Nya Audi Q3 är en relativt färsk skapelse. Det är Audis lite mindre SUV, men som ändå är större än kompakt-SUV:en Q2. Det råder alltså ingen tvekan om att bilvärlden befinner sig i en SUV-hets och Q3 platsar fint in någonstans mittemellan liten och stor. Det finns dock de som sätter design i första rummet samtidigt som de vill sitta lite högre. Det kan låta som ett smalt kundsegment men sanningen är att bilar som BMW X4 och Mercedes GLC Coupé är bevis på att efterfrågan är relativt stor. Tidigare i sommar avtäckte Audi sin senaste SUV-coupé och det är en bil som är trendigare än Kardashians senaste smink-kollektion. Jag tog mig ner till Basel i Schweiz för att provköra nya, modemedvetna Audi Q3 Sportback.

Nyheter
– En helt ny modelltyp för Audi
– 1,5-liters bensinmotorn kommer med ett 48-volts mildhybridsystem i kombination med automatlåda
– Amazon Alexa blir integrerat i infotainmentsystemet (ännu inte tillgängligt i Sverige)
– Framlyktorna kommer helt i LED som standard
– En ”Edition One” erbjuds vid introduktion och innefattar exempelvis svarta Audi-logotyper fram och bak

Q3 Sportbacks design är lika viktig för modellens image som vatten är för människan. Det mest utmärkande är naturligtvis den sluttande taklinjen, det är trots allt lutningen som har givit modellen namnet Sportback. Audi menar att den maffiga formen och svepande siluetten ska öka den sportiga känslan, och visst ger den bilen en distinkt look. Q3 Sportback är längre än vanliga Q3, men också aningen smalare och lägre för att den ska upplevas så sportig som möjligt. Vissa kommer säkert att uppfatta coupé-formen som dynamisk och häftig medan andra kommer att tycka att den är lika onödig som en dunjacka i öknen.

Interiört känns Q3 Sportback igen sedan tidigare. Märket har valt att montera en infotainmentskärm och fysiska klimatreglage istället för två skärmar som i fler andra modeller, den vettigaste kombinationen enligt mig. Insidan är överlag behaglig att vila ögonen på och materialvalen andas hög kvalitet. Flera områden, särskilt de man ofta vidrör, har klätts med alcantara för en ökat ombonad känsla. Även ratten är skön att greppa och trevlig att titta på. Något som dock förstör det estetiska är den fula växelväljaren som ser ut att vara tagen direkt från Škoda. Varför man inte bara tar den lyckade växelväljaren från A4:an är för mig ett mysterium.

 

Motorer
Bensin
-1,5-liters, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter, framhjulsdrift
-2,0-liters, 230 hästkrafter, 350 newtonmeter, fyrhjulsdrift
Diesel
-2,0-liters, 150 hästkrafter, 340 newtonmeter, fram-/fyrhjulsdrift
-2,0-liters, 190 hästkrafter, 400 newtonmeter, fyrhjulsdrift

Efter att ha studerat alla designelement in i minsta detalj satte jag mig bakom ratten för att köra iväg. Valet för teststräckan föll på en bil med 45 TFSI-motorn. Det innebär en 2,0-liters bensinmotor som producerar 230 hästkrafter som skickas till alla fyra hjul genom en sjustegad dubbelkopplingslåda. Det märktes snabbt att motorn går tyst och fint, och Q3 Sportback upplevs som mycket stabil i alla lägen. Jag fick aldrig känslan av att jag satt särskilt högt upp, mycket tack vare att förarsätet går att sänka relativt långt ner. Efter att ha avverkat en mycket kurvig sträcka genom bergen kunde jag konstatera att Q3 Sportback har en fin avvägd styrning och att den ligger platt på vägen i de flesta kurvorna. Q3 Sportback kommer nämligen utrustad med progressiv styrning och sportchassi som standard. De hårdare dämparna är inte direkt bekväma över ojämnheter i vägen, men de är heller inte så stötiga att de framkallar diskbråck så fort man närmar sig lite ojämnt underlag.

Man kan lätt tro att Q3 Sportback är lika rymlig som en tändsticksask på grund av det sluttande taket, men faktum är att bagageutrymmet är samma storlek som i vanliga Q3. Baksätet har dock som väntat tagit den del stryk. Benutrymmet är förvånansvärt bra och sätena bak är både lut- och skjutbara. Takutrymmet är värre, jag som är 185 centimeter lång får plats på håret, bokstavligt talat.

Det är alltså köregenskaperna och designen som är de starkaste dragkrafterna för Q3 Sportback. De som prioriterar detta högt kan beställa bilen redan nu. I oktober lanseras även 35 TFSI och 40 TDI motorerna. Prispåslaget för coupéformen blir 23 400 kronor utöver den vanliga Q3:ans prislapp. Om det är värt det eller ej beror helt på vad man prioriterar, och jag är säker på att Audi kommer att sälja en hel del exemplar.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.