Volvos Sverige

Läs vår recension av Volvo S60 Polestar här.

Förkortningar:
BTCC – British Touring Car Championship
ETCC – European Touring Car Championship
STCC – Swedish Touring Car Championship
WTCC –
World Touring Car Championship

Volvos arv inom motorsporten är imponerande men inte formidabelt. Trots det kommer alla med en minsta droppe oktan i blodet ihåg den 850 som körde på två hjul under BTCC. Att det var en kombi gör det hela mer spektakulärt. Volvos framgångar under åren har lett till legendarer som C30 Polestar och S60 Polestar Prototype. Polestar är de som har ansvarat för Volvos motorsportsatsning sedan många av oss på redaktionen blev till – år 1996. 2010 beslutade Volvo att de skulle börja tillverka Polestar-versioner av deras S- respektive V60. 2017 bytte de namn till Volvo Cyan Racing och samma år blev Polestar ett eget märke – det blev dags att bana vägen för en ny generation Polestar-bilar. För att undersöka var de kommer ifrån och vart de är på väg beslutade vi oss för att testa en av de sista Volvo-varianterna – S60 Polestar. Låt oss lägga i Högsta Växeln och undersöka lite av Volvos racinghistoria.

Volvo S60 Polestar har ett utseende som betonar dess svenska arv – subtilt. Den är lika diskret som en 850 R men är aggressiv nog för att uppmärksammas av de äkta entusiasterna, precis som min kollega Karl Walter nämnde i sin recension. Sätena må vara ergonomiska men de omfamnar föraren precis som man förväntar sig av en prestandabil. Låt oss istället utforska det S60 Polestar är till för – upplevelsen bakom ratten.

För att hämta S60 Polestar flög jag till Göteborg vilket innebar att det vankades roadtrip på vägen hem. Givetvis beslutade jag mig för att ta den långa vägen via mer eller mindre kända racingbanor i vårt avlånga land, banor som Volvo på ett eller annat sätt har en koppling till. Min första anhalt var Anderstop Raceway – den enda banan i Skandinavien där Formel 1 har arrangerats– men för att ta mig dit behövde jag först ta mig fram på snötäckta vägar. S60 Polestar inbringar en rejäl mängd förtroende; fyrhjulsdrift och ett rykte för säkerhet är lika lugnande som valium.

De som har kört minst en meter på en svensk väg vet att våra vägar i många fall är lika släta som månen. De enorma fälgarna – som är en av få ledtrådar som avslöjar vad bilen är kapabel till – bidrar därför till en del vägljud. När jag svängde av motorvägen och möttes av snötäckta vägar försvann ljudet och jag fick istället möjlighet att se vad bilen gick för. Jag satte bilen i sportläget vilket kryddar till drivlinan, ökar ljudet och gör styrningen tyngre. Perfekt för att låtsas att jag höll på att slå banrekord på Nürburgring, något Volvo lyckades med vilket visar hur seriöst man bör ta S60 Polestar.

ETCC anlände till Anderstorp på 80-talet och Volvo vann både 1985 och -86 med en 240 Turbo.  Idag ligger det en gymnasieskola där med motorsportprofil (som jag tyvärr inte gick på) och som en del av svensk motorsport känns platsen fortfarande fängslande med undantag av de EPA-traktorer som besudlade parkeringen; en mindre anrik del av Volvos historia.

Cirka två timmar norr om Anderstorp finner man Mantorp Park som byggdes 1969. 1972 kom Volvo på en fjärdeplats med en 142. Sedan 2015 är det Volvo Polestar Racings hemmabana och används idag för test av både Volvos racing- och gatbilar. 2016 vann Polestar två heat i STCC. När jag var där fanns det tyvärr mer snö än i Alaska vilket hindrande min framfart men jag lyckades åtminstone ploga pitlane och det kändes som en lämplig miljö för S60 Polestar.

Efter att ha satt fyrhjulsdriftsystemet på prov (det briljerade) var det den kungliga hufvudstaden jag hade i sikte. Nordväst om Stockholm finner man travbanan Solvalla som en gång per år förvandlades till en racebana där STCC hålls (från och med 2018 är det Norge som gäller). 2014 vann Thed Björk tillsammans med Polestar Racing det andra racet där. Det är dock inte därför vi åkte dit utan för att förvandlingen av en hästbana till en bilbana symboliserar förvandlingen av Volvo Polestar till Polestar – frågan vi ställer oss nu är hur utvecklingen av märket kommer att se ut.

Cirka 90 minuter norr om Stockholm finner man Tierp, en håla med drygt 5000 invånare. 2011 öppnades Tierp Arena – Nordens modernaste bana med även den med minst historia. Inte för Volvo dock. 2013 vann Volvo Polestar Racing sin femte STCC-titel här vilket onekligen gör banan signifikant på det stora hela. När vi kom rullandes i vår S60 Polestar hade vi inga som helst problem att få tillträde till banan.

Volvo S60 Polestar är alltså mer än bara en prestandabil. Det finns en mer anrik anledning till dess existens – både lokalt men även internationellt – 2017 vann Polestar Cyan Racing WTCC med en S60 Polestar TC1; det finns en seriös satsning bakom gatbilarna. 2018-års modellår är det sista för Volvo Polestar-modellerna och framtiden kommer att erbjuda en kombination av renodlade Polestar-bilar (som exempelvis Polestar 1) men också ”Polestar Engineered” Volvo-bilar. 2018 års Volvo V- och S60 är numrerade och därför är det din sista chans att köpa en del av den svenska motorhistorien innan den vänder blad. Det finns alltså en hel det att hämta bakom Polestar-loggan. Polstjärnan användes historiskt som en ledsagare på himlen, och frågan är om Volvo S60 Polestar kommer att försätta vara det för Polestar.