Hyundai IONIQ Elbil
Motor:
 Elmotor, 120 hästkrafter, 295 newtonmeter
Kraftöverföring: Enväxlad automatlåda, framjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 9,9 sekunder
Toppfart: 165 km/h
Vikt: 1495 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4470/1450/1820mm
Pris: 331 900 SEK (Testbil 364 900 SEK)

De som känner mig vet att jag, föga förvånande, föredrar bilar som bränner ett smärtsamt stort hål i plånboken efter en veckas intensivt testande. Istället för att ta sig an obskyra arbetsuppgifter i stadens mer tveksamma delar kan man då testa en elbil. Hyundai har bestämt sig för att bygga en helt elektriskt driven variant av sin Prius-dräpare IONIQ och jag har med stor entusiasm testat den. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Hyundai IONIQ i elbilsutförande.

Kombinationen Hyundai och elbil låter ungefär lika upphetsande som menyn på en vägkrog. Detta kunde inte vara längre från sanningen. Jag kommer antagligen att upprepa detta lite för många gånger, men Hyundai IONIQ är genuint rolig att köra. Chassit är briljant och den mjuka, jämna, och linjära kraften som elmotorn levererar gör att körupplevelsen faktiskt är enhälligt positiv. Vem hade trott det? Bilen må inte vara snabb, men samtidigt är den inte heller långsam. Dessutom innebär den effektiva motorbromsen att man nästan aldrig behöver använda mer än en pedal. IONIQ i elbilsutförande är så löjligt enkel att framföra samtidigt som den är lika skojig att köra som något betydligt sportigare. Nämnde jag förresten att den är genuint rolig att köra?

När vi testade IONIQ Hybrid gav vi den komplimanger för att den inte ser lika ful ut som den gräsliga Toyota Prius. Tyvärr har Hyundai fått för sig att förfula IONIQ i elbilsutförande. Fronten är lika plastig som en amerikansk hemmafru i 50-årsåldern och får IONIQ att se ut som en gris. Från alla andra vinklar är designen dock oförändrad vilket är bra. Interiören känns, precis som resten av bilen, väl ihopsatt. Knapparna är logiskt utplacerade och kvalitetskänslan är på en mycket högre nivå än man förväntar sig av en Hyundai. Dessutom är den otroligt välutrustad med exempelvis ventilerade stolar och ett infotainmentsystem med snygga och snabba animationer. Det kan låta som en liten detalj men en avgörande sådan när det kommer till själva upplevelsen. För de lite segtänkta kan jag avslöja att den alltså är mycket god både när det kommer till klämma-och-kännandet och körandet.

Vad gäller IONIQs praktiska egenskaper är inte historien lika munter. Bilen är särskilt inte särskilt stor vilket resulterar i ett bagageutrymme som är helt okej men inte mycket mer än så. Den sluttande taklinjen innebär ett baksäte som inte är överdrivet bekvämt för den som är välsignad med ett huvud. Dessutom är bakrutan delad i två av en panel som totalt skymmer sikten bakåt. Den undre rutan blir också smutsig nästan direkt och varken regn eller spolarvätska kan åtgärda den saken. En Lamborghini Countach har antagligen bättre bakåtsikt än en milt nedsmutsad Hyundai IONIQ.

Den ännu obenämnda elefanten i rummet är givetvis räckvidden. Tyvärr är den inte briljant i IONIQ:s fall, under 20 mil. För att vara en sprillans ny elbil är denna siffra helt enkelt för dålig. Sedan såg jag hur mycket (läs lite) Hyundai vill ha för bilen och då ändrade jag min åsikt omedelbart. IONIQ kostar ungefär 330 000 kronor, och då är batterierna inkluderade i priset. En motsvarande e-Golf kostar nästan 70 000 kronor mer och kan inte erbjuda mer räckvidd. Därför lär IONIQ vara en av de mest prisvärda elbilarna på den svenska marknaden just nu. Det bör dock tilläggas att denna siffra inte ter sig lika attraktiv om man jämför med samma modell i hybridutförande.

Hyundai IONIQ är något så märkvärdigt som en genuint bra bil som också råkar vara helt eldriven. På motorväg är den knäpptyst och oförskämt bekväm. I staden är den sanslöst skojig, så renodlat enkel att det blir kul. Negativa punkter är den förfärliga fronten, katastrofala bakåtsikten, samt den mediokra räckvidden. Trots detta har ändå Hyundai tagit ett jättesteg framåt när det kommer till kvalitet och körkänsla och för det förtjänar de en eloge!

BETYG
Exteriör
6
Interiör
8
Valuta för pengarna
8
Relativ praktikalitet
7
Ha-begär
4
Relativ prestanda
5
Personlighet
6
Motorljud
10
Komfort
9
Körglädje
9
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.