BMW X4 (G02) X-line xDrive20d 2018
Motor: 2,0 liter, rak 4-cyl, turbo, diesel, 190 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,0 sekunder
Toppfart: 213 km/h
Vikt: 1815 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4752/2138/1621mm
Pris: från 454 500 SEK (Testbil cirka 701 600 SEK)

Det finns folk som fnyser och rynkar på näsan åt SUVar med sluttande taklinje. Kanske inte helt orättvist, men i mitt huvud kan man ändå inte hata ett segment bara för att det finns. Efterfrågan är stor, och BMW vore lika dumma som en fluga som inte hittar ut genom ett öppet fönster om de inte byggde bilarna. Vem tackar egentligen nej till gratis pengar? Dessutom, om man nu ska bygga en coupé-SUV så ska man göra det precis på det sätt som BMW har gjort med nya generationen X4. Den är nämligen, oavsett vad man tycker om utseendet, helt fenomenal, och i följande text ska jag förklara för dig varför så är fallet.

Exteriördesignen är alltså fortsatt svår att smälta. Uppkäftigt cool säger vissa, töntigare än att ha solglasögon inomhus säger andra. Vilken sida du än sympatiserar med kan vi i vart fall konstatera att bakpartiet har blivit mycket lättare att älska, medan fronten i stort sett är den samma (fast nu med justerbara spjäll i grillen för optimal aerodynamik på motorväg). Bilen både ser ut att vara och känns större i sin nya skrud, vilket inte är så konstigt med tanke på att X4 de facto har växt ett par centimeter både på bredden och längden.

På insidan hittar vi samma interiör som i BMW X3. Detta är inte någon slump – nya X4 är egentligen bara en X3 med mer fokus på design och högre pris. Den som vill ha en mer detaljerad genomgång av teknik och läderkvalitet (och mycket annat för den delen) kan med fördel läsa min recension av BMW X3. För den som inte vill besväras med att klicka på länkar kan jag sammanfatta interiören i ett enda ord – underbar.

Hur påverkas då innermåtten av det sluttande taket? Bagageutrymmet är helt klart mindre än det i syskonet X3. Den som behöver plats för en hundbur eller något annat stort och fyrkantigt bör nog därmed inte titta på en X4:a (duuuh), men den som blott fraktar mjuka träningstrunkar och matkassar klarar sig fint. Huvudutrymmet i baksätet räcker precis för mig (186 cm) om jag sitter rakt, men om jag lutar huvudet lite bakåt slår jag i taket. I och för sig blir detta ett tämligen bekvämt huvudstöd, men likväl slår jag i huvudet. Betyget dras ner ytterligare av den löjligt obefintliga sikten bakåt. Lycka till att backa in på trånga parkeringsplatser, om du inte köper till det futuristiska kamerasystemet (9 800 SEK) som kan smälta ihop flera kameravinklar till en osannolikt högteknologisk 3d-bild (en av 10-talets kanske bästa innovationer).

Testbilens drivlina – xDrive20d – är en riktigt vettig dieselspis som vi skrivit om flera gånger tidigare (du kan läsa mer om samma drivlina i andra BMW-modeller härhärhär och här). Det kommer knappast som en överraskning att motorn stod för 68 % av försäljningen av föregående generation. Priset är (i förhållande till andra drivlinor) överkomligt, prestandaden är fullgod och bränsleekonomin är superb. 0,64 liter per mil stod färddatorn på efter en veckas blandad körning med mycket motorväg – inte illa för en bjässe som denna.

Motorn kan dock upplevas som en aning klattrig, och växellådan (samma 8-stegade automatlåda som vi hyllar oftare än Donald Trump twittrar något olämpligt) är en gnutta klumpigare vad jag minns den från andra BMW-modeller. Den som har lite extra pengar att bränna kan med fördel titta på sexcylindriga xDrive30d istället – ytterligare en mycket prisvärd motor som du kan läsa mer om här.

En mellan-SUV kommer aldrig att vara riktigt så sportig som dess lågbyggda kusiner i 3- och 5-serien, men för att vara just en SUV är faktiskt X4 riktigt rolig att köra. Nej, den är inte på sportbilsnivå och motorn beskrivs (som ovan redan sagts) snarare som vettig än sportig, men chassit är mycket väl avstämt och roligare drivlinor finns tillgängliga. Dessutom är fyrhjulsdriften inställd för att driva mer kraft till bakhjulen än framhjulen. Att skära ner taket påverkar bakvagnen på ett för körglädjen högst intressant sätt, inte minst i form av den perfekta viktfördelning (50 % på varje axel).

Det som imponerar mest är dock – precis som i fallet med X3 och 5-serien – kombinationen av komfort och sport. X4 upplevs som hårdare satt i fjädringen än X3, men i stort sett är komforten fortfarande nästan den samma. Närmare en perfekt balans än så här kommer man bara i X3. Glöm dock inte att välja den adaptiva fjädringen (6 900 SEK), ett livsviktigt tillval för att verkligen utnyttja bilens potential till fullo.

Sammanfattningsvis är nya X4 precis lika bra som nya X3, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att det i grund och botten är samma bil. Frågan är egentligen bara om du är beredd att betala cirka 23 000 kronor för hårdare fjädring och designen (om du nu ens uppskattar den).

Psst! Läs min tillvalsguide till nya X3 här. Utrustningslistan påminner starkt om den till X4.

Vilken hade jag valt, X3 eller X4? Lätt fråga. Jag hade köpt X3 och lagt de sparade pengarna på extrautrustning. Tillvalslistan är nämligen lång och bankkontot läcker som Edward Snowden varje gång du bockar för en ruta. Testbilen hade cirka 220 000 kronor i extrautrustning, och då fanns inte ens adaptiv farthållare. För de pengarna kan du få en Volkswagen Golf, som har tekniken som standard. BMW må vara premium, och man får mycket känsla för pengarna, men likväl fortsätter priset att vara det fula snedsteget i en annars så vacker dans.

BETYG
Exteriör
9
Interiör
10
Körglädje
9
Valuta för pengarna
6
Relativ praktikalitet
6
Ha-begär
10
Relativ prestanda
7
Personlighet
9
Motorljud
6
Komfort
7
Redaktör, Porsche-entusiast och redaktionens IT-gud.