BMW 520d xDrive (G30)
Motor: 2,0-liter, 4-cyl, turboladdad diesel,190 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,5 sekunder
Toppfart: 235 km/h
Vikt: 1635 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4936/1479/1868 mm
Pris: 427 500 SEK (Testbil ca 550 000 SEK)

Efter att ha kört ett antal versioner av BMW 5-serie är hela redaktionen överens om att generation G30 är en mer än imponerande bil. 540i var onekligen en snabb vagn och 530d hade outtömliga reserver av vridmoment, men frågan är hur det är att köra den 5-serie alla faktiskt köper? BMW 520d är tjänstebilsförarnas favorit och den modell som merparten av alla kunder kommer att lägga vantarna på. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om BMW 520d kommer att imponera på tjänstebilsägarna, eller om motorn blir den svaga länken.

Något som varje 5-serie av generation G30 bär med sig oavsett motor är interiören. Med ett par (ganska dyra) tillval ikryssade får man en kabin som inte kan beskrivas som något annat än magnifik. Designspråket är samma som har funnits i BMW sedan millennieskiftet, men det är en modern tolkning som ser alldeles förträfflig ut. Kvalitetskänslan är på topp, TFT-skärmen framför föraren är snyggt integrerad med fasta inlägg för varv- samt hastighetsmätare och tekniknivån är skyhög. Man vet inte om det är tekniken eller utseendet som man beundrar mest, båda hjälper insidan till att bli en plats man gärna vistas i under längre perioder. I stort är interiören som att köpa en ekonomi plus-biljett till en atlantflygning, för att sedan bli uppgraderad till första klass. Man betalade visserligen en bra summa för den första biljetten, men man kan ändå inte låta bli att bli positivt överraskad.

Körmässigt är det svårt att trycka ned på 5-serien. Chassit har en tendens att lura föraren att man sitter i en 3-serie när det andas livlig körning. Att kalla den lekfull kan vara en överdrift men körupplevelsen är i det närmaste perfekt avvägd mellan komfortmoln och lekstuga. Vad som kan tänkas sänka lekfullheten är egentligen motorn som producerar 190 hästkrafter och 400 newtonmeter. Det låter inte mycket för världen, men tack vare en grym automatlåda från ZF och cirka 100 kilogram i bantad vikt mot föregångaren känns bilen förvånansvärt pigg. Vid omkörningar flyger man inte om folk i högerfilen, men det känns samtidigt inte som att bilen har astma. Jag vill kalla fartresurserna fullt tillräckliga för både ” ******* jag håller på att missa planet” och för dagligt bruk.

Sätter man sig in i vem som köper en 520d förstår man ganska snabbt varför den är så populär. Bilen är otroligt komfortabel, den dricker lika mycket som Påve Franciscus och fartresurserna räcker till allt man kan tänkas behöva i verkligheten. Oavsett om man vill ha den mest bekväma, moderna, körglada eller effektiva bilen som finns hamnar BMW 520d högt upp på listan. Den kan göra allt med bravur och lite till. Problemet är bara att den som vill ha sin perfekta 5-serie kommer att kryssa i ett antal tillval, vilket får prislappen att springa iväg. Samtidigt ska man komma ihåg att det inte kan vara gratis att äga en av väldens bästa bilar. Det är just det 520d tangerar till att vara för tillfället, bäst i världen.

BETYG
Exteriör
9
Interiör
10
Körglädje
8
Valuta för pengarna
8
Relativ praktikalitet
7
Ha-begär
9
Relativ prestanda
7
Personlighet
6
Motorljud
7
Komfort
10
Redaktionens Prius-expert. Bosatt i München. Jag tillbringar lika mycket tid bakom ratten som på kontoret, varav förarsätet är platsen jag föredrar.