Test: Subaru BRZ

Subaru BRZ
Motor:
 2,0-liters, fyrcylindrig boxermotor, bensin, 200 hästkrafter, 205 newtonmeter
Kraftöverföring: Sexstegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,2 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Vikt: 1339 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4240/1285/1775mm
Pris: 324 900 SEK
(Testbil ca 330 800 SEK)

Bakhjulsdrift och manuell låda är ett recept ofta förknippat med körglädje. Mazda har MX-5, Fiat har 124 Spider och Toyota har GT86. Subarus version av GT86:an kallas för BRZ, något som står för Boxer, Rear-wheel drive, Zenith; vad det nu innebär är ännu ett mysterium. Det är en bil vi länge velat lägga vantarna på och nu har vi äntligen fått chansen. Det är dock med automatlåda, ett utförande som tveklöst är mer vardagsanpassat. Låt oss ta reda på hur det påverkar körupplevelsen genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Subaru BRZ.

Subaru BRZ sticker ut mer än man kanske förväntar sig. Den aggressiva framtoningen och de fantastiska linjerna har en förmåga att dra till sig en hel del uppmärksamhet. ”Oj, vilken bil” hörde jag ett litet barn tjuta, förmodligen med tron att den var snabbare än en Hot Wheels. Interiören var minst sagt en japansk historia, funktionell men inte särskilt utmärkande. Man sitter lägre än i Japan och känslan av att man befinner sig i något som endast har som syfte att framkalla ett leende på läpparna på den som kör infinner sig illa kvickt. Tills man kastar ett öga på växelspaken.

Det första jag gjorde när jag fick nycklarna till testbilen var att bege mig till några fenomenala landsvägar jag frekvent gästar. Jag körde dit med inställningen att BRZ:an skulle vara mer som en gokart med automatlådan, mer tillmötesgående. Rent chassimässigt är bilen makalös och mer välbalanserad än en akademisk uppsats. Man kommer dessvärre fram till att automatlådan är för BRZ vad ketchup är för ostron.

Den växlar inte ner när man vill att den ska växla ner och vice versa, den är den stela typen på firmafesten som står i ett hörn och nickar till musiken. Den är trög och utgör ett hinder för hela bilen. Växlar man med paddlar blir upplevelsen snäppet vassare men det verkar som att Subaru har försökt att gifta Anna Kinberg Batra med Stefan Löfven.

Däcken är smalare än ett mynt vilket gör att de 200 hästkrafterna tveklöst räcker till för att utforska bilens dynamiska begränsningar rent greppmässigt. Det gäller dock att hålla varvtalen över 4000 om det ska hända något. Det faktum att bilen endast väger lika mycket som en papperstyngd gör att den känns fantastiskt följsam och iller-lik.

Bromsarna är bitiga men aggressiv landsvägskörning gör att man ganska omgående känner lukten av bränt. Om man ignorerar elefanten i rummet som i detta fall är automatlådan är bilen lika kommunikativ som en tv-reporter och styrningen är enastående. Man känner att man är i ständig kontroll och man sitter verkligen i hjärtat av bilen, något som gör att den blir en förlängning av föraren snarare än ett mekaniskt instrument.

På motorväg får man stå ut med lika mycket buller som i ett oisolerat flygplan. Det gäller att maxa volymen på radion om man inte njuter av dånet från asfalten. Subaru BRZ är en bekväm bil på samma sätt om att glassplitter är ett lämpligt liggunderlag. Bilen erbjuder absolut en hel del glädje men huruvida den glädjen kombinerat med den relativa praktikaliteten lyckas kompensera för avsaknaden av komfort är ytterst tveksamt.

Fördelen med automatlådan är givetvis att den gör bilen mer tillmötesgående vilket enligt mig går emot hela bilens aura. Det finns en anledning till att så många BRZ-ägare modifierar dem till att bli ultimata helg- och banbilar snarare än bruksbilar.

Subaru BRZ är i mångt och mycket en oslipad ädelsten som riktar sig mot de som verkligen ser bilkörning som en hobby snarare än ett tvång; det förklarar att den på vissa plan är väldigt spartansk. Upplevelsen bakom ratten har helt enkelt stått högst upp på listan. Problemet är som sagt automatlådan som upplevdes för trög och oraffinerad när man kör bilen som sig bör.

Det är verkligen som att ha ett paraply med hål i – ingen som helst hänsyn tas till det faktiska användningsområdet. Subaru har helt enkelt tagit en makalös bil och gjort den till en frustration. Jag är bombsäker på att utlåtandet hade sett annorlunda ut om växellådan var en manuell historia. Det räcker med att blicka på Mazda MX-5 för att bevisa det. Subaru BRZ – rätt bil med fel låda.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.0

Sammanfattning

Subaru BRZ är på många sätt en utmärkt bil men samtidigt når den inte riktigt hela vägen fram på ett flertal punkter. I just detta fall är det automatlådan som begränsar bilens potential och som drar ner betyget.