Test: Audi Q7 V12 TDI

Audi Q7 V12 TDI Quattro (2019)
Motor:
 6,0-liters, diesel, V12, 500 hästkrafter, 1000 newtonmeter, fyrhjulsdrift. (Testbil: 658 hästkrafter, 1200 newtonmeter.)
Acceleration: 0-100 på 5,5 sekunder. (Testbil cirka 5 sekunder)
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 5089/1729/2177 mm
Pris: Nybilspris cirka 1,3 miljoner. Testbil 450 000 SEK

Under 2000-talet verkade bilindustrin unisont tycka att desto fler cylindrar, desto bättre. Man kunde få en Audi A6 med en V10. En BMW 5-serie med en V10 och även en Volkswagen Touareg med en V10. Men uppenbarligen var Audi tvungna att förtydliga hierarkin inom Volkswagenkoncernen.

På 2006-års bilmässa i Paris visades konceptet för en Audi Q7 V12 diesel upp. 2008 smällde det (inte bara i form av en global ekonomisk kris) och helt plötsligt kunde konsumenter världen över (dock ej i USA) köpa sig en Audi Q7 med samma motor som ett diesellokomotiv.

Jag skulle mer än gärna vilja sitta med på det mötet där Audis ledning kom fram till att det världen behöver är en enorm stadsjeep med en 6-liters V12:a under huven. Som sagt såldes Q7 V12 TDI aldrig i USA men i Sverige fanns det tydligen utrymme på marknaden för en av de mest obscena skapelserna med fyra hjul och en ratt.

I Sverige såldes det visserligen mindre än 10 stycken vilket inte direkt är oväntat, det är dock 10 fler än i USA. Tack vare omkalibrerad fjädring, bromsar (keramiska som standard) samt däck säger Audi att det är den mest dynamiska Q7:an någonsin. De förtydligar dock inte huruvida det även inkluderar den nya Q7:an – från det jag fick erfara är gamla Q7:an en koloss som egentligen bara duger till att köra rakt fram. Nya Q7:an är betydligt mer anpassad för landsvägskörning.

Högsta Växeln har resonerat på så vis att om vi ska skriva en artikel om Audi Q7 V12 TDI så måste vi givetvis köra den. Därför började vi söka på internet efter sådana till salu för en möjlighet att tillbringa lite tid bakom ratten. Det var Jonsson Bil och Trailer AB i Örebro som var hetast på gröten. Efter att vi skickade vår förfrågan dröjde det sannerligen inte lång tid innan chefsäljaren, Fredrick Hafström, besvarade vår förfrågan med att det absolut gick bra.

Efter att ha kört, lämpligt nog, den Audi A4 3.0 TDI vi testade under samma vecka raka spåret till Örebro kom vi fram till Jonsson Bil som huvudsakligen säljer Peugeot men även har ett stort antal begagnade bilar – däribland den Audi Q7 V12 TDI vi skulle få provköra. När vi hade kört ur bilen ur bilhallen och jag frågade när bilen ska vara tillbaka fick jag svaret: ”ta den tid du behöver!” vilket jag uppskattade enormt. Jag hade trots allt sett fram emot att få köra den best som Audi Q7 V12 TDI är.

Det ska förtydligas att den Q7 V12 TDI Högsta Växen fick köra var chiptrimmad till hisnande 658 hästkrafter och 1200 newtonmeter. I standardutförande har bilen 500 hästkrafter och 1000 newtonmeter vilket inte direkt är lite. Tydligen håller förra ägaren inte med mig om det.

Med andra ord är en V12 TDI en dundermotor om det är vågor av kraft man eftersträvar. Det räcker med att snudda gaspedalen så känner hur vridmomentet rör sig genom bilen som en vulkan som har utbrott. Det resulterar i att Q7:an, trots att den väger 2,6 ton, känns betydligt smidigare än vad man kan tro. Efter att ha irrat runt i Örebro stad och konstaterat att en V12 TDI inte är särskilt lämpad för stadstrafik ur en miljösynpunkt beslutade jag mig för att låta bilen sträcka på benen i form av motorvägs- samt landsvägskörning.

Det var på motorvägspåfarten som jag mentalt förberedde mig för att trycka pelle i botten och få uppleva hur en lokomotivmotor på 658 hästkrafter och 1200 newtonmeter känns i en personbil. Svaret kom illa kvickt i form av en hastighetsmätare som rör sig mot fängelsetid i sådan orimligt hast att man knappt kan tro det. Trots att det är en bil som man kan köra i bussfil och komma undan med det känns den sanslöst skyndsam.

Gasen i botten gör att hela bilen väcks till liv och det som sker först är att man blir misshandlad av den befängda mängden vridmoment som följs av att man kavallerichockas av hästkrafterna. Q7:an som en sprintande koloss. För de som inte är bekanta med det svenska motorvägssystemet så finns det en hel del raksträckor i Örebro-området. Gladeligen är bilen som sagt standardutrustad med keramiska bromsar – något som kom till väl till pass efter att jag haft gasen i botten lite för länge för mitt eget bästa.

Efter att ha upplevt någon som kan liknas med neuros som en konsekvens av den obscena motorn under huven på Q7:an så beslutade jag mig för att testa bilen på landsväg. En Audi Q7 tillhör den skara av bilar som gör att man håller andan när man möter ett annat fordon på en smal väg, i tron om att bilen också ska bli smalare. Att köra en Q7 V12 TDI på landsväg är lite som att fickparkera en lastbil i en italiensk by.

Det är hjärngympa av högsta grad. I sportläget är bilen förvånansvärt styv men det är absolut aldrig en bil som uppmanar till mer dynamisk körning. Bilen känns minst sagt tungrodd. Det ska aldrig förglömmas att vilka otroliga resurser som ens högra fot har tillgång till – det går att hålla en hög hastighet om man utnyttjar raksträckor, speciellt tack vare de keramiska bromsarna som är tillräckligt kapabla till att stoppa en jumbojet.

Audi Q7 V12 TDI var det ultimata sättet att undvika Greenpeace kompislista när bilen lanserades 2008. Den kom ut på marknaden vid det absolut sämsta tillfället som man kan tänka sig – världen led av en ekonomisk kris. Med dagens ofattbart strikta utsläppskrav samt dieselskandaler lär den V12 TDI som letade sig in i Q7:an förbli både den första och sista produktionsdiesel-V12:an.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Audi Q7 V12 TDI var det ultimata sättet att undvika Greenpeace kompislista när bilen lanserades 2008. Den kom ut på marknaden vid det absolut sämsta tillfället som man kan tänka sig - världen led av en ekonomisk kris.