Redan 1990 introducerades Ford Explorer som var ett av de första fordonen som sakta men säkert drog igång den rådande SUV-trenden. Sex generationer senare har det blivit dags för en av Fords viktigaste modeller att göra sin debut på europeisk mark. Receptet förblir amerikanskt – kolossalt, kraftfullt, och gärna lite vräkigt – men Ford verkar vara säkra på att de kan locka kunder även innanför våra gränser. I Europa finns Explorer enbart som laddhybrid som ska erbjuda ett lågt förmånsvärde och en herrans massa kraft. Låt oss ta reda på om den har det som krävs för att leva upp till europeiska mått genom att lägga i Högsta Växeln och provköra nya Ford Explorer i Stockholm.

Från 820 900 SEK
Förmånsvärde från 2464 SEK
450hk, 840Nm
0-100 km/h på 6 sek
Cirka 4 mil på el

Ford Explorer ser onekligen väldigt amerikansk ut – den är helt kolossal och med sin svarta lack såg vår testbil tveklöst ut som en snutbil. Den skriker ”Polisen är här, alla ska ut” kan man säga.  Interiören är dessvärre inte i paritet med prislappen och även om den tillhör Fords lyxigare snitt förblir den plastig och infotainmentskärmen ser påklistrad ut och är vinklad rakt fram istället för mot föraren. Sätena är bekväma och det finns enormt med utrymme i kupén – andra sätesraden är extremt rymlig samtidigt som den tredje sätesraden samt bagageutrymmet är imponerande stort. Trots avsaknaden av luftfjädringen är nya Explorer bekväm men kupéljudet är relativt påtagligt och den är egentligen inte tillräckligt välisolerad för våra grova svenskar vägar.

Det är tveklöst så att nya Ford Explorers partytrick är dess prestanda. Den kombinerade systemeffekten på 450 hästkrafter och hela 840 (!) newtonmeter möjliggörs tack vare en 3-liters V6 på 350 hästkrafter och en elmotor på 100 hästkrafter. På el kommer man cirka 4 mil vilket sett till bilens vikt och tyngd är hyfsat imponerande. Gasen i botten resulterar dock inte i en acceleration som man förväntar sig av 450 häst, mycket på grund av bilens vikt och storlek. Den matchar dock exempelvis motsvarande Audi Q7 i både prestanda och elektrisk räckvidd men förlorar när det kommer till raffinering och kvalitetskänsla.

Nya Ford Explorer PHEV är ett typexempel på att den amerikanska synen på vad som gör en bil bra skiljer sig något enormt från den europeiska. Med det sagt gör det inte bilen sämre, utan bara annorlunda. Det Explorer PHEV erbjuder är en herrans massa utrymme, mäktig prestanda, och den amerikanska tolkningen av lyx. Problemet är att prislappen är farligt hög – den placerar Explorer PHEV på i ett oerhört tufft segment. Vi får vänta tills vi får testa den under en längre period innan en mer utförlig recension kommer.

Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.