Test: Lucid Air provkörd: Elbilen med över 80 mils räckvidd

Lucid grundades redan 2007 som tillverkare av batterier och drivlinor till elbilar. Märkets första egna bil, Lucid Air, visades upp i december 2016. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Kalifornien för en provkörning.

Lucids vd och tekniska chef, Peter Rawlinson, är känd för att ha varit chefsingenjör för Tesla Model S när den lanserades. Han vet med andra ord vad som krävs för att tillverka en framgångsrik elbil.

Lucid Air
Lucid är inget märke man skojar bort. (Foto: Marcus Berggren)

Lucid Air är inget hemmabygge

I Lucids verktygslåda finner man ett fokus på teknologi, lyx, prestanda, effektivitet och praktikalitet om man ska tro märket själva.

De första bilarna nådde kunder 2021.Vi gavs möjlighet att provköra bilen under Monterey Car Week.

Lucid Air
Vi åkte till Kalifornien för möjligheten att provköra en Lucid Air. (Foto: Högsta Växeln)

Ingen räckviddsångest här inte

Vår testbil var i form av en Lucid Air Grand Touring som erbjuder hela 830 kilometers räckvidd, vilket är marknadsledande. 

Den kolossala räckvidden kan härledas till ett enormt batteripaket och en oerhört låg luftmotståndskoefficient i paritet med Mercedes-Benz EQS.

Dessutom kan den ladda upp till 22 kW (AC) och hela 300 kW (DC).

Lucid Air
Lucid Air kommer till Sverige, men det är oklart när. (Foto: Marcus Berggren)

Teknik i drivor

Interiört finner man en mittkonsol med två skärmar – en infotainmentskärm och en skärm som används för att styra bilens samtliga funktioner. 

Det innebär funktioner som höjning och sänkning av ratten, justering av backspeglar, säten och så vidare alla styrs av skärmen. 

Ett problem är att touchskärmarna är rätt sega, vilket skapar en hel del frustration. Även backkamerorna i testbilen var riktigt dåliga, vilket är en anmärkningsvärd detalj att missa.

Lucid Air
Interiört ser allt trevligt ut, men kvalitetskänslan är halvdan. (Foto: Marcus Berggren)

Lucid Air är ett räckviddsmonster av rang

Lucid Air bjuder på minst sagt blixtrande prestanda. Vår testbil pumpade ut hela 811 hästkrafter och 1 200 newtonmeter.

Det är i det mest extrema körläget – kallat Sprint – som alla 811 elektriska kusar tillåts släppa loss. Accelerationen är våldsam men det är inget bilen är ensam om på marknaden.

Bilens låga tyngdpunkt och rappa styrning bidrar till dess flinkhet. Lucid Air Grand Touring är dock ingen bil man gärna släpper loss med på en landsväg, men dess väghållning och atletiska färdigheter är imponerande. 

I termer av komfort har Lucid lyckats väl. För sina pengar får man stålfjädrar med adaptiva dämpare som hanterar Kaliforniens usla vägar med pompa och ståt. Just bra fjädringskomfort är ett tecken på dess mer lyxbetonade approach. 

Ljudnivån i kupén är låg och i termer av känsla upplevs Lucid Air Grand Touring som väldigt premium.

Det amerikanska märket har siktet inställt på kunder från BMW, Mercedes, och Tesla. De är måna om att konvertera fossilkramare till trädkramare, något den långa räckvidden sörjer för.

Lucid Air
Lucid Air har en av marknadens absolut längsta räckvidder. (Foto: Marcus Berggren)

Med hänvisning till beteckningen

Något Lucid gärna berättar om är bilens rymdkänsla. I termer av bagageutrymme får man hela 739 liter att leka med, fördelat mellan 280 liter fram och 459 liter i bak. Frunken är den näst största på marknaden, efter Ford F-150 Lightning. 

Baksätet är även det ett kvitto på hur mycket utrymme det finns till förfogande. Det är dels i form av det enorma benutrymmet. Batterierna innebär dock att golvet är väldigt hög.

I instegsmodellen av Lucid Air får man emellertid små “fack” för fötterna. Tanken är att erbjuda en interiör i paritet med BMW 7-serie, men med samma dimensioner som en BMW 5-serie.

Inte lätt med kvalitet

Lucid Airs svaga länk är kvalitetskänslan. Vid en första okulärbesiktning ser det lovande ut, men så fort man tar på diverse knappar, reglage, och ytor är verkligheten en annan. 

Knappar och reglage känns billiga och plastiga. En panel vid A-stolpen på vår testbil satt lös och kvaliteten lämnade mycket att önska.

Det är dock ingenting som är förvånande när det rör sig om ett nytt märkes första bil. 

Problemet är att prislappen på Lucid Air är skyhög, vilket ändå gör att förväntningarna höjs. Lucid är å andra sidan inte ensamma om att ha kvalitetsproblem, utan det är något mer beprövade tillverkare som exempelvis Mercedes och Tesla också tampas med.

Lucid Air
Kvalitet är något många biltillverkare tampas med. (Foto: Marcus Berggren)

Lucid Air är ett imponerande första försök

Lucid Air är ett första försök som heter duga. Räckvidden är sanslös och märkets filosofi är tilltalande. Med det sagt finns det en del lösa trådar som måste ses över innan helhetsintrycket lever upp till det märket vill förmedla.

Rent kördynamiskt imponeras man lätt av Lucid Air och upplevelsen bakom ratten är bestämt lyxig. Kvalitetskänslan är bilens akilles häl och infotainmentsystemet övertygar inte, särskilt inte från ett sådant teknikstint bilmärke.

Märket har tampats med en del förseningar och bilarna har inte riktigt börjat rulla i Europa ännu. Det ska bli intressant att följa det amerikanska märkets resa och med lanseringen av deras nya suv samt en stundande billigare modell verkar de ändå vara på rätt väg.

Märket har planer på att penetrera den svenska marknaden, men det är fortsatt oklart exakt när det ska ske.

Tekniska data

Lucid Air Grand Touring (2023)

Motor: En elmotor fram, en elmotor bak, 811 hästkrafter, 1 200 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 3,0 sekunder
Toppfart: 270 km/h
Elektrisk räckvidd: 830 km
Vikt: 2 360 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4975/1410/1939 mm
Pris (USA): Från 1 200 000 SEK (ex moms)

Första intryck

Lucid Air

4.0

Air är Lucids första försök att bygga elbil. Resultatet är imponerande, men kräver viss polering.