BMW 320d xDrive Touring
Motor:
2-liter, 4-cyl diesel, turbo, 190 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,6 sekunder
Toppfart: 228km/h
Vikt: 1655 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4633/1429/2051 mm
Pris: 361 500 SEK (Testbil ca 577 500 sek, se full specifikation här)

Arla har sin mellanmjölk, Trump sin frilla och BMW sin 3-serie. Få saker är lika utmärkande i sitt segment, och när det kommer till 3-serien så är 320d den självklara kundfavoriten. Idag är visserligen 3-seriens position som marknadsledare hotad av nya Audi A4, men det är ändå lätt att förstå varför BMW:s försäljning ser ut som den gör. 3-serien är både snygg, bekväm, lyxig, sportig och praktisk – det sistnämnda speciellt i kombiformat. Högsta Växeln har tidigare suttit bakom ratten på flera varianter av 3-serien, bland annat BMW M3 och 340i, varav båda fick enastående höga betyg. Frågan är hur bra den jordnära modellen som människor faktiskt köper är. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på det.

Först och främst måste jag kommentera det faktum att vi testade denna bil i ett av Stockholms genom tiderna värsta snökaos – och den briljerade. Hånskrattandes sladdade jag gladligen runt strandsatta bilar vart jag än åkte, med munnen prytt av ett leende så glatt att det kunde ha lyst upp den mörkaste av vinternätter i Norrland. Situationer som dessa är exakt det som fyrhjulsdrift (och vinterdäck) är till för, och BMW:s fyrhjulsdriftsystem xDrive tacklade alla de utmaningar som bilen ställdes inför utan några som helst problem.

Det kommer inte som en chock att just 320d tycks vara kundfavoriten. Drivlinan som bilen har under motorhuven är helt enkelt fenomenal ur ett vardagsperspektiv, speciellt med tanke på priset. Accelerationen kommer inte att ge upphov till några panikartade skrik från oförberedda medpassagerare, men kraften räcker gott och väl till för att köra om diverse pensionärer och lastbilar. Sättet som kraften levereras på är speciellt – redan från låga varv är leveransen silkeslen och jämn. Om plånboken är tunn mot slutet av månaden så går det dessutom att köra bilen på ett sådant vis att bränslet aldrig tycks ta slut.

Kombinerat med den fantastiska 8-stegade automatlådan blir drivlinan en ren fröjd. Jag kan inte nog betona vikten av detta: VÄLJ AUTOMATLÅDAN, inte den manuella. Automatlådan används bland annat även av Rolls-Royce, Aston Martin och Bentley. Det är en av de absolut bästa växellådor som finns på hela marknaden, i alla kategorier. Punkt slut.

Upplevelsen bakom ratten är speciell. Tyska premiumbilar beskrivs ofta som sterila, men i jämförelse till sina konkurrenter erbjuder 3-serien nästan italienska vibbar med mängder av känsla och passion. Det är något speciellt med 3-serien som väcker känslor på ett sätt konkurrenterna inte gör. Sätespositionen är kaxigt låg, linjerna förföriska, chassit balanserat till perfektion och trots fyrhjulsdriften så känns bilen bakhjulsdriven (till dess att du verkligen behöver fyrhjulsdriften, då den ödmjukt kliver in och räddar ditt liv och din ekonomi). På sin hemsida skriver BMW att 3-serie Touring ska leverera ”oöverträffad körglädje”. Jag är benägen att hålla med om detta. I sitt segment levererar 3-serien helt klart mest körglädje. Lägg dock märke till att du blir tvungen att lägga till adaptiv M-fjädring för 10 000 svenska kronor om du vill utnyttja bilens fulla potential.

Trots den rediga portionen körglädje är även kvalitén på komforten hög. 3-serien är inte lika bekväm som Audi A4, men bilen uppfyller galant de krav som man kan tänkas ställa på en bil i denna prisklass. Fjädringen är behaglig och sätena är bekväma. Ljudnivån ligger dock bara strax över gränsen till godkänd för en premiumbil. På motorvägen finns det en del däck- och vindljud som tränger sig in din kokong av dyra tillval, lyx och läder.

På tal om lyx och läder – det går att utrusta sin 3-serie med oerhört många leksaker. En högupplöst och bredare skärm, Head-Up display, lyxljud från Harman Kardon, en uppsjö av kameror och M-sportpaket är exempel på de tillval som testbilen hade. Totalt låg priset för extrautrustningen på över 200 000 kronor. Med andra ord – två och en halv Renault Twizy.

Vissa tillval kan tyckas onödiga ur ett praktiskt perspektiv, till exempel Individual-läder med en prislapp på drygt 30 000 svenska riksdaler (som i ärlighetens dock känns ruskigt bra att sitta i). Det är viktigt att förstå att BMW 3-serie osar premium oavsett utrustning, men i slutändan blir känslan av högtid betydligt mer påtaglig om man går några tusenlappar längre. Det gäller att ha is i magen när man väljer extrautrustning, annars kan man bli tvungen att käka Lidls ströbröd eller Biltemas wienerkorv i resten av sitt liv. För vissa kunder kan jag tänka mig att det är värt den uppoffringen.

Som sedan är 3-serien ruskigt läcker, men i kombiformat går en liten del av det vackra förlorat. Misstolka mig rätt – kombin är fortfarande snygg, men inte riktigt lika erotisk i sin framtoning. Den saknar det där lilla extra. Bakdelen på kombin känns inte alls lika genomtänkt som den på sedanen, även om den inte ser dålig ut. I gengäld får man visserligen ett bagageutrymme med tvådelad öppning som sväljer det mesta (men inte allt). När det kommer till praktikalitet så bör det även nämnas att mittenplatsen i baksätet är ett av de sämre i klassen.

Interiören är välbekant för den som suttit i en BMW tidigare – materialen är av genomgående hög kvalité, knapparna är logiskt placerade och en påtaglig känsla av premium finns där. Allt är snyggt och väl fastskruvat (förutom infotainmentskärmen, som tycks vara ett löjligt lätt mål för tjuvar och banditer). Den övergripande interiördesignen börjar dock kännas lite föråldrad. BMW har länge legat i framkant när det kommer till interiörer, men nu var det länge sedan man kom med något nytt och uppseendeväckande (*sneglar på Audis virtual cockpit*). Att iDrive (alltså infotainmentsystemet, inte att förväxla med fyrhjulsdriften xDrive) tvingade mig att upprepade gånger starta om min iPhone på grund kompatibilitetsproblem är inte direkt positivt heller. Frågan är om inte Audis nya system är bättre än iDrive (den frågan får redas ut dagen vi gör ett grupptest).

Vi kan konstatera att BMW verkligen håller sitt löfte – det tyska företaget levererar helt klart den ultimata upplevelsen, inte bara i de dyrare modellerna, utan även i den ekonomiskt försvarbara 320d. Tyvärr är 320d inte marknadsledande i något annat segment än just körupplevelsen, men å andra sidan så är man inte heller sämst inom något segment. BMW 320d är bra på allt helt enkelt, och dessutom bäst inom ett segment som för många kunder är det viktigaste. Att hela bilen osar premium gör inte saken sämre.

Som avslutning väljer jag att citera min branschkollega Chris Harris sammanfattning av bilen: ”it’s hard to justify having more for daily driving”.

Linus Adolfsson
linus.adolfsson@hogstavaxeln.com

BETYG
Exteriör
8
Interiör
8
Körglädje
9
Valuta för pengarna
8
Relativ praktikalitet
8
Ha-Begär
8
Relativ prestanda
7
Personlighet
8
Motorljud
8
Komfort
8
Redaktör, Porsche-entusiast och redaktionens IT-gud.