Tesla Model 3
Motor:
 Permanent magnet synkronmotor AC, 221 hästkrafter, 410 newtonmeter
Kraftöverföring: Enväxlad transmission, bakhjulsdrift.
Acceleration 0–100 km/h: 5,1 sekunder
Toppfart: 227 km/h
Vikt: 1770 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4694/2088/1443mm
Pris: ca 380 000 SEK (Testbil ca 475 000 SEK)

När det kommer till kulter är det inte många som klår Elon Musk och Tesla. Konsumenter är mer besatta av märket än veganer av veganism. Det är dock inte utan anledning eftersom Tesla har lyckats med att visa hur en liten sten kan orsaka en tsunami. De har varit högst drivande i elektrifieringen av bilindustrin och har gjort bilvärlden attraktiv för gemene man. Allt började med roadstern som sedermera följdes av Model S och X som i sin tur cementerade Teslas popularitet. Nu har det blivit dags för Model 3, den så kallade folkbilen, en av de mest uppmärksammade bilarna på flera decennier. Låt oss ta reda på om den är den moderna motsvarigheten av Model T (T-Ford) genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Tesla Model 3.

Tesla Model 3 har ett utseende som påminner om ett danskt möbelmuseum. Den är tämligen intetsägande men ändock attraktiv och följer samma designspråk som stallkompisarna. Den påminner om en komprimerad Model S och trots att den smälter in i Miami-trafiken drar den till sig lika mycket uppmärksamhet som att skjuta upp en bil i rymden. Ärligt talat var jag överväldigad av alla fotgängare och medtrafikanter som la märke till mig och ansträngde sig för att visa sin entusiasm. Överallt jag åkte möttes jag av genuint intresse och vid ett flertal tillfällen pratade främlingar öronen av mig om bilen. Det finns dock en väldigt bra anledning till detta, utöver det faktum att den Tesla som skickades till rymden sköts iväg från Florida.

Det är nämligen så att Tesla ligger ruggigt långt efter i planeringen, trots Elon Musks mycket ambitiösa produktionsmål som har reviderats med tiden. Endast en bråkdel av bilarna har blivit levererade. Visserligen är Tesla en väldigt liten fisk i de sju haven men för att deras modell ska bli en sann folkbil, en Model T, måste produktionstakten ökas exponentiellt. Utöver det kostade den Model 3 jag körde motsvarande 500 000 SEK, knappast billigt hur man än ser på det. Varianten som ska ligga på runt 300 000 SEK kommer endast att bli tillgänglig när ”produktionen ökar” vilket inte är särskilt konkret. Eftersom Tesla ständigt tvingas stänga ner produktionen ser det knappast ljust ut.

Frågan är om bilen har det som krävs för att ta sig dit. I skrivande stund har cirka 450 000 individer förbeställt en Model 3 och rimligtvis växer deras längtan dag för dag. Det bästa sättet att beskriva bilen på är som en IKEA-vara – det är nästan som att jag själv har satt ihop den och att den när som helst kommer att fall isär. Model 3 känns som om den skyndades in i produktion, precis som en students uppsats; vilket gör att den känns ömtålig. Det finns dock områden där bilen sannerligen utmärker sig själv och kommer med ett vettigt argument. Närmare bestämt körglädje, teknologi och givetvis coolhet (i vissa kretsar).

När det kommer till körglädje känns Model 3 som ett mer lättsamt alternativt till Model S och X. Den bibehåller samma distinkta Tesla-DNA, men bilens kompakthet och relativt låga vikt innebär en flinkare upplevelse. Givetvis erbjuder den inte samma världsomvändande prestanda som Model S P100D, men det är tillräckligt för att det ska kittlas i magen. Om det är något en elektrifierad framtid kommer att ha så är det körglädje. Att glida genom trafiken och irra runt som i en go-kart kompenserar för den ökända Miami-trafiken.

När det kommer till räckvidd är den som Tesla påstår (50 mil) verklighetstrogen om man kör lika hetsigt som en präst och utan klimatanläggningen igång. Dessvärre är det lika trevligt att köra utan AC i Miami som att campa i Everglades. Nåväl, södra Floridas tropiska klimat är perfekt för elbilar, precis som trafiksituationen och på så vis är Tesla Model 3 en enastående kompanjon. När det kommer till den teknologiska biten är intrycket lite mer varierat. Den enorma 15-tums-skärmen i mittkonsolen är ett bra verktyg på många sätt, men den är mer distraherande än ryska kraschfilmer på YouTube.

På så sätt är Tesla Model 3 lite som Hooters Air – idén är briljant men utförande har sina tillkortakommanden. Räckvidden är exceptionell och väghållningen är imponerande. Den är rolig att köra men inte särskilt bekväm och saknar ergonomi. Tekniken är för det mesta fenomenal – något man förväntar sig av ett teknikföretag – men i vissa fall går det lite för långt. Vad är syftet med att flytta hastighetsmätaren till skärmen i mitten? Utöver det är kvalitetskänslan under all kritik och den känns verkligen inte som en bil för en halv miljon. Det faktum att Tesla håller på att gå i konkurs är inte heller särskilt betryggande. Vad kommer då att hända med Supercharger-nätverket? Kort sagt lever inte Tesla Model 3 upp till uppståndelsen och ärligt talat bör man spendera sina riksdaler på annat håll. Vad duger en bil till som aldrig kommer att komma? Tesla Model 3, inte riktigt där ännu och ingen Model T.

BETYG
Exteriör
7
Interiör
5
Körglädje
8
Valuta för pengarna
4
Komfort
5
Ha-begär
4
Praktikalitet
7
Personlighet
6
Relativ prestanda
10
Motorljud
10
Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.