Årets Högsta Växeln-bil 2017 – resultatet
2017 har varit det bästa året någonsin för Högsta Växeln. När året började var vi fem unga entusiaster, idag är vi åtta (och ett par medhjälpare). Vi har testat totalt 229 bilar i över 20 olika länder, på fyra olika kontinenter. Dessutom har vi etablerat oss i USA.
Men, viktigast av allt – vi har fått mer stöd av er läsare än någonsin förut. Utan er finns inget Högsta Växeln. För ert stöd är vi oändligt tacksamma. Årets Högsta Växeln-bil, som nu fyller två år, är er chans att göra er röst hörd. Det här priset tillägnar vi inte bara vinnarna, utan även er.
Nedan listas nu de tre bilar som fick mest röster i varje kategori. Inom parantes finns andelen röster som varje bil fick, angivet i procent och avrundat till en decimal.
Årets Högsta Växeln-bil
1. BMW 5-serie (22,1 %)
2. Volvo XC60 (19,1 %)
3. Volvo V90 (17,6 %)
Årets prestandabil
1. Porsche 911 GT3 RS (33,0 %)
2. Mercedes-AMG GT R (22,6 %)
3. Aston Martin DB11 (13,2 %)
Årets lyxbil
1. Rolls-Royce Ghost Black Badge (28,7 %)
2. BMW M760Li (26,9 %)
3. Alpina B7 (16,7 %)
Årets el-bil / hybrid
1. Tesla Model S P100D (60,0 %)
2. Volkswagen e-Golf (17,3 %)
3. Kia Optima Sportwagon Plug-in Hybrid (16,4 %)
Årets kombi
1. Volvo V90 (39,5 %)
2. BMW 5-serie (36,8 %)
3. Volkswagen Golf R Sportscombi (16,7 %)
Årets SUV
1. Volvo XC60 (49,1 %)
2. BMW X3 (15,5 %)
3. Alfa Romeo Stelvio (12,9 %)
Årets Hot-Hatch
1. BMW M140i (39,3 %)
2. Volkswagen Golf GTI (24,8 %)
3. Honda Civic Type R (17,9 %)
Den stora vinnaren till priset Årets Högsta Växeln-bil är alltså BMW 5-serie, och det kom inte som någon överraskning. Sedan den lanserades har vi inte kunnat undvika att tappa haken varje gång vi har testat bilen, oavsett modellvariant. Det är helt enkelt en dundersuccé och den bästa bilen vi testat i år. Motiveringen kan du läsa här.
Tack till alla er som röstat!
/ Högsta Växeln