Test: Nya Karma Revero provkörd – slår alla förväntningar
Karma Revero är antagligen inte vad du tror. Har du ens hört talas om Karma Automotive? Det finns en oerhörd ovisshet om den amerikanska biltillverkaren, och inte minst modellen Karma.
Vi begav oss ner på kontinenten för att få klarhet i allt som avser Karma Automotive och modellen Revero.
Väl på plats vid Karma-återförsäljaren Kroymans strax utanför Amsterdam lade vi i Högsta Växeln och satte nya Karma Revero på prov.
Foto: Karma Automotive
Vilka är Karma Automotive?
Fisker gick i konkurs (för första gången) 2011 med Karma som enda modell i sin repertoar. Kvarlevorna köptes av kinesiska Wanxiang Group år 2014 och i samband med det föddes Karma Automotive.
Karma Automotive är emellertid ett amerikanskt företag med fäste i Kalifornien. 2016 släppte man sin första modell som gick under namnet Revero och som i stort sett var en Fisker Karma med utbytta emblem.
Först 2020 uppdaterade Karma modellen och gjorde den mer till sin egen. Nu är det 2024 och ännu en betydande uppdatering har anlänt, även om bilen till synes är sig lik.
Vem styr skutan?
Wanxiang Group grundades och leddes av Lu Guanqiu, en kinesisk entreprenör från en bondefamilj.
Redan i tonåren höll han på med att reparera traktorer i familjeföretaget. Hans framgångar fortskred under 1980-talet och vid början av 2000-talet doppade han sina tår i världen av elbilsproduktion.
Idag är han tyvärr bortgången, och enligt Karmas nuvarande VD var Karma Automotive hans dåvarande drivkraft. Lu är också inskriven i amerikanska Automotive Hall of Fame sedan några år tillbaka.
Marques McCammon tog över rollen som VD 2019 med oerhörd erfarenhet från olika hörn av bilbranschen. Utan att baka ut hela hans CV här kan man konstatera att han är helt rätt gubbe för jobbet, vilket en längre konversation med honom bara underströk.
Skyhöga målsättningar
Karma Automotive har som målsättning att vara annorlunda från alla andra amerikanska tillverkare. De vill erbjuda en skräddarsydd köp- och ägarupplevelse långt mer personlig än vad Ford eller GM erbjuder.
Måttstocken stavas Ferrari och Aston Martin; därav valet av återförsäljaren Kroymans. Karma ämnar att hitta en balans mellan Apple och Ferrari; teknik och tidlöshet.
Personen som köper en Karma vill skapa en koppling till sin bil och ser den inte i första hand som ett verktyg, menar McCammon.
Samtidigt är Karma fullt medvetna om att både tekniken och kvaliteten i första generationen Revero var undermålig. 2020 bättrade man på tekniken, men kvaliteten var fortsatt på bestämt amerikansk nivå.
Framöver planerar man att släppa flertalet modeller med ganska korta intervaller. Gyesera kommer till slutet av 2025 och är en GT-vagn. Kaveya är flaggskeppet och är tänkt att vara det mest exotiska Karma har att erbjuda.
Det är inte heller något önsketänk att släppa kommande modeller, då Karma redan besitter rullande prototyper, med registreringsskyltar på de tre första.
Attityden är med andra ord tydlig. Här finns substans, och de vill visa det snarare än att komma med tomma bud.
Man placerar sig själv i samma kretsar som exotiska europeiska tillverkare, och nätverket av återförsäljare består av 22 amerikanska och 6 europeiska diton.
Bilarna byggs i en toppmodern fabrik i Kalifornien, där man redan lagerför cirka 90 procent av alla komponenter. Endast resterande tio behöver således införskaffas efterhand att bilarna byggs.
Karma Revero på pappret
Nog med snack om Karma Automotive; vad i hela friden är Revero för något?
Revero är en oerhört slank sportsedan som ärver sin grundläggande design från Fisker Karma, men som vid närmare inspektion har omarbetats nästan precis överallt.
Resultatet är en oerhört slående design som inte liknar något annat på vägarna, på ett ytterst positivt sätt. I en värld av optimalt paketerade och ofta smått groteska elbilar är det som en skänk från ovan att se ordentliga höfter och en motorhuv som sträcker sig från Ystad till Haparanda.
Karma Revero driver emellertid enbart på el, och dessutom bara på bakaxeln. Vad befinner sig då under huven? Jo, en förbränningsmotor, men som i Revero enbart agerar generator.
Förbränningsmotorn har man hämtat från BMW i8, vilket innebär att det är en rejält uppskrämd trecylindrig historia.
Samtidigt finns ett batteri på 28 kWh, stort nog för att kunna avverka betydande sträckor på enbart el. Den officiella räckvidden är 128 kilometer, och med hjälp av förbränningsmotorn stiger den siffran till 580 kilometer.
