Test: Škoda Kodiaq RS

Škoda Kodiaq RS
Motor:2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 240 hästkrafter, 500 newtonmeter
Kraftöverföring:7-stegad automat dubbelkoppling, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h:6,9 sekunder
Toppfart:221 km/h
Vikt:1880kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4699/1685/1882mm
Pris: 451 400 SEK (Testbil ca 480 000 SEK)

Škoda har länge haft siktet inställt på att leverera prisvärda bilar till folket. Många modeller fokuserar på praktikalitet och förnuftigafunktioner. Det finns dock några versioner som har kompletterats med en nypa chilipulver och som bjuder på sportiga detaljer som röda bromsok och kraftigare motorer. De sportiga varianterna har länge funnits som svenskarnas favoritbiltyp, det vill säga gamla hederliga kombimodeller. I och med den ökande SUV-trenden har Škoda dock valt att fylla på lite extra krut i märkets största bil i Europa, nämligen Kodiaq. Resultatet heter Škoda Kodiaq RS och den ska kombinera just sportighet med praktikalitet. Låt oss ta reda på hur väl en SUV från Škoda, med lite extra krut, passar in i SUV-djungeln genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Kodiaq RS.

Designmässigt är det inte mycket som skiljer vanliga Kodiaq från RS. Den första ledtråden till att det är en RS är lanseringsfärgen Race Blue som strålar likt ett blåbär på vägen. Kulören påminner lite smått om Volvos Bursting Blue och klär enligt mig bilen väl. Exteriören har även fått en hel del blanka, svarta plastinlägg lite här och var och röda bromsok för att öka den sportiga framtoningen. Kodiaq RS ser i mina ögon bra ut och har precis en så sportig design som man förväntar sig. Den bjuder inte på någon wow-känsla men utstrålar en relativt kaxig attityd.

Interiören har även den fyllts med sportiga detaljer. Alla sömmar, och det genomgående temat i menyerna i infotainmentsystemet är lika rött som en perfekt mogen tomat. Stolarna är klädda i läder och alcantara, och bjuder på lagom mycket sidostöd. Det handlar inte om några obekväma skalstolar, men heller inte så plana dynor att baken halkar runt som ett helt ägg i en teflonpanna i kurvorna. Den nya digitala förardisplayen är tydlig att förstå och den som har använt Volkswagens motsvarighet kommer genast att känna igen sig. En av insidans bästa delar är dock den sportiga ratten som känns oerhört högkvalitativ och greppvänlig. Den är en komponent som definitivt höjer den redan genomgående höga standarden i Kodiaq RS interiör.

Den sportiga känsla som genomsyrar både in- och utsidan fortsätter när man trycker på startknappen. Škoda har nämligen valt att förse Kodiaq RS med ett syntetiskt motorljud. Det mullrar ordentligt på både höga och låga varv. Ljudet är tänkt att efterlikna en mycket större motor än den som egentligen sitter under huven, men det påminner snarare om en diesel-lastbil än en bensin V8. Är man lite barnslig av sig kommer man antagligen att tycka att det fejkade motorljudet är ett kul påhitt, men efter ett tags konstant mullrande kommer nog de flesta att tröttna.

Om man bortser från ljudet och fokuserar på köregenskaperna är det en klart mer positiv historia, Kodiaq RS är nämligen väldigt trevlig att köra. Redan från låga varv finns det en våg av vrid tillgängligt och motorn känns precis lagom stark i stadstrafik såväl som vid omkörningar på motorväg. Kodiaq RS är en tung bil och den känns relativt bekväm även över lite kraftigare ojämnheter, men lyckas samtidigt maskera tyngden väl. Den är trots allt en SUV och som väntat därför ingen fullblodig kurvtagningsmaskin. Den sjustegade dubbelkopplingslådan fungerar briljant och levererar vid sömnig söndagskörning såväl som vid mer dynamiska tillfällen.

Att Škoda Kodiaq är en praktisk bil har vi redan konstaterat, och RS-versionen är naturligtvis inget undantag. Med en hel drös av smarta funktioner och plats för sju om man så skulle vilja är den en av de mest funktionella i klassen. Att bagageutrymmet skulle kunna svälja en halv inredningsbutik gör inte saken sämre. Škoda Kodiaq RS är en bil för den som söker lite extra prestanda till ett rimligt pris. Den är ett väldigt vettigt helhetspaket bortsett från det löjligt mullrande konstgjorda motorljudet.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.6