Test: Audi SQ8 TDI
Audi SQ8 (TDI) (2020)
Motor: 4-liters V8, dubbelturbo, diesel, 435 hästkrafter, 900 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,8 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2440 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5006/1995/1708mm
Pris: 1 030 700 SEK (testbil cirka 1 300 000 SEK)
Dieselns dagar är räknade. När denna recension publiceras saluförs inte längre SQ8 med dieselmotor, utan istället är det bensin som gäller. På senaste tiden har flertalet bilar fallit offer för Bonus-/Malus-systemet, inte minst prestanda-SUV:ar med en oljebrännare under huven – BMW X7 M50d och Volkswagen Touareg V8 TDI är ytterligare två offer. SQ8 TDI tillverkades endast i ett knappt år vilket gör den ovanligare än en fyrklöver. Stora dieselmotorer i Audi-bilar är lika typiskt som en Volvo i ett villaområde och det är ändå med all rätt. Dels får man mer vridmoment än en skördetröska men man slipper även ett tankkvitto som kan förväxlas med en libanesisk postkod. Kruxet är att man tvingas betala sanslösa summor i skatt. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om det är värt att lägga en sista-minuten beställning på en Audi SQ8 TDI.
Av alla coupé-SUV:ar som existerar, är SQ8 den som helt klart ser bäst ut. Det är ett segment som definieras av gräsligheter som är lika väldesignade som en Fiat Multipla men på senare tid har vissa lyckats bättre än andra. Nya Cayenne Coupé är ett kliv i rätt riktning men den ser fortfarande fruktansvärt vulgär ut. SQ8 är mjukare i sin design och linjerna fungerar betydligt bättre för att den till skillnad från många konkurrenter är mer än bara en SUV som fått halva taket avkapat.
På insidan möts man av hela tre skärmar – en i form av Audis virtuella cockpit och två i mittkonsolen. Dessvärre innebär det att vissa fysiska reglage saknas och skärmarna i mitten är distraherande nog att man bör överlåta handhavandet av dem till en medpassagerare. Lädret känns dyrt och exklusivt och det är genomgående hög kvalitet på interiören. Baksätet är rymligt, mycket tack vare att taket inte sluttar lika mycket som hos konkurrenterna och bilen är förvånansvärt rymlig, trots fokuset på just design.
Att köra är Audi SQ8 en tämligen blandad historia. Den enorma mängden vridmoment (och hästkrafter för den delen) gör att bilen känns kraftfull. Dock är den betydligt mer reserverad än man förväntar sig. Gasen i botten resulterar i en fördröjning som heter duga och det känns som att bilen vill säkerställa att man faktiskt just tryck på gasen i botten innan den drar iväg. När den väl sticker iväg sker det diskret och sansat, snarare än på det mer sportiga sätt som man förväntar sig av modellbeteckningen. SQ8 känns inte som en S-bil, snarare bara som en Q8 med en enorm motor. Det är dock inte nödvändigtvis något negativt men det är inte det man förväntar sig.
På landsväg känns SQ8 malplacé, en BMW X6 M50i känns betydligt mer hemmahörande. Den känns inte lika dynamiskt lagd som man förväntar sig. Växellådan hänger för det mesta med i svängarna och fyrhjulsdriftsystemet och fyrhjulsstyrningen lyckas väl med att få kraften ner i backen och se till att bilen är lättkontrollerad. Den tar sig an kurvor platt men utan någon drama och med en känsla av att den inte riktigt vill vara där.
På motorväg är Audi SQ8 tyst och bekväm och trivs att köras långt och snabbt med – luftfjädringen gör susen för komforten. Vår testbil kom dock utrustad med 22-tumsfälgar som i vissa fall inkräktade lite väl mycket på komforten och personligen hade jag valt 21-tumsalternativet som även det innebär en väldans massa fälg för pengarna.
Audi SQ8 TDI är tyskarnas inslag i det ständigt växande SUV-coupé-segmentet. Den är inte lika biffig som en BMW X6 M50i och inte lika dynamiskt lagd som en Porsche Cayenne Coupé. Istället erbjuder SQ8 en mer mogen och tillbakadragen approach. Den presterar inte som man förväntar sig men den imponerar ändock när det kommer till komfort och känslan av exklusivitet. Utseendemässigt är SQ8 snyggast i segmentet och har en interiör som för det mesta är i paritet med prislappen. Bör man då skynda sig till närmsta återförsäljare och plocka på sig en lagerbil? Tja, om man vill spendera 18 124 kronor i skatt de första tre åren. Att diesel-prestanda-SUV:en har dött ut är föga förvånande, men det är också väldigt synd. Tack och hej.
Betyg
Sammanfattning
Audi SQ8 TDI är baserad på stallkamraten SQ7 och är tänkt att erbjuda ett sexigare och mer dynamiskt alternativ till de som premierar form över funktion. Just den praktiska biten har inte tagit överdrivet mycket stryk och designmässigt fungerar den ändå väl. Problemet ligger i att körupplevelsen inte alls är särskilt sportig som man kan tro utan att den bara känns som en Q8 med en stor motor snarare än ett sportigare alternativ. Huruvida det verkligen är ett “problem” är upp till var och en att bestämma.