Bakom ratten på Karma Revero
Det är inte ett enkelt mål att leva upp till det bästa Europa har att erbjuda, men bilen får tala för sig själv.
När jag sjunker ner i förarstolen märks det genast att Revero är en bil man sitter i, inte på, som så många andra bilar med stora batterier. Likt Maserati har Karma nämligen valt att placera batterierna i mittkonsolen istället för i golvet.
Interiören är fullkomligt dränkt i läder och andra högkvalitativa material. Man behöver bli väldigt petig för att lyckas hitta inslag av billigare plaster.
Även skärmarna är snygga och högupplösta utan att ta över en interiör som på det stora hela känns väldesignad och bra ihopskruvad.
Ett mindre störningsmoment är emellertid att justera speglarna vilket endast kan göras genom infotainmentsystemet.
Baksätet är trots den långa hjulbasen inte något att skriva hem om, varken på längden eller höjden. Bakluckan har en knepig öppning och inte särskillt mycket utrymme heller.
Vad som inte är jobbigt är att blicka ut över den kilometerlånga huven och de oerhört sexiga linjerna över hjulhusen, både fram och bak.
Karma Revero är vid närmare inspektion helt olik Fisker Karma i var och varenda panel på ett positivt sätt. Att designen fortfarande efterliknar Henrik Fiskers ursprungliga dito är inte heller på något sätt dåligt. Den är rent av skitball.
Ute på de nederländska vägarna
Revero kryper iväg från parkeringen helt dramabefriat tack vare den rena eldriften. Väl ute i stadstrafiken bidrar eldriften till den redan påtagliga lyxkänslan.
En starkt bidragande faktor till komforten är hjulbasen, som är längre än på Mercedes-Benz S-klass. Tillsammans med den sofistikerade fjädringen får det Revero att kännas som en äkta lyxbil i hur den uppträder på vägen.
Med det sagt finns det något för den körglada typen här likaså; Revero har trots allt norr om 500 elektriska kusar på bakaxeln. Vidare finns det väldigt lite vikt där bak, vilket snabbt blir uppenbart vid gaspådrag ut ur kurvor.
Den avslappnade och sofistikerade lyxsedanen omvandlas för blott ett ögonblick till en desto vildare skapelse. När väsenet från de skrikande däcken upphör är det åter tyst.
Saknar man ljudet och vibrationerna som en förbränningsmotor medför vid mer dynamisk körning, finns en lösning för det med.
Ett tryck på den ena paddeln bakom ratten byter körlägen. De olika lägena används för ren eldrift, bevara elektrisk räckvidd och ge mig allt du har.
I de två senare är förbränningsmotorn mer eller mindre aktiv. I mittenläget går den på effektiva varvtal, men kan trots det upplevas som stundvis oraffinerad.
I sportläget blir trepipen desto mer varvvillig och ljudspåret är inte helt dumt heller. Kort sagt fungerar den så kallade E-REV-drivlinan väldigt väl och förmågan att kunna åka långa sträckor utan att behöva planera in ett enda laddstopp är oerhört välkommen i den här klassen av bil.
Karma Revero är för de som premierar exklusivitet
Tillhör man den skara som aktivt undviker att köpa en Porsche Taycan för att varannan kotte på hela Östermalm har en, tillhör man kundgruppen för Karma Revero.
Varför då? Jo, nya Karma Revero kommer bara att produceras i 150 exemplar. Så många Porsche Taycan står säkerligen parkerade längs Birger jarlsgatan i skrivande stund.
Men är inte Karma Revero dyrare då? Nej. Med ett startpris på under 150 000 USD konkurrerar den ganska direkt med hela skaran av eldrivna lyxsedaner. Den gör det dessutom väldigt väl.
Är Karma Revero ett amerikanskt svar på Ferrari och Aston Martin? Inte direkt. Men att befinna sig i samma rum som dem och erbjuda samma nivå av exklusivitet skadar knappast, om ägarupplevelsen och servicen som erbjuds håller måttet det vill säga.
Som alternativ till Lotus Emeya, Porsche Taycan eller Audi e-tron GT erbjuder den ett spännande, och för somliga, lukrativt helhetspaket.
Framtida egen teknik och helt egna designer är vad som krävs för att Karma Automotive till fullo ska ta klivet ur Fiskers skugga. Om Karma Revero och de som styr företaget är något att gå på, ser framtiden onekligen ljus ut.
Karma Revero (2024)
Motor: 1,5-liters, 3-cylindrig, bensin, dubbla elmotorer, 544 hästkrafter, 746 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,5 sekunder
Toppfart: 201 km/h
Elektrisk räckvidd: 129 km
Vikt: 2 296 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5065/2161/1332 mm
Pris: Inget svenskt pris har kommunicerats
Karma Revero
Karma Revero överträffar förväntan och utför ett spännande val jämte andra miljömedvetna sedaner i lyxsegmentet.