Test: Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI (2020)
Motor: 4,0-liters, V8, diesel, 422 hästkrafter, 900 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,9 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2305 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4878/1984/1717mm
Pris: 900 000 SEK
(testbil cirka 1 100 000 SEK)
2015 tog dieselskandalen bilvärlden med storm och många såg det som slutet på det kontroversiella drivmedlet. ”Nein, nein nein!” gastade tydligen potentaterna i Wolfsburg för att fem år senare i en värld kantad av bland annat elbilens framfart har tyskarna släppt en dinosaurie – nya Volkswagen Touareg V8 TDI. Även om den precis kom till världen har dess produktionsstopp redan meddelats och bilen finns inte längre på Volkswagens hemsida. Beslutet kom i samma veva som Audi gick ut med att både SQ7 och SQ8 kommer att vara bensindrivna framöver. Låt oss ta reda på om Touareg V8 TDI är ett värdigt farväl till den berömda diesel-V8:an genom att lägga i Högsta Växeln och recensera den.
Volkswagen Touareg ser i rätt färg- och fälgkombination riktigt anständig ut. Dessvärre var vår testbil försedd med svart lack och svarta fälgar vilket istället gjorde att den såg hemmahörande ut i Stockholms mindre smickrande förorter. På insidan möts man av skärmar som skulle få en daytrader att rodna men med ett infotainmentsystem som kräver en kandidat i datorvetenskap för att bemästra.
Den huvudsakliga anledningen till att man väljer en Touareg med diesel-V8:an är dels för att man troligtvis är intresserad av bilkörning och dels för att man gillar att ligga lågt. Inom Volkswagen-koncernen har man tills nyligen kunnat välja bland en hel drös med monstruösa SUV:ar men den med VW-emblemet framtill är onekligen den mest folkliga. En Touareg V8 har mycket gemensamt med utgående Bentayga V8 Diesel men kostar ungefär hälften så mycket. Jämfört med SQ7 är Touareg V8 inte lika sportigt inställd, fokus ligger istället i princip helhjärtat på komfort. Växellådan är seg som kåda vid kickdown men om man kör bilen mer sansat kan man med enkelhet glida fram på den tsunami av vridmoment som bilen tillhandahåller.
Trots att bilen är en koloss lyckas Touareg göra 0-till-100 på under 5 sekunder. På landsväg är den flyhänt och rör sig med imponerande flitighet. Den flyger fram likt ett ånglok men förblir alltid utomordentligt tyst och bekväm oavsett val av sittplats. Man förvånas alltid över vad det står på hastighetsmätaren när man glider genom det svenska landskapet. På motorväg gör den utmärkt ifrån sig och den enorma dieselmotorn erbjuder lavinartat med kraft och Touareg V8 är en enastående kontinentalkryssare.
Det är inte mycket som egentligen avslöjar att det rör sig om en diesel-V8, endast ett V8-emblem i framskärmarna och det dova men ändock kraftfulla skall som motorn avger. Det är egentligen det som är bilens charm – en herrans massa prestanda i ett oerhört diskret format. Man får en herrans massa extravagans och prestanda som direkt konkurrerar med de lyxigare alternativen inom koncernen men till en rimligare prislapp och med ett lite annorlunda fokus.
Volkswagen Touareg V8 kommer förbli en extremt ovanlig syn på våra vägar, då bilen inte längre går att beställa. Den erbjuder kolossal komfort, intensiv prestanda, allt i ett paket som inte sticker folk i ögonen, såvida man inte beställer den i gangster-utförande. Likt Audi Q7 V12 TDI är Touareg V8 TDI något oväntad med väldigt begränsad produktion samt kännedom. Med diesel-V8:an på väg ut kanske man vill fira med något mer märkbart, men faktum är nog att vi är på väg mot en framtid där man bör ligga väldigt lågt om det är en V8 man har under huven. Av den anledningen är Touareg V8 satans ball.
Betyg
Sammanfattning
Volkswagen Touareg V8 TDI är ruggigt exklusiv sett till att den fanns på marknaden i blott fem minuter. Den är bekväm, snabb, lyxig, men också väldigt dyr. Med det sagt är den ett mer folkligt alternativ till den begränsande skaran lyx-SUV:ar med V8:or på marknaden och ett värdigt avsked av en oerhört härlig motor.