BMW 420d Gran Coupé xDrive
Motor:
 2,0-liters fyrcylindrig dieselmotor, 190 hk, 400 Nm
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,4 sekunder
Toppfart: 230 km/h
Vikt: 1690 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4638/1825/1399mm
Pris: 409 500 SEK (Testbil ca 502 700 SEK)

Konsumenten har definitivt blivit mer fåfäng idag jämfört med förr i tiden. Idag ska allt vara sportigt men ändå praktiskt och stilfullt på samma gång. Biltillverkarna har därför mycket att leva upp till när man utvecklar en ny modell. BMW har lanserat 4-serie Gran Coupé som utlovar just detta – stil, dynamik och utrymme. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och recensera 420d Gran Coupé för att ta reda på om form före funktion lämpar sig för dagligt bruk.

F30-generation som inkluderar nuvarande 3-serien och 4-serien har fem framgångsrika år på marknaden. Konkurrensen är dock stenhård och BMW 420d Gran Coupé kan jämföras med Zlatan på fotbollsplanen – prestationsnivån är fortfarande hög trots dess långa karriär. Det är ofta man förundras över hur pass effektiv BMW:s drivlina är. Kan verkligen 190 hästkrafter upplevas som så här snabbt?

Bottendraget från den fyrcylindriga dieselmotorn är lika kraftfull som en explosion. Fyrhjulsdriften hjälper bilen att snabbt hitta det grepp som den behöver och den åttastegade automatlådan växlar lika snabbt som det tar för dig att blinka. Körupplevelsen bakom ratten är väldigt involverande och oerhört dynamisk. Det är svårt att hitta en bil i mellanklassen som är lika underhållande att köra.

Kupén är ombonad för att du som förare ska känna dig speciell. Sportstolarna är kramgoa, komfortabla och klassledande och har en sittposition sportigt nära marken med en bra uppsikt över dina medtrafikanter. Interiören upplevs dock inte lika modern som dess tyska konkurrenter. BMW har däremot en tendens att vara en smula konservativa i sin interiördesign men kvaliteten blir därmed också hög. Materialvalen är av hög klass och du får en tydlig feedback från knappar och reglage. Det uppdaterade iDrive-systemet funkar klockrent och det är enkelt att navigera sig fram på den högupplösta skärmen genom den långa listan av valmöjligheter.

Gran Coupé-formatet är väldigt diskret men det gör 4-serien praktisk samtidigt som den behåller ett sportigt intryck. Där har verkligen BMW lyckats väldigt bra. Bakluckan öppnas likt ett krokodilgap vilket gör det enkelt att lasta in och ut bagage. Formatet utökar även 4-seriens kundkrets på grund av de två extra dörrarna och de större packningsmöjligheterna. Enligt mig är detta ett mer tilltalande koncept än 3-serie Gran Turismo.

Sammanfattningsvis kan man säga att BMW lyckats återskapa de tre ledande orden som man marknadsför Gran Coupén med – stil, utrymme och dynamik. Utseendemässigt är det fortfarande en sportig design som möter hornhinnan men med en touch av lyx, och även om lastutrymmet är större känns bilen fortfarande alert. F30-generation upplevs dock inte så 2017, men en ny generation är på väg och blir den hälften så bra som nya 5-serien kommer konkurrenterna att få det tufft.

BETYG
Exteriör
8
Interiör
6
Körglädje
9
Valuta för pengarna
6
Relativ praktikalitet
7
Ha-begär
6
Relativ Prestanda
7
Personlighet
6
Motorljud
6
Komfort
7
Redaktionens Porsche-entusiast och Blocketnörd som älskar ingenjörskonst.