Premiärvisning av nya Kia Ceed i München
Kia är bilmärket vars försäljning har gått som en nyårsraket under de senaste åren. Modellen som satte märket på kartan i Sverige heter Ceed. Den första generationen introducerades år 2006 och har sedan dess varit omåttligt populär i Sverige. Den nuvarande generationen, den vi ser ute på vägarna, kom år 2012 och passerade sitt bäst före-datum för ett bra tag sedan. Om bilar kunde få rynkor skulle dagens Ceed se ut som Madonna snarare än Beyoncé. Nu har Kia äntligen släppt en ny Ceed och jag lade genast i Högsta Växeln och begav mig till München för att ta en närmare titt.
Det första jag anmärkte på var namnet. För alla er som är bilnördar eller någon gång hört Jeremy Clarkson säga namnet vet att Ceed stavas med en apostrof. Detta är inte något jag helt plötsligt glömt bort att skriva utan Kia har helt enkelt bestämt sig för att slopa den helt. Kanske är det för att allting med bilen, inklusive namnet, ska kännas lika nytt som ett par oanvända vita skor.
När täcket drogs av bilen kom jag att tänka på hur mycket sportigare den ser ut jämfört med den nuvarande. Från många vinklar liknar nya Ceed Kias GT-vagn Stinger, utan att sticka ut för mycket. Om förra Ceed var lagom, är denna lite lagom-are?
Kia menar att den nya generationen ska vara roligare att köra, att den ska få nya motoralternativ och som jag redan har konstaterat, att den ska se lite sportigare ut. Kia Europas marknadschef var väldigt tydlig med att Ceed är en bil tillverkad i Europa, för Europa. Sverige verkar ha spelat en viktig roll i utvecklingen eftersom modellen har bullertestats på svenska vägar för att slippa låta som en torktumlare på motorvägen mellan Stockholm och Göteborg. Kia har även tagit beslutet att man inte ska kunna stänga av bakljusen, det lyfter jag på hatten för.
Som kraftkälla under huven finns det nu två nya motorer att välja på. En 1,4-liters bensinmotor som producerar 140 hästkrafter och en 1,6-liters dieselmotor som producerar 136 hästkrafter. De alternativen går att få med en sexväxlad manuell växellåda eller en sjustegad dubbelkopplingslåda som ska kunna växla snabbare än en flugas reaktionsförmåga.
För dig som letar efter en större bil som kan lasta mer, lugn bara lugn. Det kommer med största sannolikhet att släppas en kombivariant av bilen inom inte alltför lång tid. Mer av Ceed får vi se när den har publik premiär på bilmässan i Genève, där vi kommer att vara på plats och rapportera.