Test: BMW X3
BMW X3 (G01) xDrive30d M-Sport (2018)
Motor: 3,0 liter, rak 6-cyl, turbo, diesel, 265 hästkrafter, 620 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,8 sekunder
Toppfart: 240 km/h
Vikt: 1895 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4758/2136/1676 mm
Pris: från 430 000 SEK
(Testbil cirka 813 500 SEK, se testbilens specifikation här)
En tidig morgon i januari begav jag mig mot BMW:s huvudkontor i norra Stockholm för att kvittera ut ett exemplar av nya X3. Förväntningarna var högre än den hylla som min mor förvarade kakburken på under mina unga år. Det har inte gått lång tid sedan redaktionen utsåg nya BMW 5-serie till årets bästa bil, och i all essens följer X3 samma recept som sin prisvinnande kusin. Kan BMW följa upp sin bragd med ytterligare ett mästerverk? Låt oss lägga i Högsta Växeln och undersöka den saken.
Vid en första anblick kan man lätt missta nya X3 för förra generationen. Inte mycket har hänt på utsidan, men det är inte heller någon kritik. Nya X3 är elegant undertonad. Den stora skillnaden finns på insidan – interiören har fått ett rejält lyft. Materialen osar premium, ergonomin är minutiöst genomtänkt och byggkvaliteten exceptionell. Sportstolarna i testbilen är lika bekväma som ett förstaklasssäte på Emirates bästa jumbojet. Hela insidan doftar lyx – bokstavligt talat. Som tillval finns nämligen en mekanism som sprider parfym i kupén. Här kan man tillbringa hela dagar i sträck utan att klaga. Fullträff!
Bagageutrymmet är i praktiken större än XC60:s men något mindre än Q5:s, och baksätet är bekvämt även för fullvuxna personer. Instegspriset är fullt rimligt (se bild nedan), men med några tillval blir det snabbt en dyr affär. Förvänta dig att spendera åtminstone 50 000 kronor för att få med den viktigaste extrautrustningen (min guide till BMW X3:s tillvalslista kan du läsa här). Det finns gott om skrymslen att förvara dina saker i och diverse lyxiga funktioner underlättar livet, inte minst den automatiska ratt- och sätesvärmen som kopplas in automatiskt när bilen känner att du fryser.
Under testbilens motorhuv sitter det en sexcylindrig diesel med 265 hästkrafter och 620 newtonmeter som går under benämningen 30d. Tack vare fyrhjulsdriften och det extrema vridmomentet accelererar ekipaget som en moderat besvärad tjur när man trycker på gaspedalen, men spinner annars lika lent och fint som en belåten kattunge. Om du istället vill att din premium-suv ska accelerera som en fullständigt rosenrasande tjur bör du satsa på vrålstarka M40i-motorn som Andreas testade i höstas.
Bränsleförbrukningen i testbilen var överraskande låg, med tanke på att det är en sexcylindrig motor i en tung suv med dåliga förutsättningar när det kommer till luftmotstånd. Den som har en finkalibrerad högerdojja kan klara sig på 0,66 liter per mil på motorväg. Detta är definitivt en premiummotor värd namnet.
Se även
Audi Q5
Mercedes-Benz GLC
Range Rover Sport
Volkswagen Tiguan
Jaguar F-Pace
Porsche Macan
Alfa Romeo Stelvio
Det har gått lite drygt ett år sedan jag testade förra generationen X3, och det stora problemet med den bilen var fjädringskomforten. Detta fenomen är som bortblåst i den nya modellen. Visst, bilen är lite styvare än majoriteten av konkurrenterna, men på det stora hela är komforten fenomenal. Ingen som inte är motorjournalist skulle någonsin klaga på gungade rörelser eller ett stötigt chassi. Dessutom är X3 oerhört lättkörd i trånga miljöer tack vare den goda utsikten från den höjda sittpositionen och den avancerade kameratekniken. Faktum är att man kan beställa sin X3 med så många kameror att den amerikanska spionmyndigheten NSA skulle komma i brallan av blotta tanken.
Men det fantastiska med nya X3 är, precis som i fallet med 5-serien, att bilen fortfarande är riktigt rolig att köra utan att någonsin bli obekväm. Balansen mellan komfort och sport är extremt svårbemästrad, men nu har BMW verkligen lyckats. Greppet, styrningen och fyrhjulsdriften är alla faktorer som bidrar till att göra nya X3 till en underhållande fartmaskin på krokiga landsvägar. Lägg dock märke till att vår testbil var fullutrustad ända ut i hjulbultarna, bland annat med EDC-dämparna (5 900 SEK) och M-sportpaketet (63 500 SEK).
I grund och botten liknar nya X3 uppdaterade 5-serien, inte minst när det gäller teknologiska leksaker. Majoriteten av de innovationer som vi först såg i 7-serien har nu letat sig ner till de mer överkomliga modellerna. Det mesta fungerar galant (inte ens Bill Nye skulle vid en första anblick förstå hur parkeringskamerornas perspektiv fungerar), men vissa är mer gimmickartade. Kul att visa upp för vännerna, men knappast användbara i övrigt. Dessutom är BMW duktiga på att ta betalt för alla leksaker.
Konkurrensen i mellanklassen är lika hård som Nordkoreas utrikespolitik. Därmed är skapandet av nya X3 en minst sagt heroisk bedrift av BMW, som tveklöst har skapat en ny ledare starkare än Kim Jong-un. Om du ska köpa en suv med premiumstuk är nya X3 det bästa valet, så enkelt är det bara – och det vågar jag säga både med hjärnan och hjärtat.
Betyg
Sammanfattning
Nya X3 är den nya klassledaren. Den är bäst, helt enkelt, och det är ingen liten bedrift i ett så hårt konkurrenssatt segment. Efter succén med 5-serien, och nu X3, kan man lugnt säga att BMW är lika glödheta som lava. Vi kan inte nog betona hur imponerade vi är, eller hur pass mycket vi ser fram emot kommande modeller.