Audi Q5 2.0 TDI quattro
Motor: 2,0-liter, 4-cyl, turboladdad diesel, 190 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,9 sekunder
Toppfart: 218 km/h
Vikt: 1845 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4663/ 1659 /1893 mm
Pris: 436 000 SEK (Testbil ca 650 000 SEK)

Förra generationen Audi Q5 var Audis bästsäljande bil med råge. Totalt 1,2 miljoner stycken rullade ut ur Audis olika fabriker och de har onekligen spelat en roll i dagens besatthet av SUV:ar. Det innebär att nya Q5 är viktigare för Audi än korrekturläsning för kungen. Vi har för ovanlighetens skull kört bilen som alla faktiskt köper: 2-liters dieseln på 190 hästkrafter. Låt oss ta reda på om nya Q5 har det som krävs för att sälja som papper till ett bokförlag genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Audi Q5.

På typiskt tyskt manér har uppdateringarna på nya Q5 jämte sitt äldre syskon varit lika konservativa som en katolsk familj. Bilen ser snarare ut som en facelift av den förra Q5:an snarare än en ny generation men den är fortfarande attraktiv för det. På insidan möts man av en symfoni av kvalitet – infotainmentsystemet är intuitivt och välgjort och Audi Virtual Cockpit (digital instrumentpanel) som vår testbil var utrustad med är ett briljant påhitt. Den enda kritiken kan riktas mot plasten högst upp på dörrarna som verkar vara tagen direkt från en kinesisk leksaksfabrik. Baksätet är bekvämt för de allra flesta och bagageutrymmet glufsar i sig allt man kan tänkas behöva på en resa.

Att köra en Audi Q5 är ungefär som man förväntar sig – den är knappast rolig men ändock trivsam. Vår testbil var utrustad med adaptiv luftfjädring för närmare 25 000 SEK, något som förvandlar Q5 till något som likt en svävare glider över marken. I kombination med det obefintliga ljudet i kupén (förutom från däcken) är det minst sagt komfort som är Audins trumfkort. Det innebär att det knappast är en dynamiskt lagd bil – styrningen är ungefär lika kommunikativ som en stum man. Jämfört med den tidigare generationen väger nya Q5 90 kilo mindre. Det är något som gör att bilen upplevs som piggare och drar mindre bränsle – att ligga på 0,6 liter milen är absolut ingen omöjlighet.

Tack vare den respektabla mängden vridmoment känns Q5:an alltid på hugget så länge man inte kör den på tok för inspirerat. Gasen i botten leder till en märkbar fördröjning innan all mekanik och elektronik har kommunicerat för att i sin tur skjuta iväg bilen. Den är absolut ingen snabb bil men det faktum att en klar majoritet av bilar de facto har en 190-hästars diesel under huven tyder på att det räcker gott och väl för gemene man. Luftfjädringen gör att man även kan höja bilen med ett antal centimeter – något som gör att en journalist känner sig mindre nervös att köra upp för en skidbacke snarare än att förvandla Q5:an till ett offroad-monster. Det innebär att bilen tar sig fram överallt där en eventuell Q5-förare kan tänkas vilja framföra sitt fordon. Min kollega Linus fick erfara terrängegenskaperna i Åre i vintras och verkade imponerad.

Med tanke på den rådande besattheten av SUV:ar fullständigt kryllar det av alternativ för den som vill ha en bil på styltor. Audis utmanare är minst sagt en tungviktare och ror hem en hel del medaljer inom grenarna komfort, finish, effektivitet och betryggande väghållning. På körglädje-fronten har man roligare i en BMW X3 eller en Mercedes-Benz GLC men när det gäller bilar som Q5 är det helheten som spelar roll. Nackdelen är att Audis prissättning gällande extrautrustning har inspirerats av kilopriset på kokain vilket är anledningen till varför vår testbil kostade förnuftsvidriga 650 000 SEK. Om du lider av beslutsångest är det svårt att utrusta bilen till en rimlig prisnivå. I det stora hela är det dock en briljant bil som man har svårt att hitta fel på. Audi Q5 – SUV-djungeln blev precis aningen mer lättnavigerad.

BETYG
Exteriör
8
Interiör
9
Körglädje
7
Valuta för pengarna
7
Relativ praktikalitet
8
Ha-begär
6
Relativ prestanda
7
Personlighet
6
Motorljud
6
Komfort
10
Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Melbourne, Australien och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.