Volkswagen Tiguan 180 TSI 4MOTION DSG7
Motor:
2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 180 hästkrafter, 320 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-växlad automat DSG, fyrhjulsdrift 4MOTION
Acceleration 0-100 km/h: 7,7 sekunder
Toppfart: 208 km/h
Vikt: 1645kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4486/1673/1839mm
Pris: 289 900 SEK (Testbil ca 360 000 SEK)

Detta bildspel kräver JavaScript.

Det är idag, trots den ständiga miljödebatten, mer populärt än någonsin med SUV:ar eller kanske snarare ”crossovers”. En crossover innebär att bilen har samma karossform som en SUV, vilket gör att föraren sitter kaxigt högt, men som samtidigt är mindre och lättare. Den skall klara av en viss nivå terräng samtidigt som den ska vara relativt smidig att parkera och framföra i stadstrafik. Volkswagen Tiguan är en typisk sådan. Låt oss ta reda på hur bra Volkswagen har lyckats med deras nya crossover genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya generationen Volkswagen Tiguan.

Gamla generationen Tiguan hade ett designspråk som klingade mjuka former. Den bilen såg enligt mig ut som ett billigt, fult mjukisdjur för 19kr på Ikea, ingen angenäm syn på vägarna. Designmänniskorna som har skapat nya Tiguan är dock av en annan kaliber. Med markant kantigare former och en allmänt sportigare look är bilen en fröjd för ögat för alla som möter den i trafiken. Designspråket känns igen från såväl Golf som Passat med en grill som sveper mellan de båda framlyktorna och en allmänt aggressivare design runt om. Interiört andas det typiskt Volkswagen; en touchskärm i mittkonsolen som är lätt att förstå sig på. Hela Tiguanens interiör är så pass lätt och tydlig att haja att till och med Kim Kardashian, eller liknande människor med samma hjärnkapacitet, t.ex. en dement 85-åring, skulle förstå hur det fungerade.

Något som den nya generationen Tiguan har fått, är uppdaterade säkerhetssystem och en hel del automatiseringar, så pass avancerade att man knappt vet om det är man själv som kör eller om det är bilen som kör sig självt. Några exempel på bekvämligheter som går att få med Tiguan: Adaptiv farthållare, lane keep assist (bilen håller sig själv innanför de vita markeringarna i vägen, hur bra det fungerar får ni dock läs om senare), elektrisk bagagelucka, nyckellöst låssystem, automatisk parkering, automatiska vindrutetorkare, automatiskt avbländande helljus, backkamera och parkeringssensorer. Det är helt enkelt en enkel bil att köra.

Det finns inga stora problem med nya Tiguan, inte heller något nytt och revolutionerande. Inga Citroën-påhitt som en hydraulisk innerbackspegel eller liknande som kommer gå sönder inom två månader. Det är en bil man känner igen sig i.IMG_7820tiggeAllt sitter där det ska och man stöter aldrig på några överraskningar. Det enda negativa och opraktiska som jag funnit störande är avsaknaden av lastnät i bagageutrymmet. Något jag fick känna på hur praktiskt det faktiskt är när jag skulle frakta några vattenmeloner som lyckades rymma ur matkassen och slänga sig mot väggarna i kurvorna, det lät ungefär som att någon höll ”fyverkeriföreningens-årliga-pang-och-låtajävligthögt-konferens” i bagageluckan under varje sväng.

Tiguan går även att få utrustad med ”lane keep assist” som är en funktion som ska hålla bilen inom körfältet, dock fungerar denna funktion mycket sällan och när den väl kan läsa av linjerna känns det som att det helt plötsligt sitter en full ryss vid ratten som ännu inte förstått att det råder högertrafik i Sverige, med andra ord en helt livsfarlig funktion. En annan mycket bekväm funktion är den adaptiva farthållaren som hjälper till att automatiskt hålla avståndet till bilen framför. Denna funktion är även användbar i långsamtgående trafik, så kallad kö. Det går dock inte att helt förlita sig på tekniken, något jag fick uppleva när jag satt i rusningstrafik med farthållaren satt på 30 km/h och bilen själv, snällt följde den framför. Tills det blev starkt motsolljus och Tiguanen helt plötsligt inte kunde läsa av den framförvarande bilen vilket ledde till att den drog iväg som en stucken gris mot bilen framför med alla 180 hästkrafter plötsligt aktiverade (kändes det som i alla fall) och jag fick slänga mig på bromsen och stannade med ca 1,4mm marginal.

Tiguan utmärker sig som ett fordon som kan göra allt. Den kan vara en kapabel bil för hela familjen, samtidigt som den är lättare att parkera än en fullstor SUV. VWs 4MOTION tillåter även den äventyrligt lagda att ta sig att ta sig till platser som tidigare inte upptäckts, eller som 101% av alla Tiguan-ägare kommer använda den till, nämligen de sista 100 metrarna grusväg till landstället.

IMG_7856

Volkswagen beskriver Tiguan som ”en bil redo för stora och små äventyr i vardagen”, samt att bilen är en ”perfekt kombination för ett liv fyllt av möjligheter”. Men ändå är det så att, en halvgalen person som reser jorden runt för att upptäcka nya skalbaggesorter i Amazonas och leva med apor och prata elefanspråket, kommer inte att köpa en Tiguan. Nej, en Tiguanägares största problem i livet kommer att vara vilken sida av polarkakan smöret ska bres på.

Nya Tiguan är en vettig, mångsidig bil för det vanliga folket och är därmed inget annat än en sann Volkswagen.

Högsta Växeln-betyg


Exteriör: 9/10
Interiör: 7/10
Körglädje: 6/10
Valuta för pengarna: 8/10
Relativ praktikalitet: 7/10
Ha-begär: 6/10
Relativ prestanda: 7/10
Personlighet: 4/10
Motorljud: 5/10
Komfort: 7/10

Totalt: 66/100

Joel Sandberg
joel.sandberg@hogstavaxeln.com

 

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.