BMW X6 M50i (2020)
Motor: 4,4-liters, V8, bensin, 530 hästkrafter, 750 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatisk, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,3 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2 310 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4935/2212/1696mm
Pris: 967 500 SEK
(testbil cirka 1 300 000 SEK)

Vad får man om man korsar Leif GW Persson med en BMW X5? En lite smått arrogant, opraktisk och inte överdrivet vacker BMW-SUV, eller X6 som den också är känd som. Vi har testat den senaste modellen som inte har förbättrats exteriört men som annars ska vara bättre än den förra generationen på alla mätbara punkter. Låt oss bekräfta eller förkasta den hypotesen genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya BMW X6 M50i.

BMW X6 existerar i princip enbart av en anledning: design. Modellen ska vara ett sportigare och snyggare alternativ till fullt rimliga X5 men jag har aldrig riktigt förstått syftet med det. Smaken är, som bekant, som baken men X6 är i mina ögon något av det mest ograciösa man kan ratta. Inget skriker ”diversifierade, men något tvivelaktiga inkomstkällor” mer än en några år gammal X6 i stans mindre fashionabla kvarter, en image man sannolikt helst undviker.

Designmässigt markerar nya BMW X6 på något sätt slutet av en era för BMW. De senaste åren har grillarna växt, lamporna blivit mer komplicerade och antalet plastdetaljer ökat. Nya X6 är en av samtidens mest överdesignade bilar, så till den grad att det inte finns mycket mer som kan förändras utan att övergå till ett helt nytt designspråk (nya 4-serien blir på så vis enligt mig oundviklig). Ja, X6 är gräslig och provocerande. Känsliga och smakfulla göra sig därför icke besvär.

På insidan är det dock en helt annan historia. Där är X6, precis som de flesta andra BMW-modeller, en ytterst sober och smakfull historia. Infotainmentsystemet är föredömligt lätthanterat, materialvalen är goda och placeringen av alla knappar logisk. Känslan i nämnda knappar har till viss del försämrats de senaste åren men på det stora hela är upplevelsen god.

Körpositionen är också den bra, precis som man förväntar sig av en BMW, och både baksäte och bagageutrymme är bättre än man tror givet bilens sköldpaddeliknande form. Den mer praktiskt lagde bör dock naturligtvis rikta sin uppmärksamhet mot antingen X5 eller X7.

Kraftkällan är en 4,4-liters V8 med 530 hästkrafter. BMW:s V8-motorer har blivit någorlunda ökända för sin opålitlighet men så länge de fungerar kan jag rapportera att de är alldeles underbara. Som förare bjuds man på både mycket och linjär kraft, ett härligt men inte inkräktande muller, och mer acceleration än man egentligen någonsin kan komma att behöva. Vår testbil betedde sig dock märkligt i lite högre motorvägshastigheter, faktiskt i likhet med den X4 M vi testade tidigare under året. Bilen spårade kraftigt och var lika långt ifrån förtroendeingivande stabil som den är vacker.

På landsväg kan man dock inte påstå annat än att X6 M50i briljerar. Den explosiva drivlinan kombinerat med väghållning värdig något betydligt mindre i skala innebär att man som förare bjuds upp till dans varje gång vägen övergår till det kurvigare slaget. Bilen är dock betydligt mjukare än man förväntar sig givet M-beteckningen. Även här har vi en M-performance-modell som hade gjort sig bättre enbart som 50i istället för M50i. Den som vill ha en M-ifierad X6 har ju redan både X6 M (som inte alls är så otrevlig att köra till vardags som man kan tro) och X6 M Competition att välja på.  Vem är egentligen M50i till för?

I slutändan kunde jag egentligen inte bry mig mindre om hur bra BMW X6 är att köra eftersom det är en ren och skär härdsmälta för ens image att bli sedd i en. Tyvärr. Drivlinan är ju trots allt bra, körupplevelsen och interiören likaså. Den som vill provocera har dock hittat hem. Gratulerar!

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.