Test: Land Rover Discovery Sport
Land Rover Discovery Sport 2020
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 180 hästkrafter, 430 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 9,7 sekunder
Toppfart: 202 km/h
Vikt: 1948 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4597/1727/2069mm
Pris: ca 400 000 SEK (Testbil ca 500 000 SEK)
Land Rover kallar Discovery Sport för en mellanstor SUV och det är just den modellen som är märkets bästsäljare. Den introducerades på marknaden för snart sex år sedan och skulle fylla platsen som en mindre bil än storebror Discovery. Trots att den kallas kompakt är den inte särskilt liten och fast de flesta köparna sällan, om ens någonsin, kommer att lämna asfalten skryter Land Rover med kompetenta terrängfunktioner. Nu har en välbehövlig uppdatering kommit som innebär ett modernare och fräschare helhetsintryck. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om uppdateringen är tillräcklig för att sticka ut i SUV-djungeln.
Vid första anblick är det inte så värst mycket som skiljer den uppdaterade från den gamla rent designmässigt. Karossformen är ungefär densamma men detaljer som grillen, lamporna fram och bak och stötfångarna är nya. Discovery Sport liknar storebror mer än någonsin och studerar man designen riktigt länge och väl kan man dessutom se spår av Range Rovers minsting Evoque. Väljer man utförandet ”R-Dynamic” som testbilen också var utrustad med får bilen en look som är lika sportig som en elitidrottare. Oberoende av vilka val man väljer till sin Discovery Sport går det inte att förneka att den ser oerhört elegant ut och smälter in i trafiken utan att sticka i någons ögon.
Interiören har fått sig en rejäl uppfräschning. Många knappar har blivit touch och instrumentbrädan är numera digital. Infotainmentsystemet är snyggt men uppfattas ibland som segt och vissa funktioner kan vara kluriga att hitta. Kvalitetskänslan på insidan är hög för det mesta och det faktum att många paneler är läderklädda bidrar till en känsla av lyx. Tyvärr finns det några plastiga områden som dessutom knakar om de vidrörs och det drar naturligtvis ner på det annars lyxiga helhetsintrycket. Jämfört med tidigare är interiören lika städad som en operationssal och rent estetiskt är den behaglig att vila ögonen på.
Testbilen var utrustad med den 180 hästkrafter starka dieselmotorn. Under 200 hästkrafter låter inte som särskilt mycket för en bil som väger närmare två ton men jag blev positivt överraskad. Land Rover har använt sig av niostegade automatlådor ett bra tag och jag har alltid tyckt att de har varit lika sega som en morgontrött sengångare. Det är dock inte fallet med uppdaterade Discovery Sport. Den upplevs som responsiv och pigg, visst är den inte särskilt snabb till 100 men i stadstrafik känns den alert och det uppskattas.
Discovery Sport är trots namnet en oerhört bekväm bil som trivs bäst på motorväg eller i stan. Den höga sittpositionen är behjälplig i stadstrafik, men inte särskilt förtroendeingivande i kurvor. Sätena är komfortabla nog att sträckköra Kiruna-Köpenhamn utan att få ont i baken och dämparna är så mjukt ställda att även större ojämnheter i vägen sugs upp väl. Är det en sportig och körglad SUV man vill ha är Discovery Sport helt enkelt inte rätt val.
Är det dock praktikalitet man är ute efter är den ett väldigt vettigt val. Interiören är fylld med flera anpassningsbara förvaringsutrymmen och bagageutrymmet är stort nog för både barnvagnar och IKEA-paket. Baksätet har plats för långa människor utan att de behöver skrapa i huvud eller knän. Discovery Sport går dessutom att få som sjusitsig men de två bakersta sätena är trånga och bäst lämpade för barn.
Land Rover Discovery Sport är en förnuftig SUV. Den är bekväm, rymlig och tyst, och slukar mil på långfärdsresor. Den uppdaterade designen, på både utsidan och insidan, ser mer premium ut än tidigare men man känner fortfarande igen att det är en bil från Jaguar Land Rover. Om man anser att Discovery är för stor men ändå vill ha de terrängegenskaper som märket erbjuder är Discovery Sport ett vettigt val. Uppdateringen har definitivt gjort den till en fortsatt värdig kandidat i SUV-djungeln.
Betyg
Sammanfattning
Land Rover Discovery Sport är en mellanstor SUV. Designen är ny och den liknar nu den större Discovery. Den är en bil för de som prioriterar komfort över körglädje. Det finns gott om utrymme och valet att konfigurera den som sjusitsig.