BMW i3s
Motor: Elmotor, 184 hästkrafter, 270 newtonmeter
Kraftöverföring: Enstegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,9 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Vikt: 1365 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4011/1577/1775mm
Pris: Från 410 400 SEK (Testbil ca 498 600 SEK)

Vilket är världens mest miljövänliga bilmärke? Kan det vara Toyota med sin uppsjö av hybrider? Icke. Volvo som enbart ska erbjuda elektrifierade drivlinor inom några år? Försök igen. Tesla? Knappast. Svaret är BMW, och det kan säkert förvåna många. Faktum är dock att BMW har de mest miljövänliga fabrikerna i världen vilket i kombination med effektiva drivlinor gör att de rankas högst upp år efter år i olika miljöundersökningar. Märkets enda elbil är i3 som nyligen fick sig en liten uppkryddning. Resultatet är i3s som ser tuffare ut och har mer pulver. Frågan är dock om BMW har lyckats maskera det faktum att i3 är en av de äldsta bilarna i deras modellutbud? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera BMW i3s.

Nya i3s ser avsevärt mycket bättre ut än ”vanliga” i3, mest tack vare den tuffa fronten som ser ut att vilja slå varvrekord på valfri bana. Dessutom trycker elmotorn ut 16 extra hästkrafter vilka går ner i backen via bakdäcken. BMW i3s accelerar linjärt och kvickt, men det rör sig ändå inte om varken en sportbil eller en Tesla. Känslan är dock att bilen är mycket snabbare än den faktiskt är just för hur responsiv den är. En elmotor har allt vridmoment tillgängligt vid valfritt varvtal vilket innebär att man aldrig behöver vänta på att man ska nå ett visst varvtal för att det ska hända något.

BMW i3s har också en väldigt kraftig motorbroms vilket kräver lite övning innan man bemästrar funktionen. När man väl gör det behöver man egentligen aldrig använda bromsen eftersom det räcker att släppa på gaspedalen för att bilen ska stanna. Väl igång går i3s oerhört stabilt, nästan som på räls, trots dess löjligt smala däck, och styrningen är mycket direkt. Bilen är också genuint rolig att köra eftersom den är bakhjulsdriven och har mer kraft än de flesta andra elbilarna.

När det kommer till att frakta folk eller prylar är i3s semipraktisk. Den har små bakdörrar som öppnas som på en Rolls-Royce vilket underlättar insteget till baksätet, men väl på plats är utrymmet inte överdrivet bra. Bagegutrymmet är dock tjänligt men bilen vinner inga extrapoäng här. Vad gäller komfort finns det en hel del kvar att önska eftersom ojämnheter i vägen tas upp av fjädringen lika väl som på en sittgräsklippare.

Insidan av i3s pryds av en stor mängd paneler som ser ut att vara tillverkade av återvunna äggkartonger vilket faktiskt är exakt vad de är. BMW är det enda bilmärket i Sverige som har ett holistiskt tankesätt när det kommer till miljövänlighet, vilket jag älskar. Om man ska tillverka en miljöbil, varför inte gå all in när det kommer till alla aspekter av bilen? Det må se lite småfult ut, men det tjänar ett nobelt syfte. Men varför ser ratten ut att sitta upp och ner?

I slutändan har i3 fått sig den uppdatering den behöver, men det finns ett stort problem som stavas v-ä-t-g-a-s. För varje dag som går blir det allt tydligare att batteridrivna elbilar inte har någon framtid, särskilt när man inte kan köra dem längre än 20 mil (vilket är fallet med i3s). BMW i3s är utan tvekan min favorit när det kommer till alla ”vanliga” elbilar eftersom den är klurigt designad och bäst i klassen när det kommer till köregenskaper, men det är inte längre enkelt att motivera ett köp av en batteribil när elbilar med bränsleceller fungerar så mycket bättre. Det enda som saknas är ett välfungerande nät av vätgasstationer, men det är bara en tidsfråga innan det finns på plats. Men till dess är BMW i3s en av de bästa elbilarna på marknaden.

BETYG
Exteriör
7
Interiör
9
Valuta för pengarna
5
Relativ praktikalitet
6
Ha-begär
5
Relativ prestanda
8
Teknik
8
Motorljud
10
Komfort
3
Körglädje
9
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.