KLICKA HÄR FÖR ATT RÖSTA

Bilåret 2019 var tyvärr något av en besvikelse. Det som jag på förhand hoppades skulle var årets stora höjdpunkt, Toyota GR Supra, visade sig vara något av en flopp. I mina drömmar föreställde jag mig bilen som en blandning mellan en Lotus Elise och Porsche 911 – lätt som en fjäder i kurvorna, kirurgiskt avvägda köregenskaper och en motor med mer karaktär än Judge Judy. Tyvärr visade det sig att den BMW-baserade Supran inte levde upp till någon av dessa förhoppningar.

Förstå då min lycka när jag, samma dag som Supran återlämnades efter test, satte mig i en BMW M2 Competition. Här fanns ju redan allt som jag letat efter, paketerat i ursnyggt coupé-format och med ett pris som faktiskt kan kallas för konsumentvänligt. Hörde ni det? En på riktigt prisvärd M-bil som dessutom är helt briljant att köra? Kan det vara sant? Ja, det kan det vara – och det är därför som BMW M2 Competition förtjänar att vinna priset som Årets Högsta Växeln-bil.

Psst! Här kan du läsa vår utförliga recension av BMW M2 Competition.

Det här är de facto andra gången som BMW M2 är finalist i Årets Högsta Växeln-bil. Den första gången, år 2016, räckte bilens fantastiska köregenskaper inte riktigt hela vägen till vinsten, men det tycker jag faktiskt att det ska göra i år. Den stora skillnaden som Competition-uppdateringen bär med sig är nämligen den nya motorn. Enheten kallas S55 och delas med bland annat BMW M4. Diskrepansen mot den tidigare, ej prestandadedikerade N55-drivlinan är som natt och dag. Vår chefredaktör Andreas beskrev motorn som följande i vår recension av bilen:

”Varje del av varvregistret har en unik karaktär varför det är lika belönande att utforska varje varvtal som det var för Amundsen att försöka utforska Nordpolen. Och det är också fullt möjligt att verkligen pressa ut varenda pålle ur den underbart lena raka sexan under huven. Jisses vad det händer grejer när man arbetat sig över 5000 rpm…”

Visst, det finns fler fantastiska prestandamodeller som är nominerade i år – men ingen av dem kombinerar pris med användbarhet och prestanda på samma sätt som BMW M2 Competition. Det här är en bil som sätter ribban för vad alla små sportbilar ska kunna klara av. En framtida klassiker i dess rätta bemärkelse.

KLICKA HÄR FÖR ATT RÖSTA