade stuvats in bagageutrymmet kunde vi konstatera att batterierna som laddhybridsversionen av Q7:an kommer med inte hade ätit upp orimligt mycket plats. Dock kan man inte få Q7 e-tron med sju säten vilket säkerligen är en nackdel för vissa tämligen fertila individer.

När vi väl hade plockat upp DB11:an var det dags att filma det som skulle bli vår videorecension av den och Q7:an fick agera kamerabil. Även här gjorde verkligen luftfjädringen susen när en mjuk och stabil framfart var det enda som spelade roll. När filmandet senare var klart och vi var tvungna att sitta i stau på Autobahn var vi synnerligen tacksamma för Q7:ans köassistent. Bilen både styr och reglerar hastigheten helt själv vilket är avslappnande. Dock är filhållningsassistenten stundtals opålitlig, så en människa krävs onekligen fortfarande bakom ratten.

Efter en liten avstickare till Venedig med den Nissan GT-R som vi också testade blev det slutligen dags att bege sig hemåt igen. Vår resa hade välsignat oss med ungefär en natts total sömn så vi märkte snabbt att baksätet var exceptionellt bekvämt. Med en kudde och ett par ordentliga hörlurar lyckades till och med jag somna. Detta är lika imponerande som det vore för en grovt överviktig man att få en pallplats på ett maraton. Jag kan nämligen inte sova i något annat än en säng, och även då har jag svårt att somna.

Tack vare det bekväma och ytterst rymliga baksätet fann vi oss snabbt i Danmark. Lagom till solnedgången hann vi också nå stranden på Rømø och njuta av de vackra färgerna som kastades över havet och bilen. Här blev det uppenbart att Q7 tyvärr bara ser ut som en rätlinjig klump. De mikroskopiska fälgarna som bilen var utrustad med gjorde knappast saken bättre. Det verkar som att Audi har inspirerats mer av Volvos 80-talsdesign än Q7:ans modellsyskon.

Sammanfattningsvis är Audi Q7 e-tron en alldeles utmärkt långfärds- och kamerabil. Luftfjädringen gör att man lätt kan färdas 160 mil på en dag, och baksätet är så bekvämt att man kan ta en liten tupplur utan några större besvär. Få dock inte för dig att Q7 ens är i närheten av sportig. På Autobahn kör man helst snabbt när vägen är rak eftersom bilen tenderar att kränga i kurvor (i hastigheter över 200 km/h). Allt i allt är dock Q7 e-tron en alldeles utmärkt (men dyr) kompanjon för den som antingen pendlar kortare sträckor och vill göra det på el, eller för den som stundtals pendlar groteska sträckor. Audi har alltså byggt en bil som passar alla människor med en fet säck med pengar och som kör mycket bil. I Sverige 2017 är den skaran förvånansvärt stor vilket uppenbarligen gynnar Audi. Good for them!

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.