RAM 1500 Laramie
Motor: 5,7-liter, V8, 401 hästkrafter, 556 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6.6 sekunder
Toppfart: 175 km/h
Vikt: 2224 kg
Mått
(längd/bredd/höjd):
5916/2084/1971 mm
Pris: ca 690 000 kronor

Flera biltillverkare producerar livsstilsorienterade bilar. Det spelar ingen roll om man är vindsurfare, konstnär eller fallskärmshoppare; det finns en bil för alla. För de som jobbar som hantverkare eller med arbeten som kräver tunga transporter finns det många pickuper att välja på, men när det kommer till variation är det relativt kalt. Majoriteten av europeiska pickuper erbjuder imponerande lastförmåga, men mycket övrigt att önska när det kommer till lyx och komfort. Detta är någonting som RAM ämnar ändra på. Tack vare AEC Europe kan man nu köpa RAM i Sverige och över hela kontinenten. För att se om en pickup kan erbjuda mer än bara palltransporter och ryggont har vi testat helt nya RAM 1500. Låt oss lägga i Högsta Växeln och se om RAM 1500 Laramie klarar av mer än att bara lasta tungt.

Årsmodell 2019 har sett en total förnyelse av RAM 1500. Bilen förvandlades från en dinosaurie till någonting aningen mer modernt. Man har gjort om denna sex meter långa best totalt och det som återstår från den förra generationen är dess enorma storlek. Även om exteriören har sett ett lyft är det interiört man har gjort de största framstegen. Jag vet inte när detta har skett, men det verkar som att amerikanska bilar har gått från att bara ha interiörer man vill ta på med handskar till att bygga rätt hyggliga insidor.

RAM har en enorm centerdisplay och som tillval kan du få en skärm vars yta rivaliserar den av Tesla och Volvo. Förutom stora skärmar erbjuds ventilerade säten, justerbar pedalhöjd och Apple CarPlay, vilket är små detaljer som gör vardagen lite trevligare än vad den behöver vara. Insidan har inte samma kassaskåpskänsla som premiumtyskarna, men för att vara en pickup är det verkligen imponerande.

Körupplevelsen i en 1500 är genomgående amerikansk och förvånansvärt tillfredställande. En 5,7 liter stor V8 har till uppdrag att föra denna klump framåt. Totalt produceras 401 hästkrafter vilket inte leder till några torra ögonhålor, men samtidigt räcker kraften för att bogsera ett mindre godståg. I alla versioner av RAM 1500 får du en redig amerikansk V8 som låter precis som ett jänkarjärn ska göra och om du vill kan du även få luftfjädring runt alla hörn. Just fjädringen var någonting riktigt uppskattat och jag kan med säkerhet säga att detta är den mest komfortabla pickupen som säljs i Sverige just nu.

Nackdelen med den mjuka fjädringskomforten är att man inte direkt känner sig som ett skruvstäd när det vankas kurvor. Trycker du på hårt på slingriga landsvägar lutar bilen mer än Michael Jackson gjorde under någon av sina live-föreställningar. Samma sak gäller styrningen som är ungefär like kommunikativ som en två-åring som inte lärt sig prata. Motorn är parad med en åttastegad låda från ZF och beter sig mjukt, även om man märker att den är gjord för att dra tungt snarare än att accelerera hårt med.

Att kritisera RAM 1500 för dess dynamiska brister är lite som att kritisera Jockiboi för att inte kunna multiplikations-tabellen, med andra ord ganska irrelevant. Vad RAM erbjuder är någonting jag aldrig upplevt i ett bruksfordon tidigare, en känsla av genuin lyx. Om man tittar på de europeiska alternativen är de kompetenta arbetsverktyg, men ingen av kommer i närheten vad det gäller komfort, utrymmen eller interiörskvalitet. Detta är vad som gör RAM 1500 speciell, möjligheten att ha ett fordon som kan hantera en tuff vardag utan att behöva offra någonting när det kommer till komfort. Om du har pengarna och en tillräckligt stor parkeringsplats är RAM 1500 Laramie ett uppriktigt intressant val.

BETYG
Exteriör
7
Interiör
8
Körglädje
5
Valuta för pengarna
6
Relativ praktikalitet
7
Ha-begär
8
Relativ prestanda
7
Teknologi
7
Motorljud
9
Komfort
9
Redaktionens Prius-expert. Bosatt i München. Jag tillbringar lika mycket tid bakom ratten som på kontoret, varav förarsätet är platsen jag föredrar.