Test: Range Rover Evoque

Range Rover Evoque (2020)
Motor: Bensinmotor, 249 hästkrafter, 365 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 7,5 sekunder
Toppfart: 230 km/h
Vikt: 1 891 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4371
/1649/2100mm
Pris: 476 900 SEK (testbil cirka 708 000 SEK)

Range Rover är för många synonymt med förstklassig komfort och lyx, liksom kompromisslös praktikalitet och prestanda har blivit ett signum för britternas flaggskeppsbil. Lillebror Evoque kontrasterar emellertid i mångt och mycket ovan uttalande. I egenskap av nerskalad kompakt-SUV har det av naturliga skäl visat sig vara svårt att till fullo leva upp till det rykte som modellnamnet medför. Trots det har minstingen inom Range Rover-serien blivit omåttligt populär, mycket tack vare dess stilrena design och framkomlighet i innerstadstrafiken. Vi lägger i Högsta Växeln för att ta reda på om Range Rover fortsatt är ett konkurrenskraftigt alternativ inom den överbefolkade crossover-djungeln.

Utvändigt är det mesta sig likt jämte tidigare Evoque-modeller, men det är samtidigt uppenbart att man har anammat det designspråk som först lanserades i och med introduktionen av Velar. Utformningen är än mer elegant med färre linjer, renare ytor och krympta fram- och bakljus som flyter samman med karossen. I min mening har vi att göra med en av marknadens snyggaste kompakt-SUVar.

Interiören är likaså oerhört minimalistisk. Kupén är bestyckad med två touchskärmar till förmån för fysiska knappar, medan det framför ratten placerats en tredje display vilken går att anpassa enligt den information som önskas projiceras. Upplägget fungerar överlag bra, men Jaguar Land Rover har ännu inte fått bukt på mjukvaran; infotainmentsystemet är stundtals frustrerande långsamt och får ses underlägset många av sina konkurrenters. I övrigt är kvalitetskänslan invändigt generellt sett hög, även om materialet som löper över instrumentpanelen känns som en begagnad våtdräkt.

Hur är den då att köra? Range Rover Evoque är långt ifrån körglad, vilket framförallt följer av att den 9-stegade automatlådan är lika responsiv som en sköldpadda. Det är förvisso inte en bil som aspirerar på att vara sportig, men det är rent ut sagt frustrerande att den så sällan hittar rätt i varvregistret – i synnerhet i stadstrafik där man frekvent hoppar genom växlarna.

Det är emellertid på motorväg som bilen verkligen kommer till rätta. Här undkommer man alla de irritationsmoment som beskrivs ovan, samtidigt som komforten är ruskigt hög. Stolarna är verkligt bekväma och ljudnivån är överraskande låg, något som innebär att man med lättja kan färdas genom land och rike – i varje fall om du har bänkat dig i framsätesraden. Trots att hjulbasen växt jämte tidigare upplagor är det aningen trångt baktill, och takhöjden lämnar mycket att önska.

Evoque är förvisso i första hand en raffinerad stads-SUV vars främsta dragplåster är dess design, men låt er inte luras. Bilen är likaså fullt duglig i terrängmiljö, och är bestyckad med en uppsjö av smarta förarassistanssystem som hjälper dig när du sitter i skiten – det är för guds skull en Land Rover vi talar om. Just all den teknik som rymmer i bilen är också kanske en huvudsaklig anledning till dess skyhöga pris. Problemet är emellertid att modellens tilltänkta målgrupp troligtvis aldrig kommer att utnyttja dess fulla kapacitet, men den besitter bevisligen tillräckligt med ha-begär för att rättfärdiga priset för många köpare.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Range Rover Evoque är en väldesignad kompakt-SUV som gör sig lika bra på Östermalm som på landet, men priset känns aningen högt för en bil av dess storlek.