Kia Stinger provkörd i Spanien

Det är en spännande tid vi (läs: jag) lever i. Inom loppet av en vecka har jag fått äran att hugga tänderna i inte mindre än två koreanska prestandamodeller, hur ofta händer det egentligen? Den första, Hyundai i30 N, visade sig vara en höjdare av rang. Därmed kommer det knappast som en överraskning att det spratt ända ut i tånaglarna av förväntan när jag begav mig mot Mallorca för att lägga i Högsta Växeln och provköra Kia Stinger under den spanska höstsolen. Visst hade det varit gött att vara mig ibland?

Stinger GT
Motor:
3,3 liter, V6, dubbelturbo, 370 hästkrafter, 510 newtonmeter
0–100 km/h: 4,9 sekunder
Toppfart: 270 km/h
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Pris: 514 900 SEK (fullutrustad som standard)

Först och främst, vilket namn! Bilen hade lika gärna kunnat heta Kia Käftsmäll. Dessutom, en Kia med 370 hingstar, fräsig design och V6-motor, räcker inte det som köpargument? Nja, det gör inte riktigt det – men vad säger du om jag säger att bilen är minst 100 000 spänn billigare än motsvarande Audi, och dessutom fullutrustad från start? Nu börjar det likna något. Visst, man får dras med en genomgående lägre kvalitet (inte minst interiört), men summan är ändå så pass stor att prisbilden inte går att blunda för.

Fakta
– Helt ny, och Kias genom tiderna starkaste, prestandamodell
– Mer hästkrafter och lägre pris än Audi S5
– V6-motor och 370 hästkrafter från 514 900 SEK
– Första kundleverans i november

Den mest uppseendeväckande nyheten hittar vi under motorhuven – en fullständigt vanvettig V6:a med 370 kusar i stallet. Kraftpaketet är ungefär lika kompatibelt med den allmänna uppfattningen av Kia som dödsmetall-bandet Slipknot är med Dansbandsveckan.

På en raksträcka slungas man, hårt, bakåt i förarsätet när foten planteras i gaspedalen. Lyckligtvis har ingenjörerna inte bara förkovrat sig i kraft, även karaktären är muntert trevlig. Samma sak kan sägas om den supervettiga instegsdieseln. Båda motorerna kopplas till en 8-stegad automatlåda, som tyvärr inte lyckas hänga med i svängarna utan stryper motorernas annars så starka potential. Å andra sidan fungerar den utmärkt om du låter lådan arbeta i normalt tempo.

Rivaler
– BMW 4-serie Gran Coupé
– Volkswagen Arteon
– Audi A5 Sportback

Kia är noga med att påpeka att det här är en GT-vagn, inte en sportbil. Rätt har de allt. Bilen var alldeles för tung och mjukt inställd för att leverera något riktigt adrenalinpåslag när vi dundrade runt Circuito Mallorca-banan. På den svenska marknaden kommer det dessutom bara att säljas fyrhjulsdrivna bilar (internationellt finns bakhjulsdrift som alternativ). Systemet är bakhjulsorienterat, men du lär inte klå någon raggare när det kommer till parningsdans på din lokala Biltema-parkering. Spiken i kistan blir avsaknaden av ett mustigt avgasljud.

Stinger GT-line (diesel)
Motor:
2,2-liter, 4-cyl, turbodiesel, 200 hästkrafter, 440 newtonmeter
0-100 km/h:
7,7 sekunder
Toppfart:
225 km/h
Kraftöverföring:
8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Pris: 429 900 SEK

Nej, det här är en långfärdsvagn. Tanken är att man ska kunna ta sig från Stockholm till Paris med fart, komfort och stil. Det är i denna miljö som Kia Stinger visar sitt rätta jag. Jag har inga som helst problem med tanken på att färdas tusentals kilometer med bilen, tvärtom. Väghållningen, fjädringen, ljudsystemet och kraften är alla faktorer som bidrar till det extremt prisvärda paketet som bilen är. Hade jag hellre gjort samma resa i en Volkswagen Arteon? Nej. Men i en Audi A5 då? Jovars, men då hade jag helst sett att någon annan pröjsat ekipaget.

I slutändan vill jag påstå att Kia har lyckats. Den som redan har förbeställt en Stinger och förväntat sig en sportbil kommer att bli besviken, men som GT-vagn ger bilen svårslagen valuta för pengarna. Det går inte annat än att älska Kia Stinger för vad den är – en briljant långfärdsbil med hisnande prestanda, till ett superrimligt pris. Vem hade trott det om Kia för några år sedan